توسط یک مبتکر ایرانی؛«یکپارچه‌سازی سیستم ارائه خدمات بیمارستانی» ابداع شد

سامانه مکانیکی و الکترونیکی «یکپارچه‌سازی سیستم ارائه خدمات بیمارستان» با هدف انتقال اطلاعات بالینی و غیر بالینی بیماران بیمارستانی به صورت یکپارچه در کل بیمارستان و به‌خصوص اتاق بیماران، ابداع شد.

به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ بیمارستان به عنوان بزرگترین مرکز ارائه کننده مراقبتهای بهداشتی و درمانی به آحاد جامعه همچنین بیمه‌شدگان سازمانهای بیمه‌گر، بخش عمده منابع و اعتبارات تخصیص یافته به بخش بهداشت و درمان کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

از مهمترین مسائلی که همواره توجه، دقت و کوشش مدیران بیمارستانها را به خود معطوف داشته است، تسلط و کنترل بر وضعیت مالی بیمارستان و تأمین منابع مورد نیاز برای اداره بیمارستان است؛ در واقع تسلط و کنترل بر وضعیت مالی بیمارستانها همواره مورد توجه مدیران بیمارستان بوده است.

از جمله منابع درآمدی بیمارستان با توجه به قانون بیمه همگانی ارائه و فروش خدمات به بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمانهای بیمه‌گر است و از طرفی مهم‌ترین موارد پرت منابع، مبالغی است که تحت عنوان کسورات به طور معمول هر ماهه توسط این سازمانها پس از رسیدگی به اسناد مالی بیمارستان از میزان درخواستی کسر می‌شود  که این موضوع، مسئولان را به ارائه راهکارهایی برای کاهش بروز اشتباه در ثبت خدمات مراقبتی انجام شده و به تبع آن کاهش کسورات مالی بیمارستان ملزم می‌کند.

بنابراین مسئله میزان و علت کسورات مهم تلقی شده به نحوی که هم موجب اطلاع و آگاهی دست‌اندرکاران بیمارستان و مدیریت مربوط و هم باعث بالا رفتن درآمد بیمارستانی می‌شود؛ همچنین سبب یک اعتماد متقابل بین طرفین قرارداد خواهد شد.

به حداقل رساندن کسورات اثرات زیادی در پی خواهد داشت به طوریکه پزشکان در خدمت به بیمه‌شدگان دلگرم‌تر می‌شوند و بیمارستان نیز از قرار دادن تجهیزات و امکانات خود در اختیار بیمه شده، احساس رضایت بیشتری می‌کند و در نهایت هدف واقعی و اصلی که همان رضایت بیماران است، محقق خواهد شد.

از طرفی با توجه به اینکه اطلاعات، زیربنای هر سیستم دارای استاندارد و کیفیت است و استفاده از اطلاعات یکی از هفت پایه اصلی حاکمیت بالینی به حساب می‌آید، با طراحی این سامانه، اطلاعات به شکل درست و در زمان درست در اختیار ارائه‌دهندگان سلامت خواهد بود تا براساس اطلاعات صحیح بالینی و غیر بالینی بیمار، برای درمان و پیگیری درمان، استفاده کنند.

براساس اظهارات زهرا پاشایی؛ مخترع این طرح این سیستم مشابه داخلی و خارجی ندارد و صحت این ادعا از طریق جستجو در اینترنت قابل تأیید است.

بیان اهداف و موانع

هدف از طراحی و ساخت این سیستم به گفته مخترع آن، این بوده که می‌توانیم اطلاعات بالینی و غیر بالینی بیمار را به صورت یکپارچه در کل بیمارستان و به‌خصوص اتاق بیماران دریافت و انتقال دهیم و با انتقال داروها به کشوی مختص به هر بیمار که تحت کنترل سیستم الکترونیکی باز و بسته می‌شود، میزان اشتباهات دارویی و انرژی انسانی صرف شده برای این کار را کاهش دهیم.

مزایای این اختراع

به گفته این فعال فناور این اختراع نمونه پیشین ندارد و با توجه به سال اقتصاد مقاومتی، می‌توان به عنوان یکی از اساسی‌ترین طرحها نام برد که با اتکاء به دانش داخلی طراحی شده است.

شیوه اجرا در این سیستم مکانیکی و الکترونیکی

این سامانه ارتباطی به گونه‌ای طراحی شده است که سیستم ارتباطی بیمارستان را به طور یکپارچه به هم متصل می‌کند؛ به طوریکه تبلتهای موجود در اتاق هر بیمار، از طریق مبدل به جعبه هوشمند دارویی متصل می‌شود و هر گونه اطلاعات وارد شده، ویرایش شده از طریق تبلت به سرور مرکزی انتقال می‌یابد و از طریق سرور مرکزی به کامپیوترهای موجود در ایستگاه پرستاری، بخشهای پاراکلینیکال و قسمت اداری انتقال می‌یابد.

تبلتهای موجود در اتاق، از طریق wifi به مبدل وای‌فای جعبه هوشمند انتقال یافته و مبدل پس از تبدیل این اطلاعات به سریال، آن را به میکروکنترلر جعبه هوشمند انتقال می‌دهد.

تبلتها همچنین از طریق LAN به دستگاه سوئیچ شبکه LAN متصل هستند که اطلاعات را بین کامپیوتر شبکه، تبلتهای اتاقهای دیگر و کامپیوترهای سایر بخشهای بیمارستان به اشتراک می‌گذارد و از طریق همین دستگاه سوییچ شبکه LAN اطلاعات به صورت wifi به مبدل وای‌فای جعبه هوشمند و جعبه هوشمند دارو متصل است.

با توجه به اینکه ارتباط سرور مرکزی با سایر کامپیوترها و تبلت ها به صورت شبکه است، محدودیتی در تعداد کامپیوتر و تبلت برای اتصال به سرور مرکزی مطرح نیست.

مدار کنترلی محفظه دارویی که در پشت LCD و سوئیچهای تعبیه شده وی محفظه دارویی هوشمند جای دارد، به گونه‌ای است که اطلاعات دریافتی از مبدل وای‌فای جعبه هوشمند که از تبلت دریافت می‌کند و اطلاعات ورودی از کلید/میکروسوییچهای تعبیه شده روی پنل محفظه دارو، به میکروکنترلر انتقال می‌یابد.

اطلاعات میکروکنترلر دارای ولتاژ پنج است که پس از تقویت به ولتاژ 12 توسط ULM2803 به رله‌های دوگانه برای کنترل موتور هر کشو (فرض ما در طراحی بر دو کشو است) انتقال می‌یابد.

در قسمت خلفی و پیشین هر کشو دو عدد میکرو سوئیچ برای کنترل حد باز و بسته کشو نیز تعبیه شده است؛ انرژی کل برد توسط مدار تغذیه تأمین می‌شود.

بر روی جعبه هوشمند دارویی یک LCD جهت نمایش اطلاعات در حال پردازش جعبه تعبیه شده که در ارتباط با میکروکنترلر است.

کاربریهای سیستمی «یکپارچه‌سازی سیستم ارائه خدمات بیمارستانی»

به گزارش تسنیم، این سامانه برای یکپارچه‌سازی سیستم ارائه خدمات بیمارستانی و تسهیل کار پرستاران و پرشکان در بیمارستان طراحی شده است به طوریکه موجب تحقق یکی از ستونهای اصلی حاکمیت بالینی یعنی «استفاده از اطلاعات» می‌شود.

همچنین سامانه طراحی شده یک تبلت دارای قابلیت تاچ و یک پردازنده مجهز به سیستم انگشت‌نگار شناسایی پرستار برای فعالسازی سیستم است که البته برای کاهش هزینه ساخت می‌توان با تعریف نام کاربری و رمز برای هر پرستار سیستم را فعال کرد.

یک کیبورد و ماوس پرتابل برای تسهیل وارد کردن و مرور اطلاعات به دستگاه وصل خواهد شد؛ هر بیمار با شماره تخت و نام و نام خانوادگی، دارای یک پنل مجزا در سامانه خواهد بود که تمامی اطلاعات وی از جمله اطلاعات دموگرافیک، تشخیص، داروهای تجویز شده، ساعت، دوز، نحوه مصرف داروها، ریپورت گرافیها، سی‌تی‌اسکن، کاردیوگرافی، نتایج آزمایشات و سایر اطلاعات بالینی و غیر بالینی از جمله نظام یکپارچه مالی بیمار و ترخیص، پذیرش اتاق عمل، کدگذاری بیماریها، لیست داروهای مصرفی بیمار در آن ثبت و قابل مشاهده خواهد بود.

هر پرستار به هنگام انجام اقدامات با اثر انگشت یا نام کاربری مخصوص خود وارد سامانه خواهد شد و پس از ثبت اقدامات و انجام دستورات دارویی از برنامه خارج شده و دستگاه را در حالت Stand By قرار خواهد داد تا از آن سوءاستفاده نشود.

همچنین سامانه مجهز به سیستم صوتی اعلان نام بیمار و نام داروهای وی است، که در صورت انتخاب پرستار، اعلام خواهد کرد و در غیر این صورت در حالت بی‌صدا خواهد بود.

جعبه هوشمند دارویی در زیر تبلت به دیوار نصب خواهد شد؛ کشوهای جعبه هوشمند، به تعداد بیمار یک،دو، سه یا چهار عدد در یک ردیف خواهند بود.

به هنگام دارو دادن، در شیفت صبح، عصر یا شب، پرستار با ورود به پنل اختصاصی هر بیمار با انتخاب ساعت مورد نظر در شیفت خود، با انتخاب گزینه «اجرای دستورات دارویی» دستور باز شدن کشوی دارویی (توسط قفل مغناطیسی) اختصاصی بیمار را خواهد داد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *