آژانس ۷ بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارش تا کنون پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه بار دیگر یادآوری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (معروف به گروه 1+5) را تأیید کرده است. 

این مقام اتحادیه اروپا که در جمع خبرنگاران حضور داشت گفت: «همان‌طور که بارها گفته‌ام این توافق کارآمد است و آژانس هم تا کنون هفت بار پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب این توافق را مورد تأیید قرار داده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج آمریکا از توافق ایران گفت: «این توافق متعلق به یک کشور یا کشور دیگر نیست. توافق متعلق به جامعه بین‌المللی است.»

موگرینی این اظهارات را در بحبوحه نگرانی‌هایی در اروپا درباره احتمال اقدامات یکجانبه آمریکا برای خروج از برجام یا تضعیف آن مطرح کرده است. برخی نشانه‌ها حاکی است که ترامپ در گزارش بعدی دولتش به کنگره پایبندی ایران را تأیید نخواهد کرد. 

دولت آمریکا به موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دو گزارش در ماه‌های آوریل و جولای تأییدیه مربوط به این توافق هسته‌ای را صادر کرده است. موعد گزارش بعدی دولت آمریکا 15 اکتبر (23 مهرماه) است.

رسانه‌های آمریکا بعد از صدور دومین تأییدیه برای پایبندی ایران گزارش دادند دونالد ترامپ، نزدیک به یک ساعت با «تیلرسون» درباره آن مجادله کرد و برای عدم صدور این تأییدیه تلاش کرد.

مجله فارن‌پالیسی چند روز بعد گزارش داد ترامپ با به حاشیه راندن وزارت خارجه تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای گردآوری شواهدی درباره  عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کرده است.

ترامپ، علاوه بر این اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران و برجام کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.

موگرینی در بخش دیگری از نشست خبری با خبرنگاران گفت که گروه 1+5 هفته جاری نشستی در سطح وزرا برای بررسی مسائل پیرامون اجرای این توافق هسته‌ای برگزار خواهد کرد. 

انتهای پیام/ 

var d=document;var s=d.createElement(‘script’);

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *