تفاهم‌نامه‌ای به نام فوتبال


حاشیه دیدار ایران و مراکش - جام جهانی روسیه ۲۰۱۸

سردبیر روزنامه «ایران» معتقد است: رسانه‌ها نباید فضای بعد از باخت را به تراژدی تبدیل کنند یا فضای بعد از برد را به گونه‌ای ترسیم کنند که ما قهرمان جام‌جهانی هستیم.

جواد دلیری در گفت‌وگو با سادس درباره عملکرد رسانه‌ها در بازی‌های جام‌جهانی اظهار کرد: مطبوعات در فوتبال و جام‌جهانی ۲۰۱۸ که مساله امروز نه تنها جامعه ما بلکه جهان است، وظیفه متفاوتی دارند. رسانه‌ها بدون تردید در حوزه اطلاع‌رسانی علاوه بر انتشار اخبار و رویدادها و حاشیه‌های خواندنی جام جهانی و تیم ملی فوتبال کشورمان که وظیفه اصلی و حیاتی آنان است، باید به مطالب و گزارش‌های خود سمت و سوی ایجاد یک همبستگی ملی بدهند.

او ادامه داد: جذابیت بازی فوتبال به برد و باخت آن است و فکر نمی‌کنم نیازی به ساختن تراژدی از سوی رسانه‌ها باشد؛ چراکه همه‌ی ما می‌دانیم که ایران با تعصب بازی می‌کند و در نهایت هم یا خوب می‌بازد یا خوب می‌برد. هیجان بازی فوتبال هم به این است که یک تیم ببرد. ایران هم چه ببازد و حذف شود و چه صعود کند چیزی از توانایی‌هایش کاسته نخواهد شد. در هر صورت این وظیفه مسؤولان ورزش کشور خواهد بود که از تجارب این جام برای تورنمت‌های بعدی بهره ببرند.

سردبیر روزنامه «ایران» درباره وظیفه رسانه‌ها بعد از بازی‌های جام جهانی بیان کرد: گاهی اوقات از بازی‌های فوتبال نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود و گاهی هم نتیجه خوبی می‌گیریم. به نظرم این زیبایی فوتبال است. خوبی بازی فوتبال این است که بُرد و باخت و هیجان داشته باشد. رسانه‌ها نباید فضای بعد از باخت را به تراژدی تبدیل کنند یا بعد از برد را به گونه‌ای ترسیم کنند که ما قهرمان جام جهانی هستیم. این یک حُسن است که وقتی ایران در مقابل تیمی ببازد، مردم ایران غم داشته باشند به دلیل اینکه همه قومیت‌ها در ایران نسبت به فوتبال کشورشان عرق ملی و در مقابل شکست آن هم غم دارند که به نظرم این اتفاق یک حُسن است و نشان‌دهنده ایران‌ دوستی و وحدت ملی است. این نکته مهم است که این روزها وظیفه رسانه‌ها را سنگین می‌کند.

دلیری با اشاره به سخنان رییس جمهوری کشورمان درباره تیم ملی ایران اظهار کرد: رییس جمهور کشورمان در دیدار قبل از اعزام تیم ملی به روسیه متذکر شد که مهم نشان دادن غیرت ایرانی و بازی خوب است؛ بنابراین رسانه‌ها باید به تیم ملی کمک کنند که خوب بازی کند و این خوب بودن و با غیرت بودن را منعکس کنند؛ البته این نفی‌کننده انجام کارهای حرفه‌ای و انعکاس اخبار و رویدادها نیست. ضمن آن که نباید فوتبال را سیاسی کنیم اما می‌تواند هدفمان قبل و بعد از بازی‌های تیم ملی ایجاد همبستگی ملی و افزودن امید و همدلی در جامعه باشد.

سردبیر روزنامه «ایران» با اشاره به سخنان رییس جمهور روسیه در مراسم افتتاحیه بازی‌های جام‌جهانی فوتبال گفت: رییس‌جمهور روسیه حرف جالبی زد: «بیایید در نظر بگیرید ما هواداران وفادار فوتبال بدون هیچ بزرگ‌نمایی میلیاردها انسان روی کره زمین هستیم که جام جهانی را دنبال می‌کنیم. هر جا هم که باشیم و زندگی کنیم با عشق به فوتبال است که متحد می‌شویم. در این اتحاد هیچ زبانی غیر از فوتبال نیست. هیچ ایدئولوژی و مذهبی مسلط نیست. فوتبال و به ویژه ورزش به صورت کلی قدرت انسانی دارند. وظیفه ما این است که این قدرت را حفظ کنیم. این اتحاد برای نسل‌های آینده بماند تا یک تفاهم دو جانبه بین مردم باشد.»

او درباره فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها در مسابقات جام جهانی بیان کرد: ارائه تصاویر متفاوت و جذاب، انتشار اخبار و تحلیل‌های فنی از وضعیت تیم‌ها، انتشار نظرات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان از بازی‌ها در کنار گفت‌وگوهای جذاب با اهالی فوتبال همانند گفت‌وگوی حشمت مهاجرانی با برنامه نود تلویزیون می‌تواند به جذابیت و پرخواننده شدن صفحات ورزشی نشریات کمک کند. علاوه بر این وقتی ما برای چنین تورنمت جهانی هدف اتحاد، صلح و همبستگی ملی و جهانی ترسیم می‌کنیم چه خوب است که رسانه‌ها به موضع‌های اجتماعی حاشیه این تورنمنت هم توجه کنند زیرا زندگی هزاران نفر از مردم جهان با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف طی یک ماه کنار هم امکان بزرگی است که می‌توان گزارش‌های خواندنی اجتماعی منتشر کرد. همچنین گردشگری ورزشی موضوع جذابی است که می‌توان در رسانه‌ها به آن توجه کرد و از تاثیر آن بر اقتصاد کشورها نوشت.

دلیری درباره‌ی پیوند رسانه و ورزش گفت: فوتبال، زمینی است که ملت‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند و جام جهانی فرصت مناسبی است که رسانه‌ها توجه مردم و حکومت‌ها را به اهمیت صلح و آرامش در جهان جلب کنند. پیام صلح و دوستی در جهان شاید مهمترین تاثیر هدف این ورزش در این ایام باشد. ورزش به عنوان بازتاب نظام اجتماعی همیشه پیوند عجیبی با رسانه خورده است. در جامعه ما تقریبا یک سوم برنامه‌های تلویزیونی، ورزشی است و حدود ۲۵ روزنامه ورزشی وجود دارد، پس توسعه ورزشی بدون همکاری رسانه‌ای مقدور نیست. در ایران خواننده محصولات رسانه‌ای نوشتاری مثل کتاب و روزنامه بسیار کم است؛ اما خوشبختانه در امر ورزش شوقی بین مردم ایجاد شده است. یک عده خاصی هستند که حتماً به رسانه‌های ورزشی رجوع می‌کنند و در این زمینه رسانه‌ها پیشرفت خوبی داشته‌اند. به نظرم رسانه‌های ورزشی و صفحات ورزشی باید از فرصت پیش آمده استفاده کنند و موضوع اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *