برنامه تلویزیونی هاکریا 2040 چیست؟

به گزارش سادس برنامه تلویزیونی هاکریا 2040 براساس دغدغه ای شریف و درست شکل گرفت. ایده ای ناب و به موقع. تولید برنامه ای رسانه ای و آگاهی بخش و البته گفتمان ساز برای مردم و همچنین علاقه مندان و مشتاقان شناخت دقیق و درست از رژیمی که امام خمینی (ره) در گفتمان انقلابی خود تعبیر غده سرطانی را برای آن برگزیده بود.

ایده ی نخست برنامه محصول مطالعاتی وسیع و البته مستمر طی سالهای زیادی بود که ریشه در دغدغه ای ذهنی و اعتقادی داشت. به تعبیر امروزین علوم اجتماعی، یک پروبلماتیک. پروبلماتیکی که از یک سئوال اساسی ریشه می گرفت؛ چرا علیرغم این همه شعار و حرف درباره رژیم اشغالگر قدس، و با وجود روز جهانی قدس و آن همه تآکیدات حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی خامنه ای، هنوز هیچ دریافت روشن و درستی از این غده سرطانی در نزد مردم ایران وجود ندارد؟ چرا هنوز تصویر مردم ما از رژیم جعلی اسرائیل، تصویری رازآلود و مرموز است و این تصویر در پیله ای از پیرایه های نادرست و غیرواقعی پیچیده شده است؟چرا تصویری واقعی مبتنی بر گفتار سیاسی انقلاب اسلامی از این رژیم پرداخته نشده و چرا گفتار سیاسی ما نسبت به این رژیم پس از گذشت سه دهه از انقلاب هنوز سامانی علمی و تئوریک نیافته است؟

این پرسش ها موجب شد تا ایده ی اولیه ی برنامه در ذهنمان بنشیند. ایده ای که بعد از گفتگو و ارتباطات روشمند و بین الاذهانی و مفاهمه به ایده ای مشترک و تفاهم بخش انجامید. از همین رو تمام تلاش ها معطوف به این شد تا بتوانیم این ایده ی درست و مشترک و برخاسته از دغدغه ای انقلابی و اعتقادی و البته میهن دوستانه را به محصولی عینی و عملی تبدیل کنیم.

هم از این رو دوستانی که می شد به آنها اعتماد کرد و با آنها کار را به پیش برد فراخوانده شدند و تیمی از نسل سوم و چهارم انقلاب در حرکتی آتش به اختیار در کنار هم قرار گرفتند تا این ایده را به یک پروژه رسانه ای تبدیل کنند. مسئولیت ها تقسیم و شرح وظائف مشخص شد. کار پژوهش که ستون فقرات پروژه بود به دقت طراحی و شروع شد.

مسئله ی نخست، نام پروژه بود. نمی خواستیم از عناوین کلیشه ای و دم دست استفاده کنیم. می خواستیم تا کاری با فرم و محتوایی متفاوت و بدیع و در عین حال ملتزم به گفتار سیاسی انقلاب اسلامی تولید کنیم. پیشنهادات زیادی ارائه شد.  از ولایت عزرائیل جلال آل احمد تا نامهایی که اسرائیل در درون خود داشت پیشنهاد شد. اما همکاران پژوهش، مبتنی بر مطالعات و تحقیقاتشان به نام هاکریا اشاره کردند و آنرا نامی مناسب دانساتد. نامی که در عین حال هم ابهام داشت و هم بدیع بود و پرسش برانگیز. نامی که به محدوده ای در قلب شهر تل آویو دلالت دارد که تمام قلب و مغز سیستم نظامی و امنیتی اسرائیل را در خود محصور کرده است. قلب و مغز دولت پادگانی اسرائیل که در عین حال وجه نمادین هم داشت. نمادی از خود دولت/پادگان اسرائیل.

اما این نام از نظر اتاق فکر برنامه هنوز چیزی کم داشت. اینجا بود که باز هم تیم پژوهش وجه اضافی/ توضیحی دیگری برایش پیشنهاد دادند. سال 2040. سالی که اشاره به پایان عمر این رژیم داشت. سخنرانی معروف رهبر بزرگوار انقلاب در سال 1394 شمسی و 2015 میلادی که فرموده بودند: اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید و این یعنی 2040 = 25 + 2015 . حالا نام برنامه مشخص شد ؛ هاکریا 2040.

بعد از عنوان حالا نوبت تعداد قسمت ها و موضوعات بود. حدود چهل موضوع احصاء شد که بعد از مباحثه زیاد در اتاق فکر برنامه به 26 عنوان تقلیل پیدا کرد. اما بعد از محاسبه و تخمین فرآیند تولید، به این نتیجه رسیدیم که 26 برنامه به دو فصل 13 تایی تقسیم شود و پس از تولید فصل اول در قالب 13 برنامه نخست، 13 برنامه دوم در دستور کار قرار گیرد و همین طور هم شد. موضوعاتی چون؛ موساد، شاباک، سیستم امنیتی ، ساختار حکومتی، جریانهای مذهبی، شکاف های اجتماعی، میلیتاریسم و …

تیم برنامه سازی توانست با حمایت و کمک سازمان رسانه ای هنری اوج منجی کار را به شکل جدی شروع کند. سید هاشم موسوی تهیه کنندگی و سردبیری ،   علی عبدی پژوهش، نگارش متن و تأمین محتوای برنامه من جمله آرشیو  و وحید فراهانی کارگردانی هنری را عهده دار شد. دیگر دوستان هم به تدریج و به فراخور گسترش و پیشروی کار به مجموعه اضافه شدند، مثل محمد صراف، نریتور و مجری آغاز و پایان برنامه و همچنین محمد زارع که اجرای گفتگوها را بر عهده داشت.

پس از اتمام پژوهش نگارش متن گزارش های تصویری و تهیه آرشیو تصویری متناسب با کار صورت گرفت که در تمام مراحل، همفکری و همکاری میان دوستان کار را به پیش می برد.

گفتگو با اساتیدی چون؛ دکترابراهیم متقی، دکتر موسوی، دکتر حسن عباسی، علیرضا سلطانشاهی، محمد علی مهتدی، سلمان رضوی ، علی اکبر رائفی پور و …

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *