غفلت از ظرفیت پهنه‌های کار و فعالیت در جنوب تهران


رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: ظرفیت پهنه‌های کار و فعالیت در پهنه‌های جنوبی تهران مغفول مانده است؛ در حالی که می‌تواند در این مقطع که شهرداری تهران با کمبود درآمد مواجه است، برای شهرداری درآمد داشته باشد.

به گزارش سادس، محمد سالاری با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۶ شهرداری تهران اظهار داشت: وجود املاک و قطعات زمین بالای یک هکتار که بیش از ۵۱ درصد عرصه منطقه را تشکیل می‌دهند، یکی از مشخصات قالب منطقه ۱۶ است که طرح تفصیلی برای آنها کاربری کار و فعالیت (S) را تعیین کرده است.

وی ادامه داد: املاک و اراضی بزرگ‌مقیاس که در پهنه بازارهای تجارت جهانی که در طرح تفصیلی به عنوان (Sهای ویژه) در جنوب شهر تهران تعریف شده‌اند، حدود ۱۷۰ هکتار مساحت دارند. بخشی از این پهنه در منطقه ۱۶ واقع شده است اما متاسفانه عدم وجود ساز و کار و اهتمام جدی در شهرداری تهران باعث شده که این فرصت نادیده گرفته شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که در شهرداری تهران عنوان می‌شود که ظرفیت‌های درآمدی در شهرداری تهران کم است یا وجود ندارد، اظهار داشت: در فرآیند تدوین طرح جامع شهر تهران و طرح تفصیلی یک فرصت کم‌نظیر تحت عنوان بازارهای تجارت جهانی و پهنه‌های کار و فعالیت در مناطق جنوب شهر تهران پیش‌بینی شده است که یکی از اهداف تدوین‌کنندگان طرح جامع کم کردن فاصله شمال و جنوب شهر بوده است.

وی ادامه داد: به موجب این پهنه‌بندی، شکل‌گیری بازارهای تجارت جهانی در مقیاس ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی موجب می‌شود که توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این مناطق جلب شده و فعالیت‌های متعددی در حوزه‌های تجاری، اداری و خدماتی و فضاهای تفرجگاهی و بازارهای بین‌المللی در اینجا شکل بگیرد که به شدت در ارتقا سطح کیفی مناطق جنوبی تهران موثر است.

سالاری افزود: با شکل‌گیری بازارهای تجارت جهانی، یکی از راهبردهای ۱۷گانه طرح جامع که بر ارتقاء جایگاه تهران در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی تاکید دارد، تحقق می‌یابد و این بازارها موجبات جذب گردشگر در جنوب شهر را فراهم می‌کند و می‌تواند در این مقطع که شهرداری تهران با کمبود درآمد مواجه است، برای شهرداری درآمد داشته باشد.

وی یادآور شد: از آنجایی که کاربری این اراضی به عنوان پهنه‌ کار و فعالیت تعیین شده‌اند، بارگذاری با ظرفیت سکونت‌گاهی در آنجا صورت نمی‌گیرد و موجب افزایش جمعیت نمی‌شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان این که ظرفیت پهنه‌های کار و فعالیت در پهنه‌های جنوبی تهران بخصوص منطقه ۱۶ مغفول مانده است، تاکید کرد: قطعا ما در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و با همکاری کمیسیون برنامه و بودجه این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا شهردار تهران با ایجاد ساز و کار یا سپردن تولی‌گری و مدیریت راهبری به یکی از سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران بتواند در راستای تحقق ایجاد بازارهای تجارت جهانی در این پهنه‌ها اقدام عاجل انجام دهد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *