پایتختی که در حال غرق شدن است!

پایتخت اندونزی به عنوان یکی از ابرشهرهای جهان به سرعت در حال غرق شدن است.

به گزارش سادس، جاکارتا که دست‌کم ۱۰ میلیون سکنه دارد از جمله شهرهایی است که در مقایسه با سایر شهرهای جهان سریعتر در حال غرق شدن است و در صورتیکه این وضعیت کنترل نشود بخش‌هایی از این ابرشهر تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل به زیر آب فرو می‌رود.

این شهر در منطقه‌ای با زمین باتلاقی قرار گرفته که ۱۳ رودخانه از آن عبور می‌کند. بنابراین وقوع سیلاب‌های مکرر در جاکارتا دور از ذهن نیست و به گفته کارشناسان این وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است. اما موضوع مورد بحث تنها وقوع سیلاب نیست بلکه این شهر بزرگ در حال ناپدید شدن از سطح زمین است.

کارشناسان در انستیتو فناوری “باندونگ”با بیان اینکه احتمال غرق شدن شهر جاکارتا موضوعی جدی است اظهار داشتند: اگر به مدل‌های طراحی شده دقت کنیم متوجه می‌شویم تا سال ۲۰۵۰ حدود ۹۵ درصد شمال جاکارتا به زیر آب فرو می‌رود.

فرو رفتن جاکارتا به زیر آب در حال اتفاق افتادن است. شمال جاکارتا در مدت ۱۰ سال ۲.۵ متر غرق شده و این روند در بخشی از مناطق ادامه دارد و به ۲۵ سانتی متر در سال می‌رسد. این رقم دو برابر بیشتر از میانگین جهانی برای ابرشهرهای ساحلی است.

هر سال جاکارتا به طور متوسط ۱۵-۱ سانتی متر غرق می‌شود و اکنون تقریبا نیمی از این شهر زیر سطح دریاست.

بخش‌های دیگر جاکارتا نیز در حال غرق شدن است اما این روند با سرعت کمتری پیش می‌رود. در غرب جاکارتا زمین هر ساله ۱۵ سانتی متر به زیر آب فرو می‌رود که در شرق، مرکز و جنوب این کشور به ترتیب ۱۰، دو و یک سانتیمتر است.

شهرهای ساحلی در سراسر جهان به دلیل افزایش سطح دریا ناشی از تغییرات اقلیمی با مشکل روبرو شده‌اند. بالا آمدن سطح دریا به دلیل افزایش دما و آب شدن یخ‌های قطبی اتفاق می‌افتد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، همچنین بخشی از غرق شدن سریع جاکارتا به استخراج افراطی آب‌های زیرزمینی برای آشامیدن، استحمام و دیگر امور روزانه مرتبط می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *