قرارداد ایران با توتال به این شرکت فرانسوی اعتبار می‌بخشد/برنامه توتال برای انعقاد قراردادهای بیشتر در آینده

سرویس اقتصادی سادس: روز گذشته ایران قرارداد توسعه گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی را با توتال امضا کرد، گفته شد گاز تولیدی این قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری طی ۲۰ ماه آینده وارد چرخه مصرف می‌شود. بلومبرگ درباره این قرارداد تحلیلی نوشته است.

بر اساس این تحلیل، توتال در بخش گاز طبیعی ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و در این قرارداد خطرات سیاسی مربوطه را قبول کرده با این امید که این نخستین ورودش برای بخش نفت و گاز ایران بعد از تحریم‌ها باشد تا بتواند از فواید آن در این کشور بهره‌مند شود.

بر اساس این قرارداد، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نخستین سرمایه‌گذاری در ایران توسط شرکت بین‌المللی انرژی پس از لغو تحریم‌ها در سال گذشته است.

پاتریک پویانه مدیرعامل توتال، گفت: توتال انتظار دارد که این قرارداد مسیری را برای ورود بیشتر این شرکت به بخش نفت و گاز ایران و نیز پروژه‌های پتروشیمی در آینده باز کند.

همچنین این قرارداد به تولیدکنندگان فرانسوی اعتباری خواهد بخشید جایی که بسیاری از هم‌قطارانشان هنوز درباره معامله با ایران با احتیاط گام برمی‌دارند.

پویانه روز دوشنبه در تهران، گفت: این قرارداد یک تعهد طولانی‌مدت برای ایران است و من دوباره به ایران برمی‌گردم چرا که این قرارداد در واقع نخستین قرارداد توتال با ایران است و قراردادهای بعدی هم ادامه خواهد داشت.

بر  اساس این گزارش، ایران یک هدف و مقصد اغواکننده برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی است در  حالی که ایران به دنبال این است که بعد از لغو تحریم‌ها میزان تولید خود را افزایش دهد در حالی که پویانه تأکید کرده است که منافع و بازگشت سرمایه آنها باید در اولویت باشد این قرارداد آسیب‌پذیری را به واسطه بالا رفتن بحران‌های دیپلماتیکی در منطقه و همچنین دشمنی دونالد ترامپ با قرارداد هسته‌ای ایران بالا می‌برد.

توتال که در این قرارداد توجه کمتری به افزایش نفت شیل که در واقع می‌تواند بازار گاز جهانی را شکلی دوباره ببخشد بی‌توجه بوده به دنبال این است که برای به دست آوردن میادین گازی با دیگر رقبا رقابت کند و به همین دلیل موفقیت‌هایی را هم در  ایران داشته است.

این شرکت توتال در پارس جنوبی فعالیت داشت تا زمانی که محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری به واسطه تحریم‌ها علیه ایران ایجاد شد و در سال ۲۰۰۹ این شرکت عقب‌نشینی کرد. این شرکت فرانسوی تجربه‌ای درباره تحریم‌های دیگر کشورها هم از جمله روسیه دارد. توتال ۲۰ درصد سهام پروژه‌های بزرگ تولید گاز طبیعی مایع در قطب شمال را داراست.

احمد بن‌سالم تحلیل‌گر اوراق بهادار می گوید: شرکت‌های مختلفی از جمله شیل و اِنی خواهان بازگشت دوباره به  ایران هستند اما در این میان اینکه شرکتی برای نخستین بار بخواهد به نفت و گاز ایران ورود پیدا کند بسیار بااهمیت است و توتال می‌تواند از این بابت نفع بیشتری ببرد. توتال در این بین گوی سبقت را از هم‌قطارانش ربوده است که هیچ کدام از آنها فعلاً نپذیرفتند که سرمایه‌گذاری در این مقیاس در پارس جنوبی انجام دهند.

بن‌سالم، گفت: در ماه دسامبر شرکت رویال داچ‌شیل توافق‌نامه مقدماتی را امضا کرد تا اینکه سه منابع نفت و گاز ایران را ارزیابی کند. ماه گذشته اِنی موافقت کرد که مطالعه توسعه برای میادین کیش و دارخوین انجام دهد اما شرکت BP انگلیس برای ورود به کشوری که هنوز آمریکا محدودیت هایی را برایش اعمال می‌کند بی‌میل بود. همچنین شرکت‌های آمریکایی هم هنوز نمی‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

همایون فلک‌شاهی یک تحلیل‌گر ارشد در مؤسسه تحقیقاتی وود مکنزی، گفت: برای توتال یک میلیارد دلار رقم بالایی نیست و خطرات مالی نسبتاً کم است.

وی گفت: تا مادامی که ترامپ در کاخ سفید است خطرات سیاسی قابل پیش‌بینی نیست.

مصر، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی با پشتیبانی ترامپ بحران دیپلماتیکی را با قطر دامن زدند که در بسیاری موارد این کشور مشترکاتی با ایران نیز دارد. مهلت ۱۰ روزه قطری‌ها برای پذیرفتن ۱۳ تقاضای عربستان سعودی تا چهارشنبه ادامه خواهد یافت اما هیچ نشانه‌هایی وجود ندارد که دو طرف از موضع خودشان عقب‌‌نشینی کنند.

یک مقام آگاه از مقامات پیشین آمریکا، گفت: از سوی دیگر نظامیان آمریکا به طور مستقیم با هم‌پیمانان ایرانی در سوریه می‌جنگند در حالی که در عربستان سعودی ترامپ رقص شمشیر با دشمن قسم‌خورده ایران راه می‌اندازد و در سنا تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب می‌شود. این یک خطر جدی برای لغو توافق هسته‌ای با ایران است.

ایران بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد که بر اساس پیش‌بینی‌های BP انگلیس این میزان ۱.۱۸۳ تریلیون فوت مکعب است. یا به زبان ساده‌تر ۴ برابر میزان ذخایر گاز آمریکاست. میزان تولید نفت این کشور با ۳۳ درصد افزایش در سال گذشته به ۳.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس قراردادی که روز گذشته بین توتال و ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شد توتال ۵۰.۱ درصد سهام فاز ۱۱ را بر عهده دارد. برای توسعه فاز نخست حدود ۲ میلیارد دلار هزینه می‌شود که تولید آن ۲ میلیارد مترمکعب در روز خواهد بود و این رقم برابر با ۱۰ درصد تولید ایران در سال ۲۰۱۶ است و در سال ۲۰۲۱ به چرخه مصرف وارد خواهد شد.

فلک‌شاهی، گفت: افزایش تولید گاز فرصت‌های جدید صادراتی ایجاد خواهد کرد.

فیلیپ چلادک تحلیل‌گر نفت و گاز در بلومبرگ، گفت: ایران به دنبال این است که در بخش نفت و گاز خود سرمایه‌گذاری جدی کند. شما می‌دانید که نفت و گاز در این کشور فراوان است اما اکتشافات اندکی تاکنون صورت گرفته است.

وی افزود: ریسک فعالیت در ایران بالاست اما منافع آن هم فراوان است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *