هزینه‌های مضاعف چندبیمه‌ای‌ها/راهکارهایی برای رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای


مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت ایران در راستای اقدام این سازمان به حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای در کشور، راهکارهایی را برای پیشبرد بهتر این برنامه پیشنهاد داد.

مهندس سید عبدالله عمادی در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به موضوع رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای در کشور، گفت: باید توجه کرد که وجود همپوشانی بیمه‌ای، نظام آمار بیمه‌ای کشور را مختل می‌کند و بر این اساس هیچ‌گاه نمی‌توانیم متوجه شویم که دقیقا چه تعداد بیمه‌شده در کشور داریم یا چه تعداد از ایرانیان از مزایای بیمه استفاده نمی‌کنند و این موضوع کار بیمه را دچار اختلال می‌کند. علاوه بر این، همپوشانی بیمه‌ای نظام دریافت خدمت را هم دچار اختلال می‌کند؛ چراکه وقتی یک نفر می‌تواند از چند محل خدمت دریافت کند، اما یک نفر از هیچ‌کجا نمی‌تواند خدمت دریافت کند، در نظام بیمه‌ای کشور تبعیض ایجاد می‌شود.

هزینه‌های مضاعف برای دو بیمه‌ای‌ها

وی افزود: از طرفی وقتی فردی چند دفترچه بیمه درمانی در دستش باشد، متحمل هزینه‌ای مضاعف و چندجانبه می‌شود؛ چراکه باید چندین حق بیمه بپردازد. به این ترتیب اگر فردی هم دفترچه بیمه سازمان تامین اجتماعی و هم دفترچه بیمه نیروهای مسلح را داشته باشد، ‌سرپرست خانوار یک هزینه چند جانبه‌ متحمل خواهد شد. بنابراین باید توجه کرد که همه افراد کشور حق دارند از یک دفترچه بیمه استفاده کنند و اقدامی که سازمان بیمه سلامت در راستای رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای آغاز کرده است، اقدامی درست و بجا است. در گذشته هم ما به دنبال انجام این اقدام بودیم. هر زمان که این اقدام انجام شود، سود و فایده‌اش به مردم و نظام بیمه سلامت کشور خواهد رسید.

عمادی با بیان اینکه زیرساخت‌ لازم برای چنین اقدامی، وجود یک بانک اطلاعاتی قوی است، ادامه داد: این بانک اطلاعاتی باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم از طریق آن همه افرادی را که دو دفترچه بیمه دارند و همکاری لازم را با نظام بیمه‌ای کشور در راستای رفع همپوشانی انجام ندادند، شناسایی و یکی از این دفترچه‌های بیمه‌شان حذف شود. قطعا زیرساخت‌های این اتفاق در سازمان بیمه سلامت ایجاد شده و این امکان وجود دارد که همه افراد کشور جمهوری اسلامی ایران را در یک بانک اطلاعاتی جمع کرده و افراد دارای هم‌پوشانی بیمه‌ای را شناسایی کنیم.

شورای‌عالی بیمه؛ محملی برای رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای

مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت همچنین گفت: از طرفی ما یک سامانه کد ملی یونیک داریم که همه افراد کشور از آن بهره‌مند هستند. ‌ بر اساس این سامانه هم می‌توان همه افراد دارای همپوشانی بیمه‌ای را  شناسایی کرده و مشخص کنیم که یک فرد از چند محل دفترچه بیمه درمانی دارد. از طرفی فکر می‌کنم باید ستادی در این زمینه ایجاد شود و شورای‌عالی بیمه می‌تواند محمل خوبی برای ایجاد این ستاد باشد. از طریق این ستاد همه دست‌اندرکاران حوزه سلامت کشور اعم از نیروهای مسلح، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و سایر صندوق‌های بیمه‌ای که در کشور فعالند و دفترچه بیمه پایه دارند، ‌با انجام هماهنگی‌های لازم، بانک اطلاعاتی خودشان را در اختیار دیگری قرار داده و بتوانند همپوشانی‌ها را شناسایی کنند.

عمادی ادامه داد: زمانیکه من متولی بیمه سلامت کشور بودم، نزدیک به ۱۲ میلیون‌ نفر بیمه‌شده دارای همپوشانی بیمه‌ای در کشور وجود داشت که عدد بسیار بالایی بود و فکر می‌کنم مقداری از این همپوشانی‌ها در دولت بعد رفع شد. با این حال هنوز میزانی از همپوشانی وجود دارد که باید آنها از طریق بانک اطلاعاتی که از طریق شماره ملی به وجود می‌آید، شناسایی و برطرف شوند. به نظر می‌رسد شورای‌عالی بیمه که سازمان بیمه سلامت دبیر آن است، بهترین مرجع برای رفع همپوشانی‌ها است. زیرا در شورای‌عالی بیمه هم نیروهای مسلح، هم کمیته امداد، هم سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌ای عضو هستند و می‌توانند در این بستر یک تصمیم واحد گرفته، اقدامی واحد انجام دهند، بانک‌های اطلاعاتی خود را با هم مبادله کنند و از این طریق می‌توانند همپوشانی‌ها را رفع کنند.

با اطلاعات محرمانه برخی بیمه‌ها چه کنیم؟

وی درباره برخی بیمه‌ها مانند نیروهای مسلح که اطلاعات‌شان محرمانه است و نمی‌توانند آنها را در اختیار سایر بیمه‌ها قرار دهند، گفت: زمانیکه من در سازمان بیمه سلامت بودم، این مشکل را رفع کردیم. راه‌حل این موضوع این است که بجای اینکه اطلاعات نیروهای مسلح را بگیریم و با اطلاعات سازمان بیمه سلامت راستی‌آزمایی کنیم،  اطلاعات بیمه سلامت را به نیروهای مسلح دهیم. در گذشته هم این اقدام انجام شده است؛ به‌طوریکه به نیروهای مسلح اعلام کردیم که اطلاعات بیمه سلامت را دریافت و همپوشانی‌ها را خارج کند. باید توجه کرد که این موضوع به راحتی قابل انجام است و نیروهای مسلح هم می‌تواند این اقدام را انجام دهد. 

مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت با اشاره به دستاورد رفع همپوشانی‌ها در زمینه مدیریت هزینه‌های بیمه‌ای کشور، گفت: قطعا وقتی یک نظام آماری واحد داشته باشیم و بتوانیم بر اساس آن تشخیص دهیم که چه تعداد بیمه‌شده داریم، می‌توانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده و این برنامه‌ریزی منجر به مدیریت و ذخیره هزینه می‌شود و از پِرت هزینه جلوگیری می‌کند. در نتیجه سازمان بیمه‌ای می‌تواند هزینه‌ها را بر اساس تعداد بیمه‌شده خود کنترل کند. از طرفی وجود همپوشانی باعث می‌شود که مردم چند حق بیمه بپردازند. برخی گمان می‌کنند که اگر دو دفترچه بیمه داشته باشند، می‌توانند از امکانات بیشتری استفاده کنند، اما این اشتباه است و در واقع آنها دارند دو حق‌بیمه می‌پردازند. بنابراین رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای هم برای مردم و هم برای نظام بیمه‌ای نوعی مدیریت هزینه است. بیمه با این کار می‌تواند یک آمار دقیق داشته باشد و بر اساس این آمار برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های خودش را انجام دهد.

عمادی تاکید کرد: یک خانوار چهار نفره باید چهار حق بیمه بپردازد. حال اگر افراد این خانوار دو دفترچه بیمه‌ای داشته باشند، باید هشت حق بیمه بپردازند. بنابراین رفع همپوشانی‌ها به نفع مردم هم هست. از طرفی اگر نظام بیمه سلامت‌ در کشور فراگیر شود و همه مردم بتوانند با دفترچه بیمه‌ پایه‌شان از همه خدمات بیمه سلامت استفاده کنند، قطعا مردم هم دنبال چند دفترچه بیمه نخواهند بود و می‌توانند با یک دفترچه خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *