آژانس به همه مکان‌های لازم در ایران دسترسی داشته است/ می‌توانیم در صورت لزوم از تاسیسات نظامی هم بازدید کنیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت بازرسان این سازمان به همه مکان‌های لازم در ایران دسترسی داشته‌اند.

به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفتگو با فایننشال تایمز ضمن رد مخالفت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما به همه مکان‌هایی که باید از آن بازدید کنیم، دسترسی داشته‌ایم.»

او همچنین گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند در صورت لزوم از تاسیسات نظامی ایران نیز بازدید کند.

با این حال، آمانو در این مصاحبه گفت که از نظر او درباره نقش بازدید از اماکن نظامی ایران در برنامه راستی‌آزمایی آژانس به نحو آشکاری بزرگنمایی شده است.

اشاره آمانو در این مصاحبه به صحبت مقامات آمریکایی از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل بود که طی ماه‌های اخیر بارها آژانس را برای بازدید از اماکن نظامی ایران تحت فشار قرار داده و راستی‌آزمایی‌های آن را بدون بازدید از این اماکن، کم‌ارزش خوانده‌اند.

ترامپ ماه گذشته یکی از توجیهاتی که برای تایید نکردن برجام به کار برد را مخالفت ایران با بازدید از اماکن نظامی خود عنوان کرد.

این در حالیست که آمانو در مصاحبه با فایننشال تایمز بار دیگر تایید کرد که ایران تحت یکی از قوی‌ترین رژیم‌های راستی‌آزمایی در جهان قرار دارد و اطلاعات آژانس از برنام هسته‌ای این کشور پس از برجام افزایش یافته است.

آمانو همچنین بار دیگر تایید کرد ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه یادآور شد بند T ضمیمه نخست برجام مربوط به دسترسی آژانس نیست بلکه درباره کالاهای با مصرف دوگانه است که هم در صنایع نظامی و هم غیرنظامی ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.

گفتنی است بر اساس بند T از ضمیمه نخست برجام، ایران از طراحی، ساخت، خرید یا استفاده از برخی اقلام با کاربری دوگانه مانند دوربین‌های سرعت بالا یا چاشنی‌های انفجاری و همچنین شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای ادوات مربوط به انفجار هسته‌ای منع شده است و آمانو چندی پیش اعلام کرد که آژانس امکانات لازم را برای راستی‌آزمایی این بند در اختیار ندارد.

بر سر موضوع راستی‌آزمایی بند T برجام اختلافات اساسی میان ایران و روسیه از یک سو و سایر امضاکنندگان برجام وجود دارد. با این حال، آمانو در مصاحبه خود گفت اگر ایران خودش در این زمینه شفاف‌سازی کند “بسیار کمک‌کننده” خواهد بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در این مصاحبه گفت چنانچه ایران پروتکل الحاقی را امضا کند تحت نظارت‌های دائمی قرار خواهد گرفت و این موضوع به رفع نگرانی‌ها از بند “غروب آفتاب” (اشاره به بندهایی که محدودیت‌های هسته‌ای ایران را به زمان مشخصی محدود می‌کنند) کمک خواهد کرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *