استمرار در آموزش موجب تغییر نگرش مردم نسبت به حفظ طبیعت می‌شود


مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص لزوم تغییر نگرش مردم نسبت به حفظ طبیعت، گفت: استمرار و مداومت در آموزش و فرهنگ‌سازی به تدریج موجب تحقق این مهم خواهد شد.

شهرام احمدی در گفت و گو با خبرنگار سادس، با اشاره به نامگذاری دوم اردیبهشت‌ماه تحت عنوان روز زمین پاک، اظهار کرد: پاکی رسم زمین و زباله زخم زمین است. باید همواره توجه کرد که تنها یک کره خاکی  وجود دارد و این زمین شایسته  آلودگی نیست.

وی با اشاره به اینکه طبیعت مظهر گویای آفرینش الهی است، تصریح کرد: در صورت عدم مدیریت زباله‌های شهری و روستایی آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد و چهره‌های نامطلوب در سطح طبیعت ایجاد می‌شود. تهدیدات بهداشتی، آلودگی آب و هوا از دیگر آسیب‌هایی است که  به طبیعت لطمه می‌زند. سال گذشته برای نخستین بار در استان تفکیک زباله‌های عفونی از سایر زباله‌ها توسط دستگاه اتوکلاو انجام شد.

وی در خصوص لزوم تغییر نگرش مردم نسبت به حفظ طبیعت، گفت: استمرار و مداومت در آموزش و فرهنگ‌سازی به تدریج موجب تحقق این مهم خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: در سال گذشته به منظور حفاظت از محیط زیست کارخانه بازیافت زباله کلنگ‌زنی شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد پایش‌ها از محل دفن زباله روستایی و شهری، تشکیل 66 کارگروه مدیریت پسماند، 181 مورد اخطاریه به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در زمینه دفن غیر اصولی زباله و  18 مورد ارجاع به دادگاه در مواردی که به تذکرات توجه  نشد، از اقداماتی بوده است که در سال گذشته برای حفظ  طبیعت صورت گرفته است. در یک ماه گذشته 100 مورد پایش محل‌های دفن زباله انجام شده است.

احمدی بیان کرد: در سال‌های اخیر کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راهکار برای حفاظت از محیط زیست و حرکت در راستای توسعه پایدار ارتقای آموزش‌های همگانی و افزایش مشارکت‌های عمومی در این زمینه است.

احمدی اضافه کرد: بی‌شک سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در حفظ محیط زیست طبیعی و مشارکت مردم نقشی غیر قابل انکار ایفا کنند، ضمن اینکه از برنامه‌های آتی محیط زیست استان، جلب این مشارکت‌ها است. حساس شدن و ورود مردم به مسائل محیط زیست و مطالبه‌گری آنان گامی موثر در راستای حفاظت از طبیعت ایفا می‌کند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *