گل به خودی به سبک فدراسیون بسکتبال!

به گزارش سادس، پس از چند وقت غیبت داوران ایرانی در رویدادهای مهم بین‌المللی در یکی دو سال گذشته دوباره بسکتبال شاهد قضاوت داوران خود در میدان‌های مختلف است. داوران زیادی از ایران با دعوت فدراسیون جهانی یا کنفدراسیون بسکتبال آسیا به رقابت‌های مختلف می‌روند و در آنجا سوت می‌زنند. این اتفاق نه تنها افتخاری برای بسکتبال ایران و جامعه داوری است بلکه باعث رشد و پیشرفت داوران ایرانی می‌شود چرا که با قضاوت در میادین بین‌المللی می‌توانند در داخل کشور هم موثر واقع شوند اما اتفاق‌های اخیر نشان می‌دهد که فدراسیون علاقه‌ای به این اتفاق ندارد و نه تنها از داوران بین‌المللی خود حمایت نمی‌کند بلکه در پی حذف آنها بوده‌ است.

در این مدت چند داور بین‌المللی ایران که در رقابت‌های مختلف قضاوت‌های خوبی داشته‌اند برای رقابت‌های دیگر دعوت شده‌اند اما فدراسیون ترجیح می‌دهد داوران دیگری را برای قضاوت اعزام کند. ظاهرا یک‌بار فدراسیون بسکتبال در پی تغییر داور بوده که فیبا آسیا ایران را تهدید به جریمه ۲۵۰۰ دلاری کرده و تاکید داشته همان داور مدعو باید در رقابت‌ها شرکت کند.

اتفاق دیگر دعوت فیبا آسیا از چند داور ایرانی برای حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا است که فدراسیون بسکتبال و کمیته داوران به هیچ وجه تمایل نداشته این افراد اعزام شوند و در پی تغییر آنها با استفاده از اهرم فشار حذف بوده‌اند.

هروس آوانسیان داور پیشین بسکتبال ایران که در کمیته داوران فیبا آسیا نفوذ خوبی دارد در راستای حمایت از داوران ایرانی در تمامی رقابت‌ها از آنها استفاده می‌کند اما فدراسیون به جای بهره بردن از این فرصت در پی حذف است.

پیگیری‌های خبرنگار سادس نشان می‌دهد که داوران دعوت شده نیز اکنون چوب اختلاف‌ آوانسیان با فدراسیون و ورژ آبکاریان را می‌خورند. بعد از صحبت‌های شائبه دار مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم پتروشیمی بعد از ناکامی در مسیر رسیدن به فینال لیگ و سومی در مسابقات، هروس آوانسیان از او شکایت کرد اما فدراسیون بسکتبال کار خاصی انجام نداد و این ماجرا و اختلاف‌های آوانسیان با ورژ آبکاریان رئیس کمیته داوران باعث شده تا این داوران مدعو اسیر چنین مشکلاتی شوند.

نکته جالب توجه این است که کمیته داوران فدراسیون بسکتبال حتی در انتشار اخبار مربوط به خود توسط روابط عمومی نیز سلیقه‌ای عمل می‌کند. در این مدت چندین‌بار داوران ایرانی در کلینیک‌ها و رقابت‌های مختلف حضور داشته‌اند و فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند اما اخبار آنها رسانه‌ای نشده اما کوچک‌ترین خبرها از افراد نزدیک به کمیته به سرعت در رسانه‌های فدراسیون قرار می‌گیرد که انتقادهای زیادی را به وجود آورده‌است.

پیش از این نیز انتقادهای زیادی به کمیته داوران فدراسیون بسکتبال شده بود و اکنون نیز ماجرای قضاوت‌های بین‌المللی مطرح شده که نام کشور را به میان آورده‌ است. قطعا فدراسیون بسکتبال باید حامی نماینده‌های ایران در میادین بین‌المللی باشد و اجازه ندهد فردی به دلیل مسائل شخصی یا دلایل غیرفنی حذف شود و جایش را به افراد دیگر بدهد.

با این حال داوران و ناظران نمی‌توانند صحبتی داشته باشند چرا که انتقاد از اتفاق‌های عجیب در کمیته داوران می‌تواند به حذف شدن آنها منجر شود و آنها دیگر نتوانند در داخل کشور سوت بزنند.

در راستای تلاش فدراسیون برای تغییر نام داوران اعزامی به جاکارتا، فدراسیون ایران مکاتباتی با فیبا آسیا داشته تا بتواند داوران دعوت شده برای حضور در بازی‌های آسیایی را تغییر دهد اما این کار شدنی نیست. پاسخ فیبا آسیا این بوده که داوران تغییری نخواهند داشت و فدراسیون ایران تنها می‌تواند از اعزام داورانش جلوگیری کند اما امکان تغییر وجود ندارد. البته جلوگیری از اعزام داوران نیز قطعا توسط فیبا آسیا با جریمه روبه‌رو خواهد شد. البته ماجرای تلاش برای تغییر فقط به داوران ختم نمی‌شود بلکه فدراسیون در تلاش برای تغییر ناظر ایرانی نیز هست و تمایل دارد فرد دیگری جایگزین صنم نظامی شود. صنم نظامی اولین ناظر زن تاریخ بسکتبال ایران شده که قرار است در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد. او در بسکتبال سه نفره ایران نیز فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد اما با آمدن مدیریت جدید فدراسیون کنار گذاشته شد و در این مدت فدراسیون در تلاش بوده تا از اعزامش به جاکارتا جلوگیری و فرد دیگری را به جاکارتا بفرستد.

ورژ آبکاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون بسکتبال در گفت و گو با سادس موضوع خواست فدراسیون برای تغییرات را تایید کرد اما گفت که تصمیم نهایی عدم تغییر لیست بوده‌است. او اظهار کرد: اگر می‌خواستیم لیست را تغییر دهیم کاری نداشت و به سادگی این اتفاق می‌افتاد اما ترجیح فدراسیون این بود که لیست تغییر نکند تا منافع ملی به خطر نیفتد. فدراسیون می‌توانست در لیستی که فیبا داده تغییر ایجاد کند اما در نهایت تصمیم آقای طباطبایی هم این شد که تغییر اعمال نشود.

او در پاسخ به این سوال که آیا از این داوران انتخاب شده نفرات بهتر داشتیم؟ بیان کرد: شما نتیجه همین نظرسنجی مراسم اخیر را هم ببینید متوجه می‌شوید. بله داوران بهتر داشتیم که در بازی‌های آسیایی قضاوت کنند و ما هم می‌توانستیم تغییر بدهیم اما تصمیم نهایی این بود که تغییر ندهیم.

آبکاریان در پاسخ به این سوال که درست است که تصمیم اولیه این بوده تا خودش به جای صنم نظامی به بازی‌های آسیایی اعزام شود؟ تصریح کرد: خب اگر قرار به تغییر لیست فیبا باشد قطعا آقای طباطبایی برای نظارت من را معرفی می‌کند اما باید بگویم جایی که آقای آوانسیان باشد و مسوول باشد من اصلا دوست ندارم به ‌آنجا بروم و تمایلی به حضور در جاکارتا نداشتم. هیچ تمایلی نداشتم و حتی در کاپ‌آسیا به میزبانی لبنان هم به این دلیل شرکت نکردم. 

رئیس کمیته داوران در پاسخ به این سوال که اگر فدراسیون می‌توانست در لیست تغییر دهد پس  تغییر آن چه منافع ملی را به خطر می‌انداخت؟ بیان کرد: به هر حال امکان داشت یکسری اتفاق‌ها بیفتد و منافع بسکتبال کشور به خطر بیفتد. حالا من نمی‌خواهم این موضوع را باز کنم و نمی‌توانم به طور ریز توضیح بدهم.

انتهای پیام