اسناد موجود نشان می‌دهند ما در حوزه محیط زیست خطا کردیم

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت:همه اسنادی که در حوزه محیط زیست موجود است نشان می‌دهد که ما در این حوزه خطا کردیم و باید آن را درست کنیم.

به گزارش سادس،همایش شیوه‌های نوین حفاظت از محیط زیست با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و نقش آن در سلامت انسان در روز دوشنبه ۳۰ بهمن با حضور کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در اهواز برگزار شد.

کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش ضمن ابراز تاسف از وضعیت هوای استان خوزستان گفت: اگرچه نفس کشیدن حق همه مردم ایران است و مردم خوزستان از این حق  مستثنا نیستند و مردم ایران نیز از این حادثه متاثر هستند.

ضرورت تامین حق آبه تالاب های خوزستان

مدنی افزود:  وجود این پدیده ها چون گرد و غبار  به ما یادآوری می کند که تالاب ها نیز حق حیات دارند و ما باید تلاش کنیم که حق آبه  زیستی خوزستان را تامین کنیم و به آن برگردانیم تا وضعیت بهبود پیدا کنند .

وی با اشاره به اینکه نباید زیبایی‌های  استان خوزستان به تاریخ بپیوندد ،گفت: اگر بگوییم دیگر این زیبایی ها که امروز در کلیپهای تصویری وجود دارد  نخواهیم دید یک اشتباه استراتژیک بزرگی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کار بزرگی در حوزه آموزش و پرورش و محیط زیست انجام شده است،گفت:هر چند اسناد بالادستی در دهه ۵۰ قرار بود محیط زیست بخشی از منابع تحصیلی و حتی دانشگاه ها هم باشد ولی متاسفانه تا امروز محقق نشده است.

ضرورت تغییر تفکر برای داشتن محیط زیست سالم

مدنی با اشاره به فجایع زیست محیطی رخ داده که به ما یادآوری می‌کنند تا اهمیت محیط زیست را بفهمیم ، گفت: آنچه که باید تغییر کنند تا محیط زیست سالم و احیا شود تفکر است و اگر تفکر و آموزش اصلاح نشود محیط زیست سالم نخواهد شد .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه تغییر تفکر به سختی شکل می پذیرد و آنچه مسلم است این اصلاح باید در سطوح پایین و در مدارس انجام شود که نیازمند سرمایه گذاری بزرگی است.

تدوین کتاب درسی با موضوع زیست محیطی کاری بسیار بزرگ و مهم است

مدنی با بیان اینکه تهیه و تدوین یک کتاب با موضوع زیست محیطی را کاری بسیار بزرگ و مهم است که در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است، افزود: هر چند این کتاب نیازمند اصلاحات باشد ولی این که با همت و تلاش مجموعه محیط زیست و آموزش و پرورش کتاب محیط زیست وارده حوزه درسی شده کاری بسیار با ارزش است.

 مدنی با اشاره به اینکه در دوران گذشته عنوان کتابی با موضوع محیط زیست وجود نداشته است اظهار داشت: آنچه که ما آموخته ایم بر اساس آزمون و خطا بوده که هزینه‌های بسیاری برای مملکت داشته و فهمیده ایم امروز محیط زیست بسیار با ارزش است و امیدواریم نسل‌های بعدی که سکاندار هدایت جامعه هستند به خوبی از دانش های آموخته شده در این حوزه استفاده کنند.

خوزستان استان پیشرو در حوزه آموزش زیست محیطی

وی استان خوزستان را بعنوان یکی از استانهای پیشرو در حوزه آموزش زیست محیطی برشمرد و گفت: کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده که می تواند الگویی برای سایر استانها باشد .

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از اولیا دانش آموزان ، مربیان و دانش آموزان و مهدهای کودک در استان خوزستان با آموزش های زیست محیطی آشنا شدند و این دوره‌ها در قالب نشست با خانواده ها،حضور محیط بانان در کلاس های درسی و برگزاری جلسات برای خانواده‌های دانش‌آموزان برگزار شده است.

 وی سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش و کودکان را بسیار با اهمیت تر از سرمایه گذاری در حوزه سازه های مهندسی دانست و گفت: آنچه که در این گونه آموزش ها تغییر پیدا می کند مغز و تفکر و فکر و تصمیم گیری است که این اتفاق بسیار خوب در جهت وضعیت بهبود محیط زیست انجام می‌شود .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل گردوغبار در سطح استان خوزستان گفت :در بیرون از  این سالن هیچ چیزی وجود ندارد که بگوییم ما محیط زیست سالمی داریم همه اسناد طبیعی موجود گواه دارند که ما در حوزه حفاظت از محیط زیست خطا کرده‌ایم ما باید اشتباهات خود را جبران کنیم.

مدنی افزود:  با دادن آدرس غلط و مسیر اشتباه و گم کردن مسیر نمی‌تواند ما را به سر  منزل مقصود برساند، باید به بخش پژوهش هم توجه شود و برای حل مسائل بر اساس مستندات صحبت کنیم و تلاش کنیم تا مسائل به درستی پیگیری شود.

مدنی خاطر نشان کرد: اگر قرار است تفکر اصلاح شود باید با مستندات صحبت کنیم که چه بلایی بر سر محیط زیست کشور آمده است نه فقط خوزستان بلکه جای جای کشور از بلاهای زیست محیطی در امان نبودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در زمینه خدماتی که استان خوزستان به کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و کسی نمیتواند  منکر این خدمات شد و باید گفت کشور برای خوزستان چه کرده است.

همه کشور شرمنده مردم خوزستان است

مدنی تصریح کرد: همه کشور شرمنده مردم خوزستان است وباید این اتفاقات زیست محیطی اصلاح شود وباید برای این اصلاح واحیا محیط زیست تلاش کنیم ما باید پاسخگوی مطالبات زیست محیطی نسل آیند باشیم وبرای آنها سرمایه گذاری کنیم.

وی تالیف کتاب محیط زیست را کاری خوب دانست و یاد آور شد: این کار کافی نیست و باید کاری کنیم محیط زیست وارد مدارس شود و با همکاری محیط زیست و آموزش پروش فضای مدارس زیست محیطی شود .

به گفته مدنی ، دانش آموزانی که در مدارس با فضای زیست محیطی رشد کنند بیشتر نسبت به آن احساس تعلق دارند.

معاون آموزش سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: سازمان محیط زیست در خصوص حمایت از برنامه آموزشی در حوزه آموزش و پرورش چه در بعد مادی،معنوی وتخصصی آمادگی دارد تا بتوانیم شاهد حضور محیط زیست در مدارس واموزش و پروش باشیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *