روسیه مانع از بروز درگیری بین آمریکا و ایران در سوریه می‌شود

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه گفت: مسکو از تمام امکانات خود برای ممانعت از بروز درگیری بین نظامیان آمریکایی و ایرانی در خاک سوریه استفاده کرده است.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، “الکساندر لاورنتییف” نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در مصاحبه با دو شبکه تلویزیون «راشا تودی» و «راسیا‌ــ24»، اعلام کرد که این کشور از تمامی امکانات خود استفاده خواهد کرد تا در خاک سوریه درگیری بین نظامیان ایرانی که در حال کمک به ارتش سوریه هستند با نیروهای ائتلاف به‌سرکردگی آمریکا (که به‌صورت غیرقانونی و بدون مجوز دولت سوریه در خاک سوریه حضور دارند) پیش نیاید.

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: «من فکر می‌کنم که احتمال بروز درگیری بین نظامیان ایرانی و آمریکایی بسیار کم است و مسلماً ما از تمامی امکانات خود برای اجتناب از چنین درگیری استفاده خواهیم کرد، و دقیقاً به همین دلیل است که ما با طرف آمریکایی مکانیزم منطقه کاهش تنش در جنوب شرقی خاک سوریه را به‌کار گرفته‌ایم و تاکنون که در این رابطه موفق عمل شده و مشکلی پیش نیامده است».

لاورنتییف همچنین تأکید کرد که درخواست برای برکناری “بشار اسد” رئیس جمهوری سوریه به‌عنوان شرطی برای مذاکرات مربوط به حل‌وفصل مشکلات در سوریه، به نتیجه‌بخش بودن این روند منجر نخواهد شد.

وی توضیح داد: «ما دائماً از مخالفین سوری خواسته‌ایم تا به‌طور کلی از چنین درخواستی به‌عنوان پیش‌شرط برای مذاکرات برای حل‌وفصل مشکلات در سوریه خودداری کنند. همان‌طور که می‌دانید برکناری بشار اسد از سمت ریاست جمهوری سوریه در شرایط کنونی، غیرمنطقی و غیرعملی است و مسلماً اگر مذاکرات سیاسی با چنین پیش‌شرطی ادامه یابد، نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد داشت».

این دیپلمات روس یادآور شد که رهبران سوریه و شخص بشار اسد به حل‌وفصل سیاسی بحران در این کشور کاملاً علاقه‌مند هستند. رئیس جمهوری سوریه به‌خوبی ضرورت گفت‌وگوهای ملی برای یافتن راه‌حلی مورد قبول همه طرفین برای پایان مناقشه به‌درازا کشیده‌شده در این کشور را درک می‌کند.

درگیری‌های نظامی در سوریه که از ماه مارس سال 2011 آغاز شده، بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد، تاکنون بیش از 220 هزار نفر قربانی داشته است.

الکساندر لاورنتییف در مورد هفتمین دور مذاکرات آستانه که روز دوشنبه آغاز شده، نیز گفت: «کشورهای ضامن آتش‌بس (روسیه، ایران و ترکیه) در این دور از مذاکرات مسئله برگزاری کنگره ملل سوریه را نیز بررسی می‌کنند».

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه افزود: «این ابتکارعمل روسیه در مرحله هماهنگی است و ما بر این عقیده هستیم که برگزاری چنین کنگره‌ای در حال حاضر بسیار مهم و بجاست و ما تلاش می‌کنیم تا مقدمات آن را فراهم کرده و در آن تا جای ممکن تعداد گسترده‌تری از نمایندگان تمامی نیروهای سیاسی، اقوام و مذاهب در سوریه، شرکت داشته باشند.

این مقام روس یادآور شد که البته هنوز مکان و زمان دقیق برگزاری کنگره ملل سوریه مشخص نشده و طرف روسی در حال رایزنی در این خصوص با همتایان خود در جریان مذاکرات آستانه است.

انتهای پیام/*

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *