ماموریت های الهی پلیس در ماه مبارک رمضان/ چرا باید با روزه خواری در ملاعام برخورد شود

نیروی انتظامی مجری حدود الهی است، حدود الهی برای هدایت مردم تمام ابعاد انسان را در می گیرد.

سرویس انتظامی سادس: برنامه ها اسلام تمام ابعاد انسان را در بر می گیرد، از آن جهت که انسان دارای دوبعد است، بعد جسمانی و بعد روحانی، بعد جسمانی شامل، خوراک، پوشاک، امور جنسی و… می شود و بعد روحانی اموری است که مربوط به روح انسان است. و از سویی اسلام و برنامه آن بدنبال هدایت انسان است، هنگامی او به مسیر اصلی هدایت می گردد که برنامه ها در برگیرنده تمام ابعاد او باشد. این مسئله در بسیاری از احکام اسلام به وضوح مشخص است، و بدون هیچ درنگی می توانیم آن را دریابیم.

برخی از امور موجبات حد را فراهم می آورد، اما حد به همین راحتی اجرا نمی گردد. ابتدا باید چهار نفر شخص را دیده باشند، نحوه دیدن نیز باید دقیق و بدون هیچ شائبه ای باشد. این از یک سو همان بعد جسمانی انسان را در بر می گیرد، که همان اجرای حدود است. اما بعد روحانی انسان نحوه اجرای حدود است، اینکه حتما باید چهار نفر او را دیده باشند، حیقتا یافتن چهار نفر ممکن نیست، از جهت دیگری اگر هنگام اجرای حد شخص فرار کند دنبال کردن او لازم نیست، حتی اگر شاهد او را ندیده باشد حتما باید چهار بار به گناهی که انجام داده است اعتراف نماید.

البته همه آنچه گفته شد نشان از وجود رحمت واسعه الهی است، اما آنچه باید مورد توجه و دقت قرار گیرد پستی گناه است، خداوند با قرار دادن حدود برای برخی گناهان، در نظر دارد، پستی گناه را بیش از بقیه گناهان نشان دهد، اما در مسیر اجرای حد قوانین سخت  و پیچیده ای قرار داده است که به راحتی نمی توان به آن ها دست یافت. یکی از این گناهان روزه خواری است، خداوند برای روزه خوار نیز حد تعیین نموده است، روزه خوار در ملا عام، مانند کسی که در ملا عام مشروب می خورد. اما علت این امر چیست؟ از آن جهت که اسلام برای مومن حرمت بالایی قائل است، و هنگامی که مومنین روزه دار هستند، روزه خوردن در مقابل آنان باعث هتک حرمت آنان می گردد، خداوند با وضع چنین قانونی از یک در پی حفظ حرمت مومن است و از سوی دیگر در پی تعلیم انسان خاطی در جهت هدایت اوست که شامل بعد جمسانی او و بعد روحانی او می گردد.

در بسیاری از کشورهای اسلامی روزه خواری یکی از گناهان کبیره است و با روزه خوار به بشدت برخورد می گردد، در ایران نیز همین امر اتفاق می افتد، وظیفه این امر را به عهده پلیس نهاده اند، در حقیقت ید اجرایی این عمل از سوی قوه قضاییه پلیس قرار داده شده است. نیروی انتظامی در جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن مصالح بسیاری این عمل را برای حفظ حرمت مومنان انجام می دهد. این عمل را می توان مهمترین و خطیرترین وظایف نیروی انتظامی دانست، زیرا ممکن است از یک سو موجبات نارضایتی مردم نسبت به نظام اسلامی فراهم آید، اما از آن جهت که نظام اسلامی در پی اجرای حدود الهی است و اصل و فلسفه تشکیل آن چیزی جز اجرای احکام الهی نیست، در نتیجه اجرای احکام الهی از بزرگترین وظایف نظام جمهوری است. ید اجرایی یکی از این احکام، پلیس است که وظیفه دارد به بهترین شکل آن را انجام دهد. اما اجرای صحیح این امر از اموری است که نیروی انتظامی توقع می رود، زیرا اکنون متوجه این امر شده ایم که بعد روحانی و بعد جسمانی انسان را در بر می گیرد و کوتاهی در این امر موجبات کوتاهی در امر هدایت مردم می گردد. زیرا اگر حدی از سوی خداوند قرار داده شده است، اجرای آن نیز احیای دین است و سبب هدایت مردم به قطع و یقین است.

حامد آزادی‌

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *