بسکتبال ایران در بازیهای آسیایی ۲۰۱۸/ طلای جاکارتا در انتظار آسمان خراش‌ها


تیم ملی بسکتبال

تیم‌ ‌ملی بسکتبال ایران مدعی اصلی قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ است.

به‌ گزارش ‌سادس، بعد از سه مقام سومی و یک نایب قهرمانی اکنون زمان کسب اولین قهرمانی بسکتبال در بازی‌های آسیایی است؛ تنها عنوانی که بسکتبال ایران با تمام ستاره‌هایش تاکنون به دست نیاورده است. امسال این فرصت در اختیار ستاره‌ها قرار دارد که در جاکارتا جای خالی مدال طلا را در ویترین بسکتبال پر کنند. تیم‌ ‌ملی ایران اکنون همه ستاره‌هایش را در اختیار دارد و با توجه به ترکیب قدرتمند ، با تجربه و البته با انگیزه ایران این توقع ایجاد شده که ملی‌پوشان با هدایت مهران شاهین طبع بتوانند قهرمان شوند. با توجه به شرایط تیم ملی ایران و حریفان آسیایی در بازی‌های آسیایی جاکارتا می‌توان گفت کاروان ایران از همین امروز می‌تواند روی طلای بسکتبال حساب باز کند و اصلا به جایگاهی جز قهرمانی فکر نکند.

ترکیب تیم ملی

با توجه به اردوهای آماده سازی تیم‌ ‌ملی بسکتبال در مسیر بازی‌های آسیایی، ترکیب تیم‌ ‌ملی تقریبا مشخص است و سایت بازیها ۱۲ ملی‌پوش ایران را به شرح زیر معرفی کرد: صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، سجاد مشایخی، آرن داوودی، روزبه ارغوان، میثم میرزایی،‌ محمد حسن‌زاده، وحید دلیرزهان و نوید رضایی.

ایران مدعی اصلی،  ژاپن و کره حریفان اصلی

تیم‌ ‌ملی بسکتبال ایران شانس اول کسب عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی است و همه از مهران شاهین طبع، سرمربی تیم‌ ‌ملی این انتظار را دارند. ایران با روند آماده سازی بسیار خوبی که داشت و البته با استفاده از تمام ستاره‌ها مدعی اصلی قهرمانی معرفی می‌شود. فیلیپین که انصراف داده بود به بازیها برگشته و با ترکیب ناقص به میدان خواهد آمد.  به نظر می‌رسد چینی‌ها نیز چون سال آینده میزبان جام جهانی هستند نفرات اصلی‌شان را به جاکارتا اعزام نکنند. بر این اساس کره‌جنوبی و ژاپن حریفان اصلی ایران به حساب می‌آیند. البته مسعود قاسمی مدیر تیم‌های ملی و فرزاد کوهیان سرمربی تیم ملی امید اعلام کرده‌اند که تیم ملی امید در جام ویلیام جونز تیم اصلی کره جنوبی را برده که با این شرایط تیم اصلی ایران به سادگی کره را شکست خواهد داد. به نظر می‌رسد ژاپن هم حریف ستاره‌های ایران نخواهد شد.

تیم‌ ‌ملی چین و کره جنوبی قهرمان‌های ۱۰ دوره اخیر بازی‌های آسیایی هستند. هر زمان که کره میزبان بوده قهرمان شده و در مکان‌های دیگر چین به این عنوان رسیده است. چین در چند سال اخیر برنامه‌ریزی‌های جدیدی داشته است و تیم‌ ‌ملی اصلی خود را تنها به جام جهانی و  المپیک اعزام کرده و به احتمال زیاد امسال هم مثل دوره گذشته تیم اصلی خود را به بازی‌های آسیایی اعزام نکند.

دو برنز و یک نقره؛ حالا نوبت قهرمانی است

بعد از کسب مقام سومی در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی، تیم‌ ‌ملی ایران دیگر روی سکوی آسیایی نرفت تا این که نسل طلایی ایران طلسم را شکست و در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه برابر اردن به برتری رسید و سوم شد. تیم‌ ‌ملی در گوانگژو هم سوم شد، اما اگر ستاره‌هایش را به طور کامل در اختیار داشت، قطعا عنوان بهتری کسب می‌کرد. در سال ۲۰۱۴ تیم‌ ‌ملی فرصت داشت تا قهرمان شود. تیمی که با هدایت مهمد بچیروویچ و کمک مهران شاهین طبع در اینچئون بود، در فینال به کره باخت تا جای خالی قهرمانی از بین نرود. حالا در سال ۲۰۱۸ بعد از سه سومی و یک نایب قهرمانی، نوبت قهرمانی است.

سوریه و امارات حریفان اولیه

تیم‌ ‌ملی بسکتبال ایران در مرحله مقدماتی بازی‌های آسیایی با سوریه و امارات هم گروه است. در تیم اول به مرحله حذفی صعود می‌کنند. مسابقات در چهار گروه برگزار می‌شود که دو تیم اول هر گروه به مرحله یک چهارم نهایی راه می یابند و در مرحله حذفی برای صعود به نیمه نهایی تقابل خواهند کرد.

بسکتبال سه نفره، اولین حضور اما امیدوار به کسب مدال

با تصمیم کمیته ملی المپیک و فدراسیون بسکتبال، تیم‌های بسکتبال سه نفره زنان و مردان زیر ۲۳ سال ایران برای اولین بار به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شوند تا این رشته نیز همانند پنج نفره در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.  دختران بسکتبالیست که پس از حدود چهل سال ممنوعیت حضور در عرصه‌های بین المللی و جهانی،  سال گذشته مجوز بازی با حجاب اسلامی را کسب کردند با ترکیب کیمیا یزدیان طهرانی، شیدا شجاعی، ناهیده اسدی، زهرا عدالت خواه و سمیه ثابت زاده که چهار نفر آنها با تصمیم کادر فنی اعزام می‌شوند، به بازیهای آسیایی می‌روند.

اما آمادگی خوب تیم مردان با ترکیب چهارنفره انتخابی از بین محمد یوسف وند، احسان صمدی، علی الله وردی، امیرحسین آذری، نوید خواجه زاده و سجاد پذرفته، انتظار کسب مدال را بالا برده است تا فصل جدیدی از این رشته را در بسکتبال ایران آغاز کنند. 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *