حلبچی: حضور متخصصان علمی همراه کاروان اعزامی به جاکارتا در کوتاه مدت اثربخش نیست


فرزین حلبچی

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: حضور متخصصان پزشکی ورزشی، تغذیه و روانشناسی کنار کاروان اعزامی به بازیهای آسیایی جاکارتا زمانی اثربخش است که در درازمدت تیم را مانیتور کرده باشند، نه نزدیک مسابقات حضور نمایشی داشته باشند.

دکتر فرزین حلبچی در گفت‌وگو با سادس، درباره لیست پزشکان اعزامی به بازیهای آسیایی جاکارتا و این که تصور می‌کنید در این لیست چه تعداد سهمیه به متخصصان پزشکی ورزشی اختصاص داده شده است، اظهار کرد: دقیقا اطلاع ندارم در لیست اعزامی چه تعداد سهمیه برای متخصصان پزشکی ورزشی اختصاص داده شده است، اما 4 سال پیش نیز با چنین معضلی روبرو بودیم و تعداد محدودی از پزشکان اعزامی مربوط به متخصصان پزشکی ورزشی بودند. البته تصور می‌کنم در این دوره نیز شاهد حضور متخصصان زیادی از پزشکی ورزشی در لیست اعزامی نباشیم.

وی گفت: حضور متخصص پزشکی ورزشی، تغذیه و روانشناسی زمانی می‌تواند در کنار تیم اثربخشی زیادی داشته باشد که در یک دوره زمانی بلند مدت ورزشکاران را مانیتور کرده باشند و در طول دوران آماده‌سازی ضمن کنترل و پایش ورزشکار، اطلاعات علمی لازم را به او انتقال دهد. نه اینکه در جریان مسابقات به فکر اعزام تعدادی متخصص به بازیهای آسیایی باشیم که شاید برخی از آنها حتی شناخت کافی به ورزشکار را ندارند و حضور آنها نمایشی است.

حلبچی ادامه داد: زمانی حضور روانشناس یا متخصص تغذیه همراه کاروان اثربخش است که این حضور درازمدت باشد. در کوتاه مدت تغییرات ایجاد شده به جای عواقب مثبت، عواقب منفی به دنبال خواهد داشت. زیرا وقتی یک ورزشکار در طول مدت آماده‌سازی خود از یک الگوی غذایی خاصی تابعیت می‌کند در طول مسابقات نمی‌توان الگوی غذایی خود را براساس برنامه جدید غذایی تغییر دهد و این مساله می‌تواند مشکلات گوارشی برای ورزشکار در پی داشته باشد.

این متخصص پزشکی ورزشی در پایان خاطرنشان کرد: نبود متخصصان پزشکی ورزشی کنار تیم سبب می‌شود تا در آستانه مسابقات همیشه تعدادی از ورزشکاران دچار آسیب‌دیدگی شوند. اگر بخواهیم در اعزام کاروان ورزشی به بازیهای آسیایی رویکرد علمی داشته باشیم باید آماده‌سازی ورزشکاران نیز برمبنای علمی باشد، ما نمی‌توانیم رویکرد سنتی داشته باشیم و نزدیک مسابقات بخواهیم بر مبنای رویکرد علمی کارها را پیش ببریم. باید همانند مسائل فنی، الگوهای علمی نیز در درازمدت به ورزشکاران آموزش داده شود تا موفقیت حاصل شود. زمان مسابقات هر تغییری از نظر روانی، تغذیه، آسیب و… خطرناک است و بازدهی مثبتی به دنبال نخواهد داشت.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *