ایران برای رفع موانع بانکی همچنان باید منتظر بماند

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا در واکنش به انتقادها از ادامه مشکلات بانکی بین ایران و اروپا با وجود گذشت ۲ سال از اجرای برجام گفت: تمام تلاش خود را برای رفع موانع بانکی انجام می دهیم اما باید توجه داشت که دو سال زمان کافی نیست.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، فیل هوگان امروز در نشست خبری با حضور وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا بعد از دو سال از اجرای برجام هنوز مشکلات بانکی ایران حل نشده است در این ارتباط برخی معتقدند که آمریکا و اروپا در برجام نقش پلیس بد و خوب را بازی می‌کنند، آیا خود اتحادیه اروپا به این امر معتقد است، اظهار کرد: امروز روز تاریخی میان اتحادیه اروپا و ایران در حوزه کشاورزی است زیرا اولین کنسرسیوم کشاورزی این اتحادیه به ایران آمده و شرکتهای اروپایی در این زمینه با شرکتهای ایرانی مذاکره می‌کنند.

وی افزود:اتحادیه اروپا به اجرای برجام متعهد است و ما این امر را در زمانهای مختلف اعلام کرده‌ایم، زیرا برجام بعد از ۱۲ سال مذاکره سخت به دست آمد و ما طرفین توافقنامه را به ادامه و انجام راه دعوت می‌کنیم.

*موگرینی به کنگره آمریکا اعلام کرد که نیاز به حفظ برجام داریم

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا ادامه داد: در این راستا بود که خانم موگرینی اخیرا به کنگره آمریکا سفر کرد و اعلام کرد و گفت که ما نیاز داریم برجام باقی بماند و اتحادیه اروپا در این زمینه موفق عمل کرده است.

هوگان در پاسخ سوال دوم تسنیم در خصوص دلایل عدم رفع موانع بانکی بعد از گذشت دو سال گفت: ما اطمینان می‌دهیم که تمام تلاش خود را انجام دهیم تا موانع بانکی میان ایران و اتحادیه اروپا برداشته شود اما باید توجه داشت که دو سال زمان کافی نیست.

وی یادآور شد که حرکتهای خوبی برای همکاریهای بانکی میان ایران و کشورهای اروپایی توسط بانکهای کوچک انجام شده است اما این مشکل در ارتباط با بانکهای بزرگ وجود دارد و در این ارتباط لازم است بانکهای ایران نیز خود را با استانداردهای روز جهانی مطابقت دهند.

وی با بیان اینکه باید مشکل خطوط اعتباری برای همکاریهای ایران و اروپا حل شود، اظهار کرد: در این صورت بانکها می‌توانند دوباره کانالهای ارتباطی خود را حل کنند.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا گفت: ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند عضو فدراسیون جهانی بانکها شوند اما باز تاکید می‌کنم که دو سال برای رفع مشکلات بانکی ایران و اروپا کافی نیست.

وی افزود: رفع مشکل بحران بانکی در اروپا ۷ سال طول کشید.

* ایجاد سطح اعتباری بین ایران واروپا در حوزه کشاورزی

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم خطوط اعتباری جدیدی برای ارتباط با ایران در نظر بگیریم گفت: براساس مذاکراتی که با وزیر جهاد کشاورزی ایران داشتیم راه حل‌هایی برای گره‌گشایی، و ایجاد خط اعتباری در حوزه غذا و کشاورزی ارائه دهیم و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که از شرکتهای ایرانی و اروپایی در حوزه غذا حمایت کنیم.

* اولین گامهای عملی در حوزه کشاورزی و غذا با امضای دو تفاهمنامه برداشته شد

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا در پاسخ به تسنمی با اشاره به اینکه امروز دو تفاهمنامه میان ایران و کشورهای اروپایی به امضا رسید گفت: تفاهمنامه برای تولید بذر بین شرکتهای ایرانی و فرانسوی منعقد شد و امروز هم تفاهمنامه بین اتحادیه اروپا و فدراسیون صنایع غذایی به امضا رسید که اولین گامهای عملی در حوزه کشاورزی و غذا به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: ما به ایرانیها اطمینان می‌دهیم که اتحادیه اروپا به برجام متعهد است و به تعهدات خود عمل می‌کنیم و می‌خواهیم این توافق ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: اگر بقیه نمی‌خواهند که برجام ادامه پیدا کند ما نمی‌گذاریم که این اتفاق بیفتد به طوری که سفر خانم موگرینی به آمریکا نیز نتیجه داد.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا افزود: فعالیت‌های شرکتهای جدیدی بین ایران و اروپا در حال جریان و تعمیق است.

وی افزود: برای کشاورزی و امنیت غذایی اصول و همکاریهای مشترکی با ایران داریم و کشاورزان بویژه در مناطق روستایی از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند و برای آنها اشتغالزایی ایجاد شود.

* ترامپ دائما نظر خود را عوض می‌کند

وی گفت: به دنبال این است که موانع غیرتعرفه‌ای برای همکاری با ایران برداشته شود و ایران بتواند به سازمان WTO (سازمان تجارت جهانی) بپیوندد.

هوکان درباره رئیس جمهور آمریکا گفت: نمی‌خواهم در خصوص آقای ترامپ صحبت کنم زیرا او دائما نظر و عقیده خود را عوض می‌کند.

وی افزود: به یاد دارید که ترامپ در ابتدا چگونه درباره چین صحبت می‌کرد اما نظر خود را عوض کرد. امیدواریم نظر ایشان درباره ایران نیز عوض شود.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی، اتحادیه اروپا افزود: از زمان اجرای برجام روابط اقتصادی خوبی با ایران داشته‌ایم و تجارت در حوزه غذا و کشاورزی ۹۴ درصد رشد داشته است.

هوکان افزود: امروز مذاکراتی در خصوص صدور مجوز صادرات شترمرغ ایرانی به اروپا انجام شد که با توجه به ظرفیتهای موجود امکان آن وجود دارد.

وی درباره شرایط سلامت محصولات صادراتی به اتحادیه اروپا گفت: تجربه‌های زیادی در اتحادیه اروپا در ارتباط با سلامت محصولات وارداتی داشتیم به همین منظور سیاستهای مشترکی شد و با سیستم‌های رهگیری به مشتریان اطمینان می‌دهیم محصولاتی را که استفاده می‌کنند سالم است.

هوکان در پاسخ به سوالی درباره صادرات زعفران ایرانی با برندهای زعفرانهای اسپانیایی گفت: ما رهگیری محصولات عرضه شده در بازار مصرف را انجام می‌دهیم و زعفرانی که از ایران آمده دقیقا مشخص است از کجا آمده است و ما می‌توانیم مطمئن باشیم که از این موضوع سوءاستفاده نمی‌شود.

وی گفت: امکان واردات محصولاتی مانند شترمرغ، پسته و زعفران به اتحادیه اروپا دارد که در این زمینه صحبت‌هایی داشتیم اما ما نیز انتظار داریم روغن زیتون، محصولات لبنی و گوشت قرمز اروپایی به ایران صادر شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *