فرار مغزها نداریم بلکه با بی تدبیری مغزها را فراری می دهند

غلامی گفت:رفتار مردم با نخبگان علمی کشور و یک فرد هنرمند یا ورزشکار بسیار متفاوت است و به نوعی می توان گفت که مردم برای نخبگان علمی فرهنگی ارزشی قایل نیستند و باید گفت زمانی که ارزشها در جامعه از بین بروند همه چیز جای خودرا عوض خواهد کرد . افرادی که مغزهم نیستند با توجه به مشکلاتی که پیش رو دارند ترجیح می دهند از کشور بروند .

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری علم وفناوری ؛یونس غلامی فعال سیاسی و فرهنگی در هرمزگان ظهر امروز با اشاره به پدیده فرار مغزها درکشور گفت: با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که بنده انجام داده ام باید به ضرس قاطع بگویم که درکشور ، فرار مغزها نداریم بلکه با بی تدبیری مغزهارا فراری می دهند . 
نظام آموزشی بیمار 
وی گفت: با توجه به نظام آموزشی بیمار باید بگوییم که از ابتدای پذیرش دانشجو تا زمان فارغ التحصیلی اش با مشکلات ریزو درشت آموزشی روبرو هستیم . در خصوص ارائه سرفصلها در دانشگاههای کشور 20-30سال از کل دنیا عقب هستیم و به قول یکی ازدوستان ، شخصی که در رشته شیمی دکترا داشت برای رشته ریاضیات سرفصل ارائه می دهد و مشکلات اینچینی در ساختار نظام آموزشی هویداست ومدرک گرایی که دغدغه امروز جامعه و جوانان شده است ، بی کیفیت بودن سطح آموزشی از یک سو و بیکاری دانشجو پس از فارغ التحصیلی و مشکلات دوران تحصیل و سطح نازل آموزشی از طرف دیگر افراد نخبه را ناامید وسرخورده می کند.
غلامی گفت:رفتار مردم با نخبگان علمی کشور و یک فرد هنرمند یا ورزشکار بسیار متفاوت است وبه نوعی می توان گفت که مردم برای نخبگان علمی فرهنگی ارزشی قایل نیستند وباید گفت زمانی که ارزشها در جامعه از بین بروند همه چیز جای خودرا عوض خواهد کرد . افرادی که مغزهم نیستند با توجه به مشکلاتی که پیش رو دارند ترجیح می دهند از کشور بروند . 
چرا افراد نخبه و تحصیل کرده از کشور می روند
این فعال سیاسی گفت: پارامترهای زیادی دراین امر دخیل هستند یکی به روزنبودن ذهنیات علمی و آموزشی و دیگری بی توجهی به علم وپژوهش در نظام آموزشی و بی توجهی به ماهیت علم بعداز زمانی که دانشجو فارغ التحصیل می شود بیکار ی و بی ثباتی اقتصاد و اقتصادی که وابسته به نفت است کمبود امکانات تخصصی و تورم ، همه اینهاباعث می شود افراد نخبه کشوری را ترجیح بدهند که بصورت متقابل رابطه شهروندی درانجا ایفا می شود وشهروندان وظایف خودرا در قبال دولت انجام داده و دولت هم متقابلا خدمات رسانی می کند . اما مشکلی که در کشورعزیز ما است پایین بودن سطح اگاهی عمومی مردم می باشد ، آنها احساس می کنند هیچ خواسته و مطالبه ای در برابر دولت ندارند و بسیار به رفتارها و ناهنجاریهای اجتماعی بی تفاوت هستند. 
بنابراین افراد تحصیل کرده بااین تفاسیر ترجیح می دهند از کشور خارج شوند و جایی مستقر شده که امکانات بیشتری به آنها تعلق می گیرد. 
تحصیل پولی 
غلامی افزود: در کشورما دانشگاههای دولتی هم از افرادشهریه می گیرند و بیشتر افراد از وسع مالی مناسبی برخوردار نیستند و عدالت اقتصادی وجود ندارد .درسال  89 براساس تحقیقی که مجلس انجام داد  60هزار نفر در قالب مهاجر از کشور خارج شدند واین یک فاجعه اجتماعی است .به گفته امام راحل(ره)  دانشگاه مبدا تمام تحولات کشور است اما می بینیم در جامعه ودانشگاههای ما تحولی رخ نمی دهد ودانشجو بسیار بی تفاوت وبی انگیزه است . تحقق نیافتن شایسته سالاری از طرف دیگر  افرادی را در مسند ومدیریت قرارمی دهند که فاقد کوچکترین شایستگی هستند ویا مدارکشان جعلی است ضعف مدیریت ازدیگر مشکلاتی است که باعث می شود نخبگان کشور را ترک کنند .سیاستها وبرنامه های غلط ، افزایش فاصله طبقاتی و فاصله گرفتن مدیران از مردم و… مسلما افراد ودانشجو ونخبگان را ترغیب می کند که از کشور خارج شوند. 
این فعال فرهنگی در پایان گفت: عدم وجود امکانات مناسب برای ادامه تحصیل و  عدم ثبت اختراعات و برخوردهای نامناسبی که با انها می شود حتی بنیاد ملی نخبگان تسهیلات مناسبی در اختیار افراد برای ثبت اختراع نمی دهد و نخبگان علمی را سرخورد و ناامید می کند همه نشان می دهد که نخبگان علمی این روزها بی انگیزه و دلسرد شده اند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *