چرا روسیه یکی از قدرتمندترین نیروهای زمینی جهان را در اختیار دارد؟

خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی این موضوع پرداخت که چرا ارتش روسیه براساس رتبه‌بندی «گلوبال فایرپاور»، یکی از قدرتمندترین نیروهای زمینی جهان را در اختیار دارد.

 
به گزارش سرویس اخبارخارجی سادس؛ خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود به بررسی این موضوع پرداخت که چرا ارتش روسیه در رده‌بندی سالانه مؤسسه «گلوبال فایرپاور» از قدرتمندترین نیروهای زمینی جهان، جایگاه دوم را از آن خود کرده است. طبق این فهرست، ارتش آمریکا در حال حاضر، قدرتمندترین نیروی زمین جهان را در اختیار دارد. چین نیز در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفته است. هند، فرانسه، انگلیس، ژاپن، ترکیه، آلمان و ایتالیا نیز به‌ترتیب رتبه‌های چهارم تا یازدهم را از آن خود کرده‌اند.

در ادامه گزارش اسپوتینک آمده است: براساس داده‌های گلوبال فایرپاور، تعداد تانک‌های ارتش روسیه (۱۵ هزار و ۳۹۸ عراده) حدود دو برابر تعداد تانک‌های ارتش آمریکا (۸ هزار و ۸۴۸ عراده) است. شمار جت‌های جنگنده آمریکا (۱۳ هزار و ۴۴۴ فروند) بیشتر از جت‌های روسیه (۳ هزار و ۵۴۷ فروند) است. ارتش روسیه همچنین، از لحاظ در اختیار داشتن تعداد بالاتر سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه نسبت به ارتش آمریکا برتری دارد.

در فهرست منتشرشده از سوی گلوبال فایرپاور، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جایگاه بیست‌و‌یکم و پس از ارتش تایلند قرار دارد. کانادا، استرالیا و عربستان نیز رده‌های بیست و دوم تا بیست و چهارم را از آن خود کرده‌اند.

گلوبال فایرپاور برای تهیه این فهرست بیش از ۵۰ شاخص را درنظر گرفته است. علاوه بر میزان تجهیزات و تسلیحات نظامی، تنوع آن‌ها نیز یکی از معیارهای مهم در این رده‌بندی بوده است. شاخص‌ انعطاف‌پذیری لجستیکی، شرایط جغرافیایی، منابع طبیعی و صنایع داخلی کشورها نیز از دیگر عوامل تعیین‌کننده در تهیه این فهرست بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی)، درآمد حاصل از فروش تسلیحات نظامی روسیه به سایر کشورهای جهان، به ۵۶ میلیارد دلار رسید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *