تلاشها برای سکولاریزاسیون جریانهای انقلابی و جهادی یکی پس از دیگری

سرویس خارجی سادس: بدون شک بحث بر انگیز ترین خبری که از دیروز در محافل مختلفی مطرح میشود و تحلیلهای مختلفی را هم در بر دارد سفر مقتدی صدر به عربستان است . دعوت وی به عربستان  اصل و ظاهر موضوع است اما اشخاصی که از وی استقبال کردند و یا  با وی دیدار کردند حاشیه های جالب توجه بر این سفر وارد کردند.
استقبال سفیر سابق سعودی در عراق از مقتدی صدر در فرودگاه جده سفیری که مشکلات و حاشیه های فراوانی را در عراق ایجاد کرده بود،دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که مواضع آشکار و روشن او در بحث گروههای تروریستی فعال در منطقه برای همگان انکار نشدنی است.
مثل هر موضوع دیگری این اتفاق هم یک وجهه ی مثبت دارد و یک وجهه منفی وجهه ی مثبت این سفر آن است که این سفرمیتواند موجب شود با رایزنیهایی فشار را بر شیعیان عربستان کم کند و موجب نرمتر شدن رفتار آل سعود با شیعیان شود وحتی اگر بخواهیم کمی مثبت اندیش افراطی باشیم باید بگوییم این سفر از اساس برنامه ریزی شده است تا موجب شود هم در بحث شیعیان عربستان و هم در بحث حمایتهای آل سعود از گروههای تروریستی در عراق و سوریه  بتواند امتیازاتی را از آنها بگیرد.
اما وجهه منفی این سفر که بسیاری فقط این جنبه ذهنشان را مشغول کرده است آن است که مقتدی صدر ریزش بزرگ دیگری از جریان انقلابی و جهادی است که عربستان توانسته همچون دیگران آن را به سمت خود بکشد تا یکی دیگر از ظرفیتهای محور مقاوت را به این شکل بسوزاند.
نکته ای که پس از  شنیدن خبر این سفر بلا فاصله به ذهن من آمد یادآوری سفرهای مکرر مقامات حماس به عربستان بود.
وقتی ایام ماه مبارک رمضان را همگی به مکه میرفتند و در آنجا اقامت میکردند و یا سفرهای گاه و بیگاه آنان به عربستان که به خودیه خود نگران کننده بود اما تا آن لحظه مشکل ساز نبود اما پس از چند وقت مشکلات شروع شد.
مشکل بر سر موضعگیری های سیاسی و رفتار سیاسی آنان و حال دغدغه و نگرانی از این سفر به خودیه خود مشکلساز نیست اما بیم آن میرود که این نگرانی به مشکل تبدیل شود.
موضوعی که کاملا واضح است آن است که عربستان کاملا آشکار بدنبال کم کردن موانع بر سر راه خود و اگر بتواند همراه کردن آن موانع با خود است و در این راه از شیوه های مختلفی بهره میگیرد.
شاید اگر خیلی محتاطانه به رفتار مقتدی صدر نگاه میکردیم در ماجرای حمله به پارلمان عراق و شکستن حصارهای منطقه ی سبز بغداد توسط جریان صدر میتوانستم خطر را احساس کنیم و یا حتی پس از این اتفاقات و با پخش شدن شایعه ی سفر وی به تهران پس از اتفاقات پارلمان که ابتدا از یک سایت سعودی منتشر شد میتوانستیم متوجه برنامه ریزی عربستان  برای نفوذ در جریانهای انقلابی و جهادی بشویم.
چه مثبت و چه منفی بدون شک با گذر زمان نتایج این سفر در زمینه های مختلف به زودی  آشکار خواهد شد، اینها فقط و فقط برداشتهای شخصی بنده بوده است و قطعا اشتباه و خطا خواهد داشت .
ابوصادق – شامات نیوز

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *