در راستای اجرای سند تحول و به مناسبت هفته بانکداری ، دوره جامع آموزش بانکداری اسلامی در بانک قوامین آغاز گردید

در راستای اجرای سند تحول و به مناسبت هفته بانکداری ، دوره جامع  آموزش بانکداری اسلامی در بانک قوامین آغاز گردید

بانکداری اسلامی- پول را در جامعه به شکل اسلامی مطرح کردن و داد و ستد کردن- مساله  بسیار مهمی است. اگر بتوانیم این واقعیت را به معنای جامع کلمه در جامعه به وجود بیاوریم، فتح عظیمی در دنیا خواهد بود… فتح بزرگترین سنگر اقتصادی امروز دنیاست.
            مقام معظم رهبری(دام عزه)

 

ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته بانکداری اسلامی به اطلاع مي رساند، با استعانت از درگاه خداوند باری تعالی بانک قوامین مفتخر گردید در راستاي پياده سازي سند تحول راهبردي بانک؛ اولین دوره آموزشي بانکداری اسلامی را بمنظور آشنایی کارکنان با مباحث عمومی احکام بانکداری بدون ربا با رویکرد معاملات بانکی،بمدت دو روز از مورخ 96/6/6 لغایت 96/6/7 برگزارنماید. در همین راستا گفتگویی با آقای دکتر حمید رضا نجف پور قائم مقام مدیر عامل بانک به مناسبت هفته بانکداری اسلامی و به بهانه برگزاری اولین دوره آموزشی بانکداری اسلامی انجام شده است .مشروح گفتگو به شرح زیر می باشد:

– برگزاری دوره ها چه ثمراتی برای بانک به همراه خواهد داشت؟ 

بر اساس محتوای آموزشی این دوره انتظار می‌رود دانش بانکداری اسلامی شرکت‌کنندگان افزایش ‌یافته و صحت، کارایی، اثربخشی و تنوع ابزارهای بانکی در قالب عملیات بانکداری بدون ربا در بانک‌ قوامین به‌واسطه رشد دانش تخصصی مدیران و کارکنان، ارتقا پیدا نموده تا بانک بتواند متناسب با اهداف و برنامه های تدوین شده ، نقشی پیشتاز در عرصه بانکداری اسلامی کشور داشته باشد. مهمترین اهدافی که در ذیل این سند، بانک برای دستیابی به آن برنامه ریزی نموده است عبارتند از:

1- افزایش دانش فقهی و حقوقی مدیران و کارکنان بانک نسبت به معاملات بانکی
2-ایجاد یکپارچگی اقدامات و فعالیتهای بین حوزه های ستاد و صف بانک در نحوه عمل به قراردادها
3- جلب اعتماد عمومی مشتریان نسبت به اهتمام به شرعی بودن معاملات بانک
4- افزایش اطمینان و رضایتمندی شغلی کارکنان و خانواده‌های آن‌ها مبنی بر حلال بودن شغل و حقوق آن‌ها
5- کاهش خطاهای حقوقی کارکنان و به همین میزان کاهش خسارات حقوقی و قضایی بانک
6- فراهم شدن شرایط محیطی برای تهیه و استقرار الگوی عملیاتی بانکداری اسلامی پودمانهای آموزشی بانکداری اسلامی در افق تحقق بانکداری اسلامی بر چه اساسی طراحی شده است؟

پودمانهای آموزشی متناسب با نیاز جامعه هدف در بانک و همچنین موضوعات و سرفصلهای قابل بحث و طرح در حوزه بانکداری اسلامی با رویکرد عملیاتی، طراحی وتدوین شده است. پودمانهای مربوطه در سطوح مختلفی (عمومی، تخصصی – عملیاتی و ویژه) طراحی شده است و هر یک از کارکنان متناسب با سطح سازمانی و نیازهای شغلی، ابعاد متفاوتی از آموزشهای طراحی شده را طی خواهد نمود. پودمان عمومی با هدف آشنایی کارکنان با مفاهیم کلی بانکداری اسلامی و عقود اسلامی طراحی شده است. 

این پودمان کوتاه مدت بعنوان یک پودمان آموزشی مقدماتی، برای اغلب رده های سازمانی برنامه ریزی گردیده است. پودمان های تخصصی – عملیاتی برای بخشی از کارکنان طراحی شده است که دارای مشاغلی نظیر مسئولین اعتبارات یا روسای شعب می باشند کهبه صورت مستقیم در اعطای تسهیلات و تکمیل قراردادها و تشخیص و انتخاب نوع قراردادها متناسب با نیازهای مشتریان دخیل هستند لذا لازم و ضروری است که این گروه از کارکنان بانک به صورت کامل با مباحث فقهی و حقوقی قراردادها آشنایی داشته باشند و نسبت به انعقاد صحیح قراردادها تسلط کافی پیدا نمایند. 

پودمان ویژه نیز برای مدیران و کارشناسان تصمیم ساز و تصمیم گیرنده بانک طراحی شده تا تمامی سطوح احکام بانکداری اسلامی را به صورت کاربردی و کارآمد فرا گیرند. 

– برنامه ریزی و برآورد زمانی اجرای این طرح به چه صورت می باشد؟ آیا امکان سنجی دقیقی در این زمینه انجام شده است؟

در نظر است دوره های آموزشی بانکداری اسلامی بصورت متمرکز و با محوریت اداره آموزش برگزار شود، با توجه به ضرورت جریان سازی در مقوله بانکداری اسلامی در سطح بانک، دوره سطح یک برای گروه هدف تعیین شده (حدود 2000) نفر از کارکنان صف و ستاد و با در نظر گرفتن ظرفیت مطلوب، برای کلاسهای این دوره آموزشی؛ حدود 99 دوره آموزشی طی برنامه ریزی میان مدت برگزار خواهد شد. 

با عنایت به انگیزه بی نظیر کارکنان بانک به منظور قدم نهادن در مسیر تحقق بانکداری اسلامی، ان شاالله تمامی اقدامات و برنامه های طراحی شده در زمان مقرر اجرایی و عملیاتی شده و پس از آن شاهد جلوه گری بانک قوامین در رعایت و پیاده سازی صحیح بانکداری اسلامی در صنعت بانکداری از یک طرف و تحقق چشم انداز بانکی در حوزه بانکداری اسلامی باشیم.
 

Group}

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *