شهادت مرزی ندارد/ تفسیر کلید واژه امنیت این بار از زبان مرزبان جان بر کف

سرویس ایثار و شهادت سادس: بزرگان و عرفا سال ها زحمت می کشند تا به مرحله ای برسند، سال ها تلاش و مجاهدت در راه رسیدن به حقیقت عالم، که شناخت خداوند است، او با تمام تلاش خود در نهایت در سال های آخر زندگی اش به مقام نائل می گردد. اما شهید، او نیز در این مسیر قدم می گذارد، اما تمام مسیر یک شبه طی می نماید. ارزشمند ترین کالای این دنیای ما حیات و زندگی است، اگر به توصیه های پزشک گوش می دهیم، اگر هر روز جامعه در حال رفت و برگشت بین طب سنتی، طب چینی و پزشکی مدرن است، برای دستیابی سلامتی و زندگی آرام در این دنیاست. در حالیکه شهید از همه این کالاهای ارزشمند بدون نیم نگاهی می گذرد، به مرتبه ای می رسد که عارفان به حال او غبطه می خورند. شهید آنگاه که در خون غوطه می ور می شود. خود را تمام در مقابل خدا حاضر می بنید. اینگونه عشق بازی را از سرور و سالار شهیدان آموخته است. در میان شهدای کربلا همه به مقام او غبطه می خورند، زیرا، او تمام توان خود را در طبق اخلاص قرار می دهد و مجدانه برای امامش سینه سپر می کند، در این راه بدنش تکه تکه می شود ولی مسیر حق او را حتی لحظه مردد نمی نماید. شهادت مقامی است که خداوند درباره شهید می گوید: وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (169)«گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده اند، مردگانند، بلکه آنان زنده اند و نزد پروردگار روزی می خورند».

شهدایی که این روزها عکس ها و دلنوشته های مردم در فضای مجازی پیچیده است، همین مسیر را طی کرده اند، آن ها در محلی خدمت می کردند، که هر لحظه تصور هجوم این چنینی می رفت. او نیز هنگامی که اعزام می شد، می دانست خطوط مرزی کشور آن هم در منطقه سیستان بیشترین خطرات را دارد، او می دانست این روزها کشور نیاز به امنیت و آرامی دارد، او می دانست دشمن از همه جهت قصد هجوم دارد، اما با همه این دانسته ها، خدمت در آن محل را به جان خرید، او نیز مسیر حق را انتخاب کرد و در این مسیر جان داد. شهیدان مرزبانی نیز مسیر عارفی را یک شبه طی کردند.

فطرت آدمی گرایش به امور این چنینی دارد، فطرت همان چیزی که نوجوانان و جوانان را هشت سال به مرزهای غربی کشاند و در آن جا، سلاخانه جان بهترین وخالص ترین جوانان و نوجوانان ما را گرفت. عقل محاسبگر سال 2017 اجازه نمی دهد، یک شخص که در بهترین موقعیت  اجتماعی است خود را در معرض خطر و جان فشانی قرار دهد. او و تمام دستگاه های اجرایی تلاش می نماید، تا چنین شخصیتی را حفظ نمایند.

اما در هشت دفاع مقدس، با فرمان امام خمینی(ره) بسیاری از جوانان و نوجوانان نخبه و مدیر کشور پا در عرصه دفاع از میهن نهادند و در این مسیر جان خود را نا چیزترین کالای دنیای دیدند و در طبق اخلاص قرار دادند، همه این ها به دلیل گرایش های فطری آن ها بود. امام راحل نیز از راه فطرت وارد شد، و این سبب انطباق دو خط بر یکدیگر و در نتیجه جان فشانی جوانان گردید. امروز نیز هنوز مسیر امام خمینی(ره) ادامه دارد، مقام معظم رهبری با رهنمودهای خود فطرت جوانان را زنده نگه می دارند، بگونه ای که در دنیای عقلانیت و حسابگری، جوانانی این چنین از خود گذشته جان فشانی می نمایند.

حامد آزادی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *