ترامپ مصمم است در ۹۰ روز آینده عدم‌پایبندی ایران به برجام را اعلام کند

منابعی در کاخ سفید مدعی شده‌اند رئیس‌جمهور آمریکا مصمم است در گزارش سه‌ماهه بعدی دولت خود به کنگره این کشور عدم‌پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ (برجام) را اعلام کند.

به گزارش سادس به نقل ازخبرگزاری تسنیم، یک نشریه آمریکایی روز شنبه به نقل از سه منبع در کاخ سفید گزارش داده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مصمم است در گزارش سه‌ماهه بعدی به کنگره این کشور عدم‌پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را اعلام کند.

نشریه «فارن‌پالیسی» با گزارش این خبر افزود ترامپ به تیمی از نزدیک‌ترین افراد مورد اعتماد خود در کاخ سفید مأموریت انجام بررسی‌های لازم در این باره را محول کرده است. وی، به‌گفته منابع آگاه، از عدم موفقیت «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در انجام این وظیفه خشمگین است.

دولت آمریکا طبق مصوبه کنگره این کشور موظف است هر سه ماه یک‌بار گزارشی درباره پایبندی ایران به مفاد برجام را تقدیم کنگره این کشور کند. «رکس تیلرسون» برای اولین بار در ماه آوریل پایبندی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای را اعلام کرد. وی روز سه‌شنبه هفته گذشته هم در دومین گزارش سه‌ماهه، اعلام کرد ایران به این توافق پایبند بوده است.

با وجود این، روزنامه نیویورک‌تایمز و برخی از دیگر رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند «ترامپ» با تأیید پایبندی ایران موافق نبوده و 55 دقیقه با اعضای کابینه امنیت ملی خود و «تیلرسون» درباره گزینه‌های پیشِ‌رو برای اعلام عدم‌پایبندی ایران کلنجار رفته است.

فارن‌پالیسی گزارش داده ترامپ پس از اولین گزارش تیلرسون در ماه آوریل از وی خواسته بود که در بررسی 90روزه بعدی به بررسی گزینه‌هایی بپردازد که به اعلام عدم‌پایبندی ایران منجر می‌شوند. منابعی در کاخ سفید گفته‌اند او اکنون با توجه به محقق نشدن این هدف، تیمی از افراد نزدیک به خود را مأمور کرده تا اطمینان حاصل کند که در گزارش سه‌ماهه بعدی پایبندی ایران به برجام اعلام نمی‌شود.

یک منبع آگاه به جزئیات دیدار ترامپ با اعضای تیم جدید گفت: «ترامپ مصمم است ظرف 90 روز آینده پایبندی ایران را تأیید نکند».

یک منبع دیگر گفت: «ماجرا این است که رئیس‌جمهور به کاخ سفید گفته که می‌خواهد ظرف 90 روز آینده در موقعیتی باشد که عدم‌پایبندی را اعلام کند و وظیفه این افراد این است که وی را در چنین موقعیتی قرار دهند».

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *