از درِ چرخان شعبه مرکزی تا نوشتن دفاتر حسابداری

محمد شریعتمداری اکنون وزیر صنعت، معدن و تجارت است، وزیری کارکشته که تا به حال مسئولیت های متعددی بر عهده داشته است، اما آن طور که خودش می گوید به بخش قابل توجهی از امور بانکی مسلط است.

از شمردن اسکناس گرفته تا نوشتن دفاتر حسابداری! او این آشنایی را مدیون پدرش «حاج نورالدّین شریعتمداری» است؛ پدری که نه تنها یک دانشمند دینی، خطاط، شاعر و مبارز انقلابی بود، بلکه کارمند بانک ملی ایران هم بود.

به گزارش سادس به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، شریعتمداری پنجاه و هفت ساله که در بیمارستان بانک ملی ایران متولد شده با خبرنگار ما گفت و گو کرد و از خاطرات حضورش در بانک به عنوان کارمند افتخاری گفت و بعد هم به سوالات پاسخ داد.

 

گویا دلیل اصلی آشنایی و تعصب شما به بانک ملی ایران، مناصبی است که مرحوم پدرتان در این بانک داشته اند. کمی در این باره توضیح دهید.

پدرم حاج نورالدّین شریعتمداری پیش از تولد من به استخدام بانک ملی ایران درآمده بودند. من متولد سال ۱۳۳۹ هستم، در حالی که ایشان در دهه ۲۰ کارمند بانک شده بودند و بدین سبب من بخش زیادی از عمرم را در بانک ملی ایران گذراندم.

پدر من که مخالف رژیم شاهنشاهی بود، یک بار در شهریور ۱۳۲۰ و یک بار هم در سال ۱۳۴۲ به زندان افتاد. ایشان حتی از حوزه انتخابیه یزد کاندیدای رفتن به مجلس شورای ملی بودند که نگذاشتند، تحصیلات حوزوی هم داشتند و  با مقدمات علوم دینی آشنا بودند. می دانید که اجداد من همه
zyban online
روحانی بودند و جد بزرگ ما آیت الله العظمی آخوند ملا محمد جعفر شریعتمداری استرآبادی از مراجع تقلید زمان خود بودند.

پدر، کارمند بانک بودند و به فراخور شغل خود در شهرهای مختلف ساکن می شدند. هر جا که می رفتند مذهبیون دور ایشان جمع می شدند و به مباحث دینی می پرداختند که همین وضعیت باعث نگرانی ساواک می شد. پدرم حتی در آن زمان حقوق بانک را شبهه ناک می دانست و به همین دلیل بخشی از پولش را رد مظالم می داد و حسابش را پیش مراجع تقلید صاف می کرد.

پدرم با علمای بزرگ زمان از جمله مرحوم محمد تقی شریعتی پدر دکتر علی شریعتی و نیز شهید مطهری مکاتبه داشت. همین مکاتبات که دست ماموران حکومت می افتاد، برای ایشان مشکل ایجاد می کرد. ایشان یک اسلام شناس بود و به علاوه بر علوم بانکی هم تسلط داشت، طوری که در موسسه عالی بانک یکدوره دو ساله را گذراند و تدریس هم می کرد. هم زمان شاعر هم بود و برخی اشعارش را من در مجموعه «دفتر عشق» گردآوری کرده ام.

من در بیمارستان بانک ملی ایران متولد شده ام، اما اولین خاطره ام از شعبه درجه چهار بانک ملی ایران در انارک است. آنجا شعبه کوچکی بود که بر اساس محاسبات پدر، زیان ده بود. پدر در نامه ای به مدیرکل بانک که آن روزها معادل مدیرعامل کنونی بود، نوشته بود که این شعبه باید علاوه بر تعدیل نیرو، به واحد کوچکتری تبدیل شود تا سود ده باشد. بانک هم به همین پیشنهاد عمل کرد.

بعد پدر من به تهران منتقل شد. مدتی رئیس صندوق شعبه مرکزی بود در همین محل موزه فعلی بانک و ما هم در آن زمان با همان درِ چرخان ورودی بازی می کردیم! پدر هرگز بیکار نبود. صبح ها در بانک بود، شب ها هم برای شرکت های خصوصی کار حسابداری انجام می داد. حتی در یک دوره ماشین جوجه کشی گوشه خانه گذاشته بود و از آن استفاده می کرد. خیلی اهل کار و مطالعه بود و خطی زیبا داشت.

 

شما هم به ایشان کمک می کردید؟

من تقریبا همه کارهای بانک را بلد بودم و تجربه کردم. از نخ کشی کردن اسناد، پشت نمره کردن اسناد، لاک و مهر کردن تا کمک کردن به صدور حواله های ارزی و رمز گذاشتن روی حوالجات. شب های پایان سال بانک هم برای من خاطرات شیرینی داشت. تا صبح با پدر و در کنار کارکنان کار می کردیم و البته آنها چلوکباب هم سفارش می دادند! بعضی وقتها که کارمندی مرخصی می رفت، من کارش را انجام می دادم. حتی دفتر حسابداری را هم می نوشتم، گرچه کار خیلی سختی بود.

 

می دانید که بانک ملی ایران هم یک پیام رسان رسمی دارد؟

بله، پیام رسان «بله» را می شناسم و می دانم که با آن کار بانکی هم می توان انجام داد. تبلیغاتش را هم دیده ام. البته سرویس «بام» هم خیلی خوب است.

 

به بانک ملی ایران چه نمره ای می دهید؟

من به بانک ملی ایران تعصب دارم و معتقدم خدماتی که این بانک ارائه می دهد در نظام بانکی بی نظیر است. مهمترین مسئولیت های نظام بانکداری کشور در حوزه دولت بر دوش بانک ملی است. بانک ملی مادر همه بانک ها و علت موجده بانک کشاورزی، بانک مرکزی و بانک مسکن
baclofen online
است. بانکداری در ایران به نام بانک ملی ایران شناخته می شود و طبیعتا نمی شود آن را با بانک های دیگر مقایسه کرد. این مایه افتخار است، به ویژه این که از لحاظ شفافیت صورت های مالی و فعالیت های حوزه آی تی هم در رده های بالاست.

 

خواسته شما از بانک ملی ایران و مجموعه نظام بانکی چیست؟

اقتصاد بانک محور ایران، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند خلاقیت نظام بانکی در حوزه تولید است. نرخ سود بالا، برای تولیدکننده بسیار دردسر ساز است و بدون شک نرخ بازده تولید باید با نرخ سود تسهیلات بانکی آشتی کند، چون با شرایط کنونی، ادامه راه ممکن نیست. یک وقت گفته می شد نرخ سود تسهیلات از تورم تبعیت می کند، اما الان با وجود کاهش نرخ تورم، نرخ سود متناسب با آن کاهش نیافته است. جایگاه مدیرعامل بانک ملی ایران در شورای هماهنگی بانک های دولتی بسیار متعالی است و می توان از این ظرفیت برای کمک به بانک مرکزی برای تسهیل شرایط استفاده کرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *