انتقال واحدهای آلاینده و مزاحم پایتخت به شهرک‌های صنعتی


رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از انتقال واحدهای آلاینده و مزاحم به شهرک‌های صنعتی استان تهران تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: کلیه واحدهای صنفی آلاینده که قابلیت فعالیت در استان تهران را داشته باشند تا پایان برنامه ششم به شهرک‌های صنعتی منتقل می‌شوند.

به گزارش سادس، نعمت‌الله ترکی در حاشیه هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران در سال ۹۶ در جمع خبرنگاران، گفت: در جلسه امروز بحث ساماندهی شهرک‌های صنعتی غیرمجاز در استان تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا در خصوص این شهرک‌ها تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شود. قبلا یازده شهرک صنعتی غیرمجاز در استان تهران فعالیت می‌کرد که با پیگیری‌هایی که در سال گذشته انجام شد مصوبه‌ای توسط هیات وزیران ابلاغ شد تا برای ساماندهی این شهرک‌های صنعتی اقدام شود.

وی افزود: ‌در مرحله اول هفت شهرک صنعتی غیرمجاز در خصوص‌شان تصمیم‌گیری و مقرر شد بر اساس مصوبه ابلاغ شده که اصلی‌ترین نقطه آن ساماندهی شهرک‌های صنعتی بر اساس وضعیت موجود بود ـ یعنی هر آنچه که در شهرک‌های صنعتی واحد تولیدی مشغول فعالیت است ـ مجوز و پروانه فعالیت بگیرند و مابقی نیز اگر زمین خالی وجود داشت، نسبت به توسعه آنها اقدام شود. در حقیقت مقرر شد که واحد جدیدی احداث نشود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: پنج شهرک صنعتی غیرمجاز مقرر شد که در کارگروه آمایش و کارگروه امور زیربنایی مورد بررسی قرار بگیرند تا به این ترتیب در جلسه آینده شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران، یازده شهرک صنعتی غیرمجاز استان به طور کامل تعیین تکلیف شوند.

ترکی بررسی واحدهای صنفی غیرمجاز را یکی دیگر از دستورکارهای هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران خواند و افزود: با توجه به آمار و ارقام ارائه شده توسط اتاق اصناف، حدود ۱۱۰ واحد صنفی غیرمجاز در استان تهران در حال حاضر مشغول فعالیت هستند که برابر برنامه در مرحله اول مقرر شده با پیگیری‌های مکرر تا پایان برنامه ششم توسعه کل واحدهای صنفی استان شناسایی و واحدهای غیرمجاز اگر قابلیت فعالیت در استان دارند برابر آنچه که صنف و اتحادیه تعیین می‌کند پروانه دریافت کنند تا به این ترتیب چیزی به عنوان واحد صنفی غیرمجاز در استان تهران نداشته باشیم.

وی در خصوص انتقال صنوف آلاینده و مزاحم در استان تهران نیز گفت: مقرر شده نقاطی را پس از بررسی برای انتقال واحدهای آلاینده در استان تهران به ویژه شهر تهران مدنظر قرار دهیم. در حال حاضر پنج نقطه جانمایی شده و در برخی شهرستان‌ها نیز در حوزه شهرک‌های صنعتی که هنوز زمین خالی دارند این اتفاق انجام خواهد شد. برای مثال شهرک صنعتی شمس‌آباد بخشی از آن برای انتقال واحدهای صنعت سنگ در نظر گرفته شده که ۱۵۰ واحد در آنجا احداث شده و مابقی نیز در نمایشگاه سنگ استان تهران مستقر خواهند شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تاکید کرد: در بخش پوشاک نیز شهرک صنعتی قرچک با وسعت ۳۵۰ هکتار زمین پیش‌بینی شده که واحدهای این شهرک نیز در حال واگذاری است. به هر ترتیب تا پایان برنامه ششم کلیه واحدهای مزاحم و آلاینده به نقاط تعیین شده و شهرک‌های صنعتی منتقل خواهند شد.

ترکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تهیه سند توسعه استان اشاره کرد و افزود: در هر جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران دو دستگاه سند توسعه‌ای خود را ارائه می‌کنند که امروز حوزه گردشگری و صنعت، معدن و تجارت سندهای توسعه‌ای خود را ارائه کرده‌اند که پس از رای‌گیری به تصویب رسید. قطعا برنامه عملیاتی این دستگاه‌ها در استان تهران پس از این در حوزه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

if (document.currentScript) {

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *