راهکارهای کاهش هزینه‌های درمان بررسی شد

راهکارهای کاهش هزینه‌های درمان در جلسه روسا و معاونان درمان، توسعه، غذا و داروی دانشگاه، مدیران بیمه سلامت و کارشناسان کلان منطقه آمایشی ۳ کشور بررسی شد.

به گزارش سادس، به نقل از وبدا، سید محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت و نماینده وزیر بهداشت در ستاد تحول سلامت در این جلسه به موضوعاتی همچون تفاهم‌نامه بیمه سلامت و دانشگاه‌ها، کامل کردن سطح پرونده ایرانیان، ابلاغ رسمی سیاست‌های ثبات قیمتی دارو و تجهیزات مصرفی، به‌کارگیری راهبردهای کنترل دارو و تجهیزات، اصلاح و بازنگری برنامه‌های مقیمی پزشکان در بیمارستان‌های آموزشی، تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های مدیریت خدمات و ابلاغ مرحله کاهش فرانشیز اشاره کرد.

کاهش همپوشانی بیمه‌ها، محدودیت مراجعه بیماران بخش بیمه سلامت به بخش غیردولتی، بازنگری خدمات، استقرار سامانه تایید نسخ، عملیاتی شدن سامانه استحقاق‌سنجی و انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه و بیمه سلامت از دیگر موارد مطرح شده توسط ایازی بود.

 در ادامه این جلسه گزارش‌ها و اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیشنهادها و چالش‌ها و راهکارها عبور از مشکلات توسط روسای دانشگاه‌ها مطرح شد.

در این نشست تأکید شد که جلسات استانی به صورت ماهانه برگزار شود و انتظار می‌رود روسای دانشگاه‌ها با بیمه‌ها به خصوص بیمه سلامت ارتباط داشته باشند و گزارش به صورت هفتگی ارائه و تجارب مناطق به تهران اعلام شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد که صورت‌جلسه بر اساس فرمت کشوری ارسال شود و جلسه بعدی در دانشگاه علوم پزشکی سنندج برگزار شود.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان نیز در این‌جلسه ضمن قدردانی از همکاران ستادی و صف در دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: از نزدیک شاهد هستم که کار نه به شکل تکلیفی بلکه به شکل اعتقادی انجام می‌شود.

سید حبیب‌اله موسوی‌بهار با ارائه آمار مقایسه‌ای از برخی اقدامات انجام شده، گفت: با به‌کارگیری روشهای مناسب اقدامات شایسته‌ای به منظور کاهش هدررفت منابع ازجمله مصرف دارو، لوازم یکبار مصرف، قرارداد بخش خصوصی و خدمات القایی انجام شده است.

وی یادآور شد: جلسات متعددی با همکاران بیمه خدمات برگزار شده و رویکرد ما این بود که ضمن نظارت مستقیم تا حد امکان خدمات دچار مشکل نشود.

این رییس دانشگاه همچنین بر همگرایی برای جلوگیری از بستری بی‌مورد بیماران، بهبود میزان مصرف دارو و توجه به درآمد بیمارستان‌ها تأکید کرد.

 قائم مقام رییس دانشگاه و معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان نیز گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه ارائه کرد  و گفت: تمرکز مسئولان دانشگاه بر درمان نیست و همه روش‌های هزینه‌بر دانشگاه در قالب سه کمیته شناسایی می‌شود و با نظارت دقیق، منابع و مصارف واحدهای مختلف، هزینه‌ها و انتظار از آنها بررسی می‌شود.

 حیدری‌مقدم توضیحاتی در مورد اقدامات انجام شده، بررسی اسناد حوزه سلامت و کاهش هزینه‌ها در راستای سیاست‌های ابلاغی بیمه سلامت در سال ۹۷ بیان کرد.

قائم مقام رییس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در خصوص اقدامات کمیته اصلی مدیریت منابع و مصارف دانشگاه گفت: کاهش کسورات با اصلاح فرآیندهای مرتبط از زمان پذیرش بیمار تا ترخیص و رسیدگی اسناد بیمه، لزوم انجام ثبت درخواست هتلینگ تاسیساتی در سامانه CMMS و ساماندهی انبارها و اصلاح فرآیند خرید تجهیزات و ملزومات مصرفی انجام شده است.

وی با اشاره به نمودار تجهیزات پزشکی گزارشی از آمار ملزومات پزشکی خریداری شده بیان کرد.

 حیدری‌مقدم اقدامات دیگر را شامل آنالیز  ABC تجهیزات مورد نیاز، تدوین ۱۱ پروتکل و راهبردهای اصلی و گزارش عملکرد کمیته بیمه و راهنمای بالینی و درخواست تعیین اولویت اجرایی راهنماهای بالینی از حوزه سلامت دانست و مثال‌هایی در این خصوص عنوان کرد.

 وی عضویت کل روسای دانشکده پزشکی در ستاد تحول را راهگشای بسیاری مشکلات دانست و پیشنهاداتی در خصوص برنامه عملیاتی اختصاصی ستاد تحول سلامت به منظور ارتقای خدمات ارائه داد.

قائم مقام رییس دانشگاه، رصد کردن نحوه اجرای برنامه‌ها را مهم خواند و گفت: هر یک از دانشگاهها می‌توانند از سامانه پایش برای تحقق اهداف خود بهره بگیرند.

وی دسترسی عادلانه و با کیفیت به خدمات با هدف تعدیل خدمات بیمه ای برای هر بیمارستان را موضوعی مهم خواند و کاهش کسورات بیمه‌ای را یکی دیگر از استراتژی‌ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه همدان آمادگی ارائه آموزشهای لازم در خصوص کار کردن با نرم افزار HOB را دارد.

 رییس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد نیز اظهار کرد: مدیریت دانشکده به دلیل محدودیت منابع نیازمند در نظر گرفتن تمهیدات خاص خود است و به توانمندسازی کارکنان، تلاش همه‌جانبه معاونان در همه امور و صرفه‌جویی‌ در مصرف منابع نیاز است.

وی به اقداماتی همچون جلوگیری از آزمایشهای پرهزینه، بررسی علل تجویز داروهای گرانقیمت، مدیریت بهینه در بیمارستانها، استفاده مناسب از آب بیمارستان و توجه بیشتر به بهبود عملکرد کارکنان اشاره کرد.

 در ادامه رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در راستای مدیریت بهینه منابع به برگزاری جلساتی با با همکاران پاتولوژی و آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها به مواردی همچون نظارت فنی مسئولان فنی آزمایشگاه به آزمایش‌ها و تعامل با بیمه تاکید شده است.

 سپس نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در خصوص برنامه‌های انجام شده در این دانشگاه اقداماتی همچون خارج شدن پزشکان از ۲K، ساماندهی نیروهای طرحی مازاد بر نیاز، برگزاری جلسات متعدد با گروههای پزشکی و بررسی راهبردهای اصلی، جلسه استانی بیمه‌های روستایی، ملزم شدن بیمارستان به آموزشهای منظم، برنامه‌ریزی برای آموزش و فرهنگسازی مصرف دارو با کمک معاونت اجتماعی را برشمرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون هفت جلسه ستاد دانشگاهی طرح تحول برگزار کرده است، مهم‌ترین مصوبات ستاد  و کمیته‌های مربوطه را برشمرد و اظهار کرد: در جلسه با مدیران گروههای آموزشی تبادل نظر در خصوص گایدلاین‌ها و استانداردهای خدمات سلامت مطرح شد.

محمودرضا مرادی گفت: معاون آموزشی نسبت به اجرایی کردن راهبردهای اصلی و استانداردها خدمات سلامت در مراکز تشخیصی درمانی با هماهنگی مدیران گروههای آموزشی اقدام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، محدودیت ارائه خدمات سرپایی، ترویج پرستاری در منزل برای کوتاه‌کردن اقامت در بیمارستان و پوشش بیمه به مراکز خدمات پرستاری را از دیگر اقدامات دانست.

وی همچنین توضیحاتی در مورد پیشنهادهای حوزه درمان در خصوص کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد مراکز درمانی بیان کرد و به اقداماتی همچون مکاتبه با بیمه‌های تجاری با امضای استاندار اشاره کرد.

مرادی خاطرنشان کرد: مقایسه میانگین ماهانه ارسالی به بیمه سلامت در سال ۹۶ و ۹۷ افزایش تعرفه خدمات و اعمال جراحی زیبایی مورد توافق و تایید ستاد دانشگاهی قرار گرفت و برای بررسی و تصویب به ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت منعکس شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *