ورزشکاران اعزامی به جاکارتا غذاهای کنسرو شده نخورند


غذاهای کنسرو شده

رییس شورای تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است: ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی جاکارتا برای این که در جریان بازی‌ها دچار مصدومیت غذایی یا مشکلات گوارشی نشوند، از مصرف غذاهای کنسرو شده پرهیز کنند.

دکتر شهرام فرج‌زاده در گفت‌وگو با سادس، اظهارکرد: در بازی‌های آسیایی گوانجو، اینچئون و دوحه قطر قبل از اعزام ورزشکاران به این بازی‌ها و چند ماه مانده به مسابقات از آنها تست آنتروپومتری گرفته می‌شد و سپس براساس مطالعات پیکرسنجی، ترکیب بدنی ورزشکار و مقایسه آن با نرم و هنجارهای مرتبط با آن رشته ورزشی برنامه غذایی جامع به ورزشکاران ارایه می‌شد. در حقیقت این تست ارزیابی جامع و کاملی از وضعیت بدنی ورزشکاران اعزامی در اختیار کارشناسان تغذیه قرار می‌دهد که چقدر بازده کاری و قدرت بدنی ورزشکار با آن رشته ورزشی برای کسب مدال آوری مطابقت دارد و ورزشکار از چه نوع برنامه غذایی باید برخوردار باشد تا ویژگیهای جسمانی او با آن تست‌ها هماهنگ باشد.

وی گفت: در حقیقت برنامه غذایی که در آن زمان به ورزشکار ارائه می‌شد بستگی به معاینات آنتروپومتری، شرح حال تغذیه و آزمایش خون و ادار داشت. این ۳ عامل نوعی استاندارد بین‌المللی بود که خلاء در یک عامل سبب می‌شد تا ورزشکار از نظر عملکردی در جریان بازیها دچار افت شود.

رییس شورای تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: در بازی‌های آسیایی گذشته که خود من به عنوان متخصص تغذیه همراه کاروان بودم، یکی از مشکلاتی که ورزشکاران را تهدید می‌کرد مشکلات گوارشی و مسمومیت غذایی بود که تاثیر بسیاری در افت عملکرد ورزشکاران داشت. این مشکلات زمانی بروز می‌داد که یکسری غذاهای دهکده بازیها باب میل ورزشکاران نبود و بدون اطلاع نسبت به وضعیت بدنی خود از غذاهایی استفاده می‌کردند که مشکلات گوارشی برای آنها به دنبال داشت.

فرج‌زاده تصریح کرد: مسوولین و مربیان تیم‌های ورزشی باید به ورزشکاران خود قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی این مساله را گوشزد کنند که نسبت به مصرف انواع غذاهای کنسرو شده در دهکده بازی‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند و نزدیک مسابقات خود از مصرف غذاهای کنسرو شده پرهیز کنند. حتی اگر دوست دارند غذاهای جدیدی را امتحان کنند با هماهنگی کادر پزشکی حاضر در مسابقات اقدام به انجام چنین کاری کنند تا دچار مصدومیت و مشکلات گوارشی نشوند.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که ورزشکاران را در کشورهای شرق آسیا تهدید می‌کند، مصرف سیب‌زمینی سرخ شده و انواع مرغ کنتاکی یا قارچ است. سیب‌زمینی سرخ شده چون پتاسیم پایین‌تری دارد سبب خستگی زودهنگام در ورزشکار می‌شود. بنابراین بهتر است ورزشکاران از سیب‌زمینی کباب شده که پتاسیم بالاتری دارد به جای سیب‌زمینی سرخ شده استفاده کنند تا عملکرد بهتری در جریان بازیهای آسیایی داشته باشند.

فرج زاده در پایان اظهار کرد: ورزشکاران باید نسبت به مصرف مکمل‌های غذایی خود نیز دقت زیادی داشته باشند، بهتر است در فرصت زمانی کوتاهی که تا اعزام کاروان به بازیهای آسیایی جاکارتا باقی مانده است، برای جلوگیری از مثبت شدن تست دوپینگ خود از مصرف مکمل پرهیز کنند. زیرا برحی مکمل‌ها دارای ماده محرک ضعیفی هستند که امکان دارد در فاصله زمانی کوتاهی که ورزشکار مصرف می‌کند، آزمایش او درجریان بازی‌ها به صورت غیرعمد مثبت اعلام شود و مشکلاتی را برای ورزشکار و کل کاروان بوجود آورد. هرچند در بازی‌های گذشته شاهد مثبت شدن تست دوپینگ هیچ کدام از ورزشکاران نبودیم و کاروان سالم و پاکی را در بازیهای آسیایی گوانجو، اینچئون و دوحه قطر داشتیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *