از پدرخوانده‌های آلودگی هوا تا مصوبات جدید برای سربازان مناطق زلزله زده


توزیع بیش از ۸۲ هزار چادر و ۱۲۰ هزار کیلوگرم نایلون در مناطق زلزله‌زده، کمک ۳۵۱ میلیارد ریالی ایرانیان به زلزله‌زدگان،سهم شهروندان تهرانی در کاهش آلودگی هوای پایتحت، تداوم کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران، آخرین وضعیت ادغلم معاونت‌های آموزش و پرورش،پذیرش بیش از ۱۲ هزار مصدوم زلزله غرب کشور، پوشش بیمه‌ای ۱۱۰هزار نفر از اتباع و پرداخت بدهی پیمانکاران شهرداری از هفته آینده مهمترین اخبار سادس در حوزه اجتماعی در روز ۲۹ آبان ماه هستند.

به گزارش سادس، اداره اخبار اجتماعی در روز جاری حدود ۶۰ خبر را بر روی خروجی خود قرار داد که دسترسی به متن کامل مهمترین این اخبار از طریق کلیک بر روی عناوین امکان پذیر خواهدبود:

توزیع بیش از ۸۲ هزار چادر و ۱۲۰ هزار کیلوگرم نایلون در مناطق زلزله‌زده

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به تشریح جزئیات امدادرسانی توزیع اقلام و کمک‌های بین‌المللی برای مناطق زلزله زده پرداخت و از توزیع بیش از ۸۲ هزار دستگاه چادر امدادی و همچنین تحویل کمک‌های بین‌المللی از سوی سازمان بهداشت جهانی و کشور پاکستان خبر داد.

وی با اشاره به توزیع ۸۲ هزار و ۵۴۷ دستگاه چادر به مناطق در مورد توزیع سایر اقلام امدادی نیز گفت: اقلام دیگری مانند پتو، کنسروجات، برنج، آب معدنی، نان، البسه و خرما در میان حادثه دیدگان توزیع شد و همچنین با توجه به سرمای منطقه و احتمال شروع بارندگی‌ها بیش از ۱۸ هزار والر، ۵۶ هزار تخته موکت و بیش از ۱۲۰ هزار کیلوگرم نایلون پوششی برای چادرها در منطقه توزیع شد.

کمک ۳۵۱ میلیارد ریالی ایرانیان به زلزله‌زدگان/ قدردان اعتماد مردم هستیم

جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی از هموطنان نوع دوست اعلام کرد:‌ تاکنون ۳۵۱ میلیارد و ۷۲ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۳۳ ریال در حساب رسمی ۹۹۹۹۹ جمعیت هلال احمر جمع آوری شده است که این رقم بیش از ۱.۵ برابر کل رقم جمع‌آوری شده در زلزله ورزقان است.

در این اطلاعیه آمده است: «از ابتدای شروع طرح جمع‌آوری کمک های مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه تا صبح امروز ؛ دوشنبه ، ۲۹ آبان ماه، مبلغ ۳۵۱ میلیارد و ۷۲ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۳۳ ریال (۳۵۱۰۷۲۶۹۴۳۳۳ ریال) در حساب رسمی ۹۹۹۹۹ جمعیت هلال احمر جمع آوری شده است که این رقم تا کنون بیش از ۱.۵ برابر کل رقم جمع آوری شده در زلزله پنج سال گذشته در ورزقان است.

سهم شهروندان تهرانی در کاهش آلودگی هوای پایتحت

محمدحسین بازگیر، رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: استفاده بیش از حد از وسایل گرمایشی در فصل زمستان سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود، با اصلاح الگوی رفتار می‌توانیم در کاهش آلودگی‌ها سهم داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش شهرداری تهران در حل مشکلات زیست محیطی اظهار کرد: به طور مثال شهرداری می‌تواند در سامان دهی صنوف و مشاغل آلاینده نقش بسزایی داشته باشد. اداره محیط زیست شهر تهران در بسیاری از مسائل زیست محیطی از جمله رصد و پایش کیفیت هوای تهران با شهرداری همکاری دارد. البته هر دستگاه و نهادی باید تاثیری که بر محیط زیست دارد و تاثیری که از محیط زیست می‌گیرد را بشناسد، چنانچه نهادهای مختلف نقش خود را بدانند، می‌توانند رفتار خود را اصلاح کنند. یکی از موارد زیست محیطی که شهرداری می‌تواند در اجرای آن تعامل داشته باشد تغییر سبک زندگی مردم است، چرا که مصرف‌گرایی یک سبک زندگی در تهران شده است.

تداوم کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران

حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا طی امروز وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و انتظار می‌رود تا فردا شرایط کیفی هوا بهبود نسبی یافته و وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط سالم قرار گیرد.

وی افزود: بر اساس نتایج پارامترهای هواشناسی پیش‌بینی شده برای ایستگاه مهرآباد، با افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی در بعد ازظهر امروز (۲۹ آبان) در برخی ساعات وزش باد موثر به بزرگی۳ تا ۵ متر بر ثانیه انتظار می‌رود. با برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار طی فردا (۳۰ آبان) در برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید به بزرگی ۵ تا ۸ متر بر ثانیه از سمت نواحی شمال غربی – غربی و بارش باران به ویژه در شبانگاه پیش‌بینی می‌شود. این شرایط کمابیش در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه (۱ آذر) ادامه خواهد داشت و به تدریج در طول روز از میزان ناپایداری جوی کاسته می‌شود. دما طی دو روز آینده به طور محسوسی کاهش خواهد یافت.

پدرخوانده‌های حوزه آلودگی هوا چه کسانی هستند؟

گادفادر یا پدرخوانده آلودگی هوا گروه‌هایی هستند که به دلیل برخورداری از قدرت بالا و توان لابی‌گری بسیار کسی حریف آنها نمی‌شود. صنعت خودروسازی و حوزه تولید سوخت مهمترین پدرخوانده‌های حوزه آلودگی هوا هستند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- اخیرا به منظور بررسی موضوع آلودگی هوا در صحن شورای شهر تهران حاضر شد. او در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل اصلی تهران، آلودگی هوا است، گفت: «ممکن است برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست ».

در این باره مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، توضیحاتی ارائه کرده است.

تصمیمی بر ادغام معاونت ابتدایی و متوسطه نداریم

علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از کاهش معاونت‌های این وزارتخانه به پنج معاونت طی یک تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: اکنون کارگروهی در همین زمینه تشکیل شده و مشغول بررسی‌های کارشناسی است.

وی درباره زمان انجام اصلاحات ساختاری در آموزش و پرورش و ادغام معاونت‌ها اظهار کرد: به استناد مصوبه شورای عالی اداری باید همه وزارتخانه‌های کشور اندازه معاونت‌های خود را منطقی کنند. استاندارد موجود، پنج معاونت است. در آموزش و پرورش کارگروهی تشکیل شده و در حال بررسی این موضوع است تا مشخص شود کدام معاونت‌ها و به چه شکلی باید با یکدیگر ادغام شوند و یک بازنگری صورت گیرد.

با غم و اضطراب ناشی از زلزله چه باید کرد؟

سعیده امینی کاشانی، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی با تاکید بر اهمیت حمایت عاطفی اطرافیان و صحبت درباره تنش‌های پیش آمده به دنبال زلزله گفت: پژوهش ها نشان داده اند ترغیب مردم به آشکارسازی آسیب ها و دردهای ناشی از حوادثی همچون زلزله به صورت خاطره نویسی یا بیان آنها، به سلامت و بهبودی روانی آنان منجر می شود.

وی با اشاره به اینکه رویدادهای آسیب‌زا مانند زلزله بسیار مخاطره آمیز و فراتر از تجربه های معمول افراد هستند ، افزود: در برابر رویدادهای آسیب زا بسیاری از مردم واکنش های روانشناختی معینی دارند. آنها ابتدا دچار بهت و بی خبری می شوند و متوجه آنکه چه آسیبی به آنان وارد شده نیستند. به همین دلیل ممکن است با حالت گمگشته این سو و آن سو بروند و خود را در معرض خطرات دیگر هم قرار دهند. هنگام زلزله فرد ممکن است بدون آنکه خطر کار خود را دریابد در ساختمان‌های در معرض فروریزی بماند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی با بیان اینکه سلسله اتفاقاتی که بعد از هر حادثه می افتد در دامنه ای از کنترل پذیری قرار دارد، اظهار کرد: یکی از راه‎‌های مقابله شیوه «مساله مدار» است و در مورد رویدادهایی اتفاق می افتد  که می توان با سبک و سنگین کردن راه حل های گوناگون آنها را حل و فصل کرد. اما بخش مهمتر مقابله با حادثه، مقابله های «هیجان مدار» است به این معنا که حتی اگر تمام جوانب منطقی داستان را حل کنیم، غم و اضطراب ناشی از حادثه را نمی توان به راحتی حل کرد.

احداث ۱۰ مهدکودک کانکسی در مناطق زلزله‌زده

سیدمهدی میرشاه‌ولد، مدیرکل روابط عمومی و امور بین المللی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تخریب ۱۶ مهدکودک شهری و ۱۴ مهدکودک در منطقه روستایی از احداث ۱۰ مهدکودک در قالب کانکس در مناطق زلزله زده خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه بیش از ۳۹ هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی وجود دارد، گفت:  6020 واحد مسکونی مربوط به مددجویان این سازمان بوده است که این منازل دارای وضعیت قابل تعمیر تا تخریب صد درصدی هستند.

میرشاه ولد با بیان اینکه ۱۱۹۸ واحد مسکونی در مناطق شهری نیاز به ساخت مجدد دارند، افزود:  1993 واحد نیز سکونتگاه‌های قابل تعمیر هستند. همچنین ۱۲۱۳ واحد از منازل مسکونی مددجویان که نیازمند ساخت  مجدد هستند در مناطق روستایی قرار دارند و ۱۶۱۶ واحد نیز سکونتگاه‌هایی نیازمند بازسازی هستند که در مناطق روستایی قرار دارند.

پذیرش بیش از ۱۲ هزار مصدوم زلزله غرب کشور

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت گفت:تاکنون ١٢ هزار و ٣٨۶ مصدوم مورد پذیرش قرار گرفته‌اند که ٨٣٧٠ نفر به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

 وی در نشست خبری هفتگی تشریح عملکرد وزارت بهداشت افزود: از مصدومان بستری شده داخل استان کرمانشاه ٢١٨٨ نفر ترخیص شدند  و ٣٧٢ نفر هنوز بستری هستند. ۳۹۱ مصدوم نیز به خارج از این استان اعزام شدند و ١٣٧٢ مورد عمل جراحی در داخل استان کرمانشاه و در مجموع ١۵۵٠ جراحی انجام شد که نتایج خوبی داشت. تعداد فوتی‌ها در صحنه حادثه بیش از ۴٠٠ نَفَر گزارش و تعداد فوتی‌ها در بیمارستان‌ها و حین اعزام دونفر اعلام شده است. تعداد قطع نخاع و قطع عضو  اندک و انگشت شمار است و جراحی‌های پیوند اعضا با موفقیت همراه بوده .است

پوشش بیمه‌ای ۱۱۰هزار نفر از اتباع/ ارایه خدمات به اتباع در بخش دولتی

کشاورز، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به تعداد اتباع تحت پوشش این سازمان بیمه‌گر درمانی، تاکید کرد که در نوع خدمات تحت پوشش، بیمه اتباع تفاوتی با بیمه شهروندان ایرانی ندارد و آنها می‌توانند از بخش دولتی خدمت دریافت کنند.

وی درباره آخرین وضعیت تامین بودجه بیمه اتباع گفت: در حال حاضر و بر اساس قرارداد قبلی با اداره کل اتباع وزارت کشور، حدود ۱۱۰ هزار نفر که بیشتر آنها را بیماران خاص و اقشار آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند، تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران قرار دارند. ما نیز بر اساس قانون مکلف هستیم تمام اتباعی را که اجازه اقامت دارند، بیمه کنیم. همچنین جمعیت افرادی که کارت اقامات معتبر دارند، حدود یک میلیون نفر در کشور است. طبق توافق با کمیساریای عالی، دولت نیز در این بیمه  سهمی را مشارکت می‌کند و بخشی نیز از طرف خود اتباع پرداخت می‌شود.

کشاورز تاکید کرد: در نوع خدمات تحت پوشش بیمه اتباع تفاوتی باشهروندان ایرانی وجود ندارد و آنها می‌توانند از بخش دولتی خدمت دریافت کنند. همچنین حق بیمه آنها که به صورت سالیانه تعریف می‌شود، سال قبل حدود ۳۸ هزار تومان تعریف شده و این قرارداد تا آخر سال جاری ادامه دارد.

معاون شهرداری تهران: افتتاح خط ۷ مترو بازی تبلیغاتی با جان مردم بود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به اظهارات امروز قالیباف در دانشگاه علم و صنعت واکنش نشان داد و با اعلام آمادگی برای مناظره با قالیباف درباره خط ۷ مترو، گفت: اگر واقعیت‌های عملکرد گذشته در بسیاری از حوزه‌ها کمتر گفته می‌شود، فقط و فقط به خاطر این است که اعتماد مردم به نهاد شهرداری که در سال‌های گذشته به حدکافی آسیب دیده است، بیش از این مخدوش نشود.

عرضه تمامی محصولات در میادین تهران با نرخ واحد/برخورد با تخلفات در میادین

عبدالحسین رحیمی، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه کلیه محصولات عرضه شده در بازارهای میادین شهر تهران با نرخ واحد هستند افزود: به تمامی تخلفات در بازارها توسط ریاست بازار رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: ظرف دو سال گذشته سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران شاهد تحولات جدی بوده است که محور تحولات رعایت حقوق شهروندی است. در حقیقت در راستای توجه به حقوق شهروندی شعار صیانت از حقوق شهروندی را در سازمان میادین میوه و تره بار به عنوان یک هدف در دستور کار قرار دادیم. نخستین اقدام ما در ارتباط با حفظ حقوق شهروندی عرضه محصولات در غرفه‌های دست چین بود. موضوعی که سال‌های سال جزو مطالبات مردم محسوب می‌شد. نهایتا محقق شد و مردم با دست چین محصولات علاوه بر رضایت از کیفیت، بار اضافه نیز دریافت نمی‌کنند و نهایتا برخورد نامناسب میان مشتری و عرضه کننده نیز روی نمی‌دهد.

به گفته رحیمی البته محصولات در غرفه‌های دست چین حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد گرانتر هستند اما مردم استقبال خوبی از عرضه محصولات دست چین داشتند. امروز در همه بازارهای سطح شهر تهران غرفه‌های محصولات دست چین وجود دارد و در کل شاهد کاهش درگیری و نارضایتی مردم بوده‌ایم. ما در این شیوه تلاش می‌کنیم علاوه بر افزایش کیفیت، نظارت را نیز افزایش دهیم.

واگذاری شهرآفتاب و شهروند منتفی شد/ ابطال ۳۴ هولوگرام/ پرداخت بدهی پیمانکاران از هفته آینده

سمیع الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در نشست خبری که پیرامون تشریح اقدامات مالی و اقتصادی شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه رویکرد اصلی شهرداری شفافیت و انضباط مالی است، گفت: در نظر داریم که شرایطی را فراهم کنیم که شهروندان دسترسی آزاد به اطلاعات مالی شهرداری داشته باشند، چرا که مردم باید بدانند تعاملات مالی در شهرداری تهران چگونه است و پول کجا و چگونه هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری اتاق شیشه‌ای می‌شود، گفت: مردم از تعاملات مالی شهرداری تهران با خبر می‌شوند. در راستای شفاف سازی مالی، قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه قراردادها قرار خواهد گرفت، در حال حاضر این سامانه طراحی شده و در حال ارتقاء یافته است و قول می‌دهیم تا سه ماه دیگر سامانه تکمیل و کلیه قراردادها به اضافه نحوه انعقاد قرارداد، مبلغ و …. بر روی این سامانه قرار گیرد.

مردودی ۷۰ هزار خودرو از تست ترمز در تهران

دکتر سید نواب حسینی‌منش، مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان مهر ماه از ۵۸۰ هزار و ۹۷ دستگاه خودرو مراجعه کننده در بار اول در حدود ۱۲ درصد از آزمون ترمز مردود شدند.

به گفته وی هرسال از ۲۹ آبان لغایت یکم آذر مراسم یادبود این عزیزان با هدف ایجاد حساسیت عمومی ، فرهنگ سازی و آگاه بخشی به مسئولان و شهروندان برگزار می گردد. در چند سال اخیر براساس آمار رسمی از پزشکی قانونی تعداد متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی کاهش داشته است. ولی میزان کاهش متوفیان در مقایسه با سایر کشورهای درحال توسعه در وضعیت قابل قبولی نبوده و هنوز کشور ایران با ۴۳ نفر متوفی به صورت روزانه در سوانح رانندگی در رتبه و رده کشورهای پرمخاطره در این زمینه است.

اعلام شرایط معافیت، مرخصی اضطراری و تعویق اعزام سربازی در مناطق زلزله زده

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح مصوبات مورد تایید مقام معظم رهبری در مورد سربازان مناطق زلزله زده کرمانشاه را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده معظم کل قوا تسهیلاتی برای سربازان وظیفه مناطق زلزله زده تصویب شد گفت: براین اساس سربازان در حال خدمت که در زمان وقوع زلزله در حال گذراندن خدمت یا آموزشی خود بودند یا سربازان اعزامی از این مناطق که خانواده‌های آنها در مناطق زلزله زده سکونت دارند و به افراد خانواده و واحدهای مسکونی‌شان برابر تایید هیات رسیدگی ۴۰ درصد یا بالاتر صدمه وارد شده، به مدت سه ماه مرخصی اضطراری دریافت می‌کنند و این مدت جزو خدمت دوره ضرورتشان حساب خواهد شد.

کمالی درباره افرادی که ممکن است پس از شنیدن خبر زمین لرزه بدون اخذ مرخصی محل خدمت خود را ترک کرده باشند گفت: این افراد در صورتی که متحمل‌های آسیب‌های جانی و مالی مطابق آنچه که گفته شد باشند، در شمول مرخصی اضطراری قرار می‌گیرند اما مابقی سربازانی که پس از مراجعه به محل زندگی و از وضعیت سلامت خانواده‌شان مطلع شده‌اند باید پس از ۱۰ روز به محل خدمت خود مراجعه کرده و این ۱۰ روز جزو مرخصی استحقاقی‌شان محسوب خواهد شد.

به گزارش سادس، فهرست پنج خبر پربازدید اجتماعی سادس نیز به این شرح است:

پدرخوانده‌های حوزه آلودگی هوا چه کسانی هستند؟

داستان «کاک‌حسین» بر ویرانه‌های تپه‌رش

چرا سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل زمستان شایع‌تر است؟

اعلام شرایط معافیت، مرخصی اضطراری و تعویق اعزام سربازی در مناطق زلزله زده

خون بندناف نوزادتان را دور نریزید

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *