بازی خطرناک بن‌سلمان در عربستان/ به نام فسادستیزی، به کام قدرت‌طلبی

یک روزنامه آمریکایی اقدام اخیر ولیعهد عربستان در برکناری شماری از شاهزادگان این کشور را بازی وی برای تحکیم قدرت به نام مبارزه با فساد توصیف کرده است.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی اقدامات اخیر «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان برای مبارزه ادعایی با فساد را «بازی خطرناک او با قدرت» توصیف کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد: «ولیعهد عربستان محمد بن سلمان می‌گوید در حال مبارزه با فساد است، اما بسیاری از تحلیلگران برجسته جهان عرب دستگیری‌های گسترده اعضای کابینه و شاهزادگان ارشد را اقدامی جسورانه اما پرمخاطره برای تحکیم قدرت می‌بینند.»

ولیعهد 32 ساله عربستان، شنبه شب به نام مبارزه با فساد، و با هدف تحکیم جایگاه سیاسی خود، شماری از افراد برجسته در زمینه کسب و کار و سیاست را از سمت‌هایشان کنار گذاشت. طبق روایت شبکه خبری العربیه، دستگیری‌های جدید 11 شاهزاده، چهار وزیر و ده‌ها نفر دیگر را شامل می‌شوند.

یکی از فعالان بخش خصوصی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست درباره اقدامات جدید بن‌سلمان می‌گوید: «او در حال ایجاد یک عربستان جدید است.»

وی با تصریح بر اینکه دستگیری‌های جدید در راستای اقدامات جسورانه اما پرمناقشه دیگری مانند صدور مجوز رانندگی برای زنان هستند گفت: «این کار، بسیار پرمخاطره است، زیرا بن‌‌سلمان در حال حاضر به طور همزمان شاهزاده‌های ارشد و بخش‌های محافظه‌کار مذهبی را به چالش طلبیده است.»

واشنگتن‌پست نوشته پاکسازی اخیر بن‌سلمان، در حالی که به نام اصلاحات انجام شد، مشابه روشی است که در برخی حکومت‌های دیگر نظیر چین پیاده شده است. 

مطابق این گزارش، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین هم قبلاٌ برای توجیه حذف برخی از اعضای ارشد حزب و رهبران نظامی از توجیه مبارزه با فساد استفاده کرده است.

به نوشته روزنامه آمریکایی، آنچه باعث جسارت ولیعهد عربستان شده، حمایت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و حلقه نزدیکانش است. شاید سفر ماه گذشته جیرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ به ریاض تصادفی نبوده باشد. گفته می‌شود این دو شاهزاده، گاهاً تا ساعت چهار صبح مشغول تبادل‌نظر و تدوین راهبرد بوده‌اند.

واشنگتن‌پست نوشته است: «محمد بن سلمان ممکن است به تملق، ترامپ عربستان سعودی خوانده شود، اما الگوی واقعی وی احتمالاً رئیس‌جمهور چین و بازی‌‌های قدرتی است که او به نام مبارزه با فساد انجام می‌دهد.»

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *