افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار

نبود مدیریت مناسب تنظیم بازار کالاهای اساسی یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی است که به طور مستقیم معیشت مردم خصوصا اقشار آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند.

به گزارش سادس به نقل ازخبرگزاری تسنیم، نبود مدیریت مناسب تنظیم بازار کالاهای اساسی  یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی است که به طور مستقیم معیشت مردم خصوصا اقشار آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند. افزایش قیمت اقلام اساسی مورد نیاز مردم در بازار خرده فروشی در سال‌های اخیر و در آستانه اعیاد یا مناسبت‌های مذهبی در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته مسئولان شرکت بازرگانی دولتی هیچ کمبودی هم از نظر عرضه انبوه این کالاها در بازار وجود ندارد. کارشناسان سال‌هاست در مورد ضرورت ساماندهی تنظیم بازار خرده فروشی سخن می‌گویند اما ظاهرا شبکه دلالی در این بازار زورش به سیاست‌های ستاد تنظیم بازار چربیده است.

روز گذشته هم براساس گزارش‌‌های میدانی قیمت بسیاری از این کالاها روند افزایشی به خود گرفت و قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها  به مرز 8 هزار تومان هم رسید. این در حالی که قیمت گوشت قرمز و گوشت ماهی هم به عنوان کالاهای جایگزین در بازار که باید برای تعادل بین عرضه و تقاضا به کار گرفته شوند بسیار بالا است و با قدرت خرید مردم تناسب ندارد و روند قیمت‌ها این کالاها هم افزایشی است. به باور کارشناسان در آستانه ماه مبارک رمضان ضرورت مدیریت بازار کالاهای اساسی خصوصا در بخش خرده فروشی بیش از هر‌زمان دیگری احساس می‌شود.

  مرغ به مرز 8هزار تومان رسید
رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به امتناع مرغداران از تحویل مرغ زنده به کشتارگاه برای بالا رفتن قیمت این محصول گفت: «قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف‌کننده به مرز 8هزار تومان رسید.»
مهدی یوسف‌خانی با اشاره به افزایش قیمت مرغ به تسنیم گفت: »قیمت امروز هر کیلوگرم مرغ گرم درب واحدهای صنفی (خرده‌فروشی) 7250 تومان و برای مصرف کننده نهایی (مردم) به 7950 تومان رسیده است.» افزایش قیمت مرغ به مرز 8 هزار تومان در حالی است که به اعتقاد کارشناسان بازار قیمت این کالاها در بالاترین سطح باید حدود 6 هزار و 500 تومان باشد.
 رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار مصرف گفت: «در دو روز گذشته مرغداران از بارگیری مرغ برای کشتارگاه امتناع کردند که دلیل این امر اعتراض آنها نسبت به قیمت پایین مرغ بود. قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در هفته گذشته در حالی به قیمت 4800 تومان رسیده بود که این رقم برای آنها ایده‌آل بود اما با وجود این، با کاهش عرضه مرغ زنده به کشتارگاه‌ها قیمت این محصول را به 5 هزار تومان تا 5100 تومان رساندند و به نرخهای قبلی اکتفا نکردند.» یوسف‌خانی با بیان اینکه عامل گرانی اخیر مرغ در بازار مرغداران هستند، گفت: «مرغ زنده نرخ مصوبی ندارد و براساس عرضه و تقاضا قیمت آن تعیین می‌شود، اما کارگروه تنظیم بازار مصوبه‌ای دارد مبنی بر آنکه نرخ هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده نهایی (مردم) نباید بیشتر از 7 هزار تومان شود. اگر بخواهیم مرغ را به‌قیمت 7 هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی برسانیم نرخ مرغ زنده نیز نباید بالاتر از 4 هزار و 400 تومان باشد اما هم‌اکنون این محصول به 5100 تومان رسیده و 700 تومان بالاتر از سقف خود به فروش می‌رسد.»

  توزیع مرغ دولتی به‌قیمت 5700 تومان آغاز شد
از سوی دیگر یوسف‌خانی با اشاره به ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای شکستن قیمت‌ها گفت: «از  روز گذشته شرکت پشتیبانی امور دام وارد بازار شده است و هر کیلوگرم مرغ منجمد را به‌قیمت 5700 تومان به فروش می‌رساند که این امر نیز در کاهش قیمت‌ها تأثیرگذار است. هر کیلوگرم بوقلمون درسته نیز به‌قیمت 17500 تومان در بازار به فروش می‌رسد که دلیل افزایش قیمت آن کاهش تولید این محصول است.»  عرضه مرغ دولتی به بازار در حالی است که به اعتقاد کارشناسان تا زمانی که وضعیت نظارت بر بازار خرده فروشی‌ها بهبود پیدا نکند نمی‌توان انتظار داشت که این عرضه گسترده هم در نهایت قیمت‌ها را به نحوی بشکند که قیمت این محصول در بازار به نقطه تعادلی بر گردد.

  جولان پرتقال‌های وارداتی از قبرس در بازار میوه
در کنار افزایش قیمت اقلامی مانند مرغ و گوشت و روغن و برنج در بازار، وضعیت قیمت میوه‌ و سبزیجات هم در نوسان شدید است و با وجود تولید مناسب میوه در داخل همچنان میوه‌های وارداتی در این بازار جولان می‌دهند.
حسین مهاجران، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با اشاره به قیمت مناسب انواع میوه در میادین میوه و تره بار گفت: «با توجه به اینکه در فصل برداشت میوه‌های مختلفی قرار داریم و سرمازدگی قابل توجهی نداشیم، وضعیت تولیدو عرضه انواع میوه های فصل مناسب است.»  وی درباره وضعیت تولید و عرضه میوه در بازار مصرف گفت: «با توجه به اینکه در فصل برداشت میوه‌های مختلفی قرار داریم اکنون مشکلی بابت قیمت و تامین انواع میوه در بازار مصرف نداریم درسال جاری تنها بخش اندکی از باغات در حاشیه کوهستان قم  سرمازدگی محصولات زردآلو و انار داشت اما در مجموع این امر تاثیری بر میزان تولید و عرضه  میوه در بازار مصرف نخواهد داشت.وجود اینکه تقاضا برای خرید سیب درختی کاهش یافته اما این محصولات با قیمت بالایی در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد. به طوری که هر کیلوگرم سیب قرمز و زرد به ترتیب 5000 و 6000 تومان به فروش می‌رسند.»

  افزایش نوسان  قیمت در بزنگاه‌ها
در بزنگاه‌های خاص هم نوسان‌های قیمت در بازار کالاهای اساسی به دلیل عملکرد ضعیف ستاد تنظیم بازار تشدید می‌شود، معمولا ایام عید نوروز، ماه مبارک رمضان و ماه‌های محرم و صفر، شاهد نوسان‌های بیشتری در بازار هستیم و حالا هم که در آستانه ماه پر برکت رمضان قرار داریم، نوسان‌ها در بازار آغاز شده و در صورت ادامه این روند در ماه رمضان مطابق معمول شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. براساس گزارشی که اخیرا بانک مرکزی از روند قیمت‌ها منتشر کرده، قیمت 5 گروه کالایی عمدتا مهم افزایش یافته به طوری که قیمت برنج، لبنیات، حبوبات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و گوشت قرمز در این هفته با افزایش روبرو بود. در آستانه هفته دوم اردیبهشت، گزارش اولین هفته از دومین ماه بهار را در حوزه قیمت کالاها در بازار اعلام کرد. بر این اساس، قیمت برنج، لبنیات، حبوبات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته افزایش و نرخ گروه‌هایی نظیر تخم مرغ، گوشت مرغ، قند و شکر و روغن نباتی کاهش داشته است، همچنین چای بدون تغییر قیمت، این هفته را سپری کرده است.

نگاهی به روند یکساله قیمت‌ها بر اساس اعلام بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک سال منتهی به 8 اردیبهشت ماه قیمت‌ عمده کالاهای اساسی در بازار افزایشی بوده است.  بر اساس گزارش بانک مرکزی در یک سال منتهی به 8 اردیبهشت ماه امسال،  قیمت گروه لبنیات 2/7 درصد، تخم مرغ 2/6 درصد، برنج 3/27 درصد، حبوب 4/23 درصد، میوه‌های تازه 25 درصد، سبزی‌های تازه 1/36 درصد، گوشت قرمز 3/10درصد، گوشت مرغ 7/24 درصد، قند و شکر 20 درصد، چای 7/13 درصد و روغن نباتی 1/8 درصد افزایش یافته است. نکته مهمی که باید دست‌اندرکاران تنظیم بازار در نظر داشته باشند این است که افزایش قیمت‌ها در مورد کالاهایی مانند برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ و سبزی‌های تازه، بیش از 2 برابر نرخ تورم در این بازه زمانی بوده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *