آمادگی مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب طرح جدید تحریم ایران

یک مقام ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از آمادگی تصویب طرح جدید سنا برای اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه و ایران خبر داده است.

به گزارش سادس به نقل از اسپوتنیک، آدام شیف نماینده ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه در سخنانی تأکید کرد: مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا طرح جدید سنا برای اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه و ایران را تصویب خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، شیف در پاسخ به سؤالی درباره موضع مجلس نمایندگان آمریکا در قبال طرح پیشنهادی جدید سنا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه، تأکید کرد: فکر می‌کنم ما در هر دو حزب آماده هستیم، تا طرح سنا را با اکثریت آرا تصویب کنیم. شکی ندارم که اگر این طرح به رأی گذاشته شود، اکثر قریب به اتفاق نمایندگان به آن رأی مثبت خواهند داد.

طرح تحریم‌های ایران و روسیه که روز ۲۵ خردادماه با ۹۸ رأی موافق و ۲ رأی مخالف در مجلس سنا به تصویب رسید همان‌طور که کارشناسان قبلاً گوشزد کرده بودند، درگیر فرایندی مطوّل و حزبی در کنگره آمریکا شده است.

طرح‌های قانونی در آمریکا برای اینکه به قانون تبدیل شوند بایستی ابتدا در هر دو شاخه قانونگذاری کنگره یعنی مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب و پس از آن به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسند.

سنای آمریکا ماه گذشته پس از تصویب طرح تحریم ایران و روسیه آن را برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان ارسال کرد، اما قانونگذاران در این مجلس رأی‌گیری بر سر آن را به اصلاح یک مشکل آئین‌نامه‌ای مشروط کردند.

مصوبه سنا برای تحریم ایران و روسیه حاوی بندهایی است که اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای کاستن از تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه را کاهش می‌دهد. نمایندگان دموکرات می‌گفتند جمهوری‌خواهان با تأخیر در فرایند رأی‌گیری به‌دنبال این هستند که این بند را به‌نفع کاخ سفید تغییر دهند.

روز دوشنبه (۱۹ تیرماه) کاخ سفید علناً به محدود شدن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا در صدور معافیت‌های تحریمی علیه روسیه اعتراض کرد.

همزمان رسانه‌های آمریکا گزارش‌هایی درباره لابی‌ مخفیانه کاخ سفید با اعضای ارشد کنگره برای ایجاد تغییرات در این طرح تحریمی منتشر کردند. به‌نوشته آسوشیتدپرس، مقام‌های وزارت خارجه و خزانه‌داری هفته گذشته در دیدار با اعضای ارشد مجلس نمایندگان، نگرانی‌های خود درباره موارد فوق‌الذکر را ابراز کرده‌اند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *