نیروی انتظامی همراه و همکار قوه قضائیه / لزوم افزایش سطح تعامل و هم افزایی دستگاه قضا و پلیس/ ضابطان عام قضائی مورد حمایت دستگاه قضا هستند

دادستان کل کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی بازوی همراه و همکار قوه قضائیه است، گفت: فرماندهان ناجا و دیگر ضابطان عام قضائی مورد حمایت و پشتیبانی دستگاه قضا خواهند بود.

 

به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری پلیس، حجت الاسلام والمسلمین ” محمد جعفر منتظری” در مراسم توزیع کارت های ضابطان عام قضائی، اظهار کرد: مدت ها بود که به دنبال اجرائی کردن ماده ۲۹ آئین دادرسی کیفری بودیم که می بایستی برای ضابطان خاص و عام دستگاه قضائی با مدیریت دادستانی کل کشور، کارت های ضابطیت صادر و در سراسر کشور بین واجدان شرایط توزیع می شد.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش های مستمر همکارانم در دادستانی کل کشور و برادران عزیزم در ناجا و سایر دستگاه ها، براساس وعده داده شده، عمل به قول کردیم و امروز بین ضابطان عام قضائی، کارت ها توزیع می شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: مطابق ماده ۲۹ قانون آئین دادرسی کشوری، ضابطان عام قضائی عبارتند از تمامی فرماندهان، افسران و درجه داران نیروی انتظامی که آموزش های لازم را دیده اند .

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در تعریف ضابط عام قضائی، گفت: مقاماتی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول، ایفای نقش می کنند ضابط دادگستری و یا ضابط خاص محسوب می شوند که نیروهای سازمان اطلاعات سپاه، مأموران سازمان زندان ها، نیروهای اطلاعات امنیت ناجا و بسیج جزو این گروه هستند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی بازو و همکار دستگاه قضا است، تأکید کرد: قطعا قوه قضائیه بدون تعامل، همکاری و استفاده از توانمندی نیروی انتظامی و سایر نیروها موفق به ایفای رسالت خود نخواهد بود، بنابراین تقویت تعامل نیروی انتظامی و دستگاه قضا از ضروریات مهم است.

این مقام عالی دستگاه قضا با بیان اینکه باید جایگاه مقام قضا در هر اقدامی لحاظ شود، تأکید کرد: کسانی که کارت ضابطیت عام قضائی را دریافت می کنند حتما باید دوره های آموزشی لازم را در حوزه های حقوقی و قضائی طی کنند که خوشبختانه با توجه و اهتمام فرمانده نیروی انتظامی شاهد این مهم در ناجا هستیم .

وی خطاب به فرمانده نیروی انتظامی، بیان کرد: از برادر خوبم سردار “اشتری” درخواست دارم در راستای ارتقاء سطح آموزشی مأموران انتظامی به عنوان ضابط عام قضائی، اقدامات لازم صورت بگیرد چراکه مأموریت ضابطان عام قضائی با مردم و حقوق شهروندی در ارتباط بوده و لازم است اطلاعات حقوقی ضابطان قضائی بسیار بالا باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه فرایند کشف، تعقیب، دستگیری مجرمان و تحقیق از کسانی که در معرض اتهام هستند عمدتا به ناجا واگذار می شود ، بیان کرد: از این پس تنها کسانی که دارای کارت ضابطیت عام قضائی هستند این گونه اقدامات را دنبال می کنند.

این مقام عالی قضائی در دستگاه قضا تأکید کرد: انشاء الله این اقدام ضمن رعایت حقوق شهروندی، رافع فرایند اطاله دادرسی خواهد بود.

وی ادامه داد: تاکنون اطلاعات ۴۰ هزار نفر از ضابطان عام را ثبت کرده ایم البته این اطلاعات کاملا محرمانه می ماند چرا که ضریب امنیتی کارت ها، فوق العاده بالا است و از بعد امنیتی ، اطلاعات افراد به خوبی حفظ می شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری خاطرنشان کرد: امروز ۴۰ هزار کارت ضابطیت عام میان واجدین شرایط توزیع می شود و انتظار ما از نیروی انتظامی این است که در هر شرایطی جایگاه قاضی و مقام قضا را در نظر داشته باشند؛ هیچ کس و هیچ سمتی نباید در برابر دستور مقام قاضی ایستادگی کند و اگر کسی به حکم قاضی اعتراض دارد، باید اعتراضش را در چارچوب قانون دنبال کند.

وی تأکید کرد: کسانی که به هر دلیلی از دستور قانونی استنکاف می کنند به لحاظ شرعی و قانونی باید پاسخگو باشند .

دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: امروز شاهد ایثارگری های نیروی انتظامی در راستای تأمین امنیت هستیم و این یک موهبت و سرمایه بزرگ است، قطعا مردم قدر این نیروهای خدوم و زحمتکش را می دانند.

این مقام عالی قضائی ادامه داد: ما در منطقه ای زندگی می کنیم که پیرامون کشور را آتش جنگ و فتنه در برگرفته و به برکت مقام معظم رهبری و حضور همیشگی فعالانه و هوشمندانه ناجا و دیگر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، کشور امنی داریم، گاهی حوادثی در گوشه و کنار کشور اتفاق می افتد که این در یک کشور ۸۰ میلیونی طبیعی است و باید جلوی حوادث گرفته شود.

وی بیان کرد: کسانی که داری کارت ضابطیت عام هستند از این پس می توانند وظایف ضابطیت خود را انجام دهند و کسانی که کارت ندارند حق انجام اقداماتی چون بازجویی و … را نخواهند داشت.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه فرایند صدور و توزیع این کارت ها کاملا در چارچوب قانون بوده است، افزود: در موازین و معارف دینی در سطح بین الملل و در همه کشورها، قاضی و مقام قضا از ویژگی های خاصی برخوردار هستند لذا کسانی که با قاضی و دستگاه قضا همکاری می کنند از جلمه در نیروی انتظامی کسانی که به عنوان ضابط عام قضائی معرفی می شوند باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تأکید کرد: همه فرماندهان و عزیزانی که از خانواده ناجا هستند، از امروز به عنوان ضابط قضائی معرفی می شوند قطعا مورد حمایت دستگاه قضا خواهند بود و در چارچوب قوانین از نیروی انتظامی حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از ضابطان عام قضائی انتظار می رود در چارچوب قوانین عمل کنند، گفت: از فرمانده ناجا تقاضا داریم در چارچوب اختیارات مشوق هایی برای ضابطان در نظر بگیرند چرا که این کار نیازمند حمایت است.

دادستان کشور یادآور شد: لازم است در راستای تقویت تعاملات ناجا و دستگاه قضا، سالانه همایش هایی برای تبادل اطلاعات در حوزه قضائی و دانش حقوقی برگزار شود./

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *