تقویت تعاملات پلیس و سازمان‌های متولی مبارزه با جرایم اقتصادی

 

به گزارش سادس، سرهنگ سهراب بهرامی، اظهار داشت: پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تاکیدات معظم له، طی ۱۰ ساله گذشته مبنی بر برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی و تدابیر ابلاغی فرمانده ناجا با وجود تنوع و پیچیدگی این حوزه از جمله پولشویی، فرار مالیاتی، تسهیلات غیر مجاز بانکی، اختلاس، رشاء و ارتشاء توانسته با بهره گیری از کلیه توان و امکانات موجود و هدایت ستادی رده های متناظر استانی خصوصاً در کشف پرونده های کلان اقدامات مناسبی را انجام  دهد و در ایجاد امنیت اقتصادی سهیم باشد.

وی به رشد ۲۰۱ درصدی ارزش ریالی پرونده های متشکله در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره و بیان کرد: در این مدت با  تشکیل ۲۸۹۱ پرونده در حوزه جرایم اقتصادی، شاهد  رشد ۲۳ درصدی پرونده‌ها در مقایسه با مدت مشابه بوده‌ایم.

سرهنگ بهرامی از رشد ۹۵ درصدی کشفیات پرونده‌های فرار مالیاتی سال گذشته در مقایسه با سال ۹۴ خبر داد و گفت: کشف پرونده‌های متشکله در خصوص زمین خواری در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش رشد کشفیات به معنی افزایش وقوع در سطح کشور نیست بلکه نشانگر تخصصی شدن روند رسیدگی به پرونده‌های جرایم اقتصادی است.

معاون مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه اگر چه مجموع اقدامات انجام شده در حوزه‌های پیشگیری و مقابله‌ای باعث شده تا حدودی از فعالیت مجرمان کاسته شود، ادامه داد: این معاونت مصمم است در برخورد با جرایم اقتصادی اقدامات خود را گسترش دهد به نحوی که در سطح کشور امنیت اقتصادی را بیش از پیش تأمین کند.

وی گفت: با توجه به سابقه بیش از ۱۰ ساله معاونت مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا، تعاملات و همکاری خوبی بین این معاونت با ادارات و دستگاه های مرتبط و متولی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و شبکه بانکی، مرکز اطلاعات مالی دبیرخانه مبارزه با پولشویی، مرجع ملی مبارزه با فساد وزارت دادگستری و… وجود دارد.

سرهنگ بهرامی تصریح کرد: در اکثر جرایم مهمه، آسیب شناسی پرونده ها صورت گرفته شده و تخصصی تر به موضوع جرایم اقتصادی رسیدگی می شود. همچنین در این خصوص گزارش های تخصصی و تحلیلی تهیه و به سلسله مراتب فرماندهی و مراجع ذیصلاح اعلام می شود که این امر توانسته در کاهش جرایم اقتصادی تاثیر گذار باشد و از تکرار جرم پیشگیری کند.

این مقام ارشد پلیس آگاهی با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۶ به عنوان سال “اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال” در خصوص اهداف و اولویت های امسال، گفت: اصلی ترین هدف این معاونت، ایجاد امنیت اقتصادی جهت حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال است که برای تحقق این هدف با تعامل و همکاری سازمان های موثر در تلاش است با انجام تحلیل ها و برآوردهای اقتصادی و نیز تجزیه و تحلیل اوضاع این حوزه،  نسبت به شناسایی متغیرهای مهم آن و عواملی که بر تولید و اشتغال تاثیر منفی دارد، اقدام کرده و موارد را به مراجع ذی صلاح اعلام کند.

وی اضافه کرد: درصددیم  با برخورد قاطع با جرایم اقتصادی که مخل تولید و اشتغال هستند، بستر را برای رشد تولیدات ملی فراهم کنیم.

معاون مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه مبارزه با پولشویی، فرار مالیاتی، تسهیلات غیرمجاز، زمین خواری و اختلاس از اولویت های مهم امسال است، گفت: آموزش تخصصی کارآگاهان مبارزه با جرایم اقتصادی در راستای ارتقاء دانش تخصصی آنان، تشکیل کمیسیون امنیت اقتصادی در مرکز و استان ها، انعقاد تفاهم نامه همکاری با ادارات و سازمان های بیرون سازمانی، هدایت ، نظارت و بازرسی از عملکرد ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان ها و برگزاری اتاق فکر با موضوعات مختلف اقتصادی و چالش های پیش رو از برنامه های مهم این پلیس  است.

وی بیان کرد: آسیب شناسی جرایم کشف شده، شناسایی بسترهای بروز جرایم موصوف و اعلام موارد به سازمان های مربوطه جهت اصلاح نقاط ضعف و فرآیندهای جرم زا با ارائه راهکارهای تخصصی از دیگر برنامه های معاونت مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی به شمار می آید.

بر اساس گزارش سایت پلیس، سرهنگ بهرامی به توسعه تعاملات با سازمان های موثر در امر مبارزه با جرایم اقتصادی تاکید و تصریح کرد: استفاده از توان تخصصی دیگر سازمان ها به منظور هم افزایی و مبارزه تخصصی، دقیق و قاطع با مجرمان اقتصادی از دیگر برنامه های این پلیس است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *