رسانه ملی عدالت تبلیغاتی را رعایت کند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای به دکتر علی‌عسگری، رئیس رسانه ملی، از وی خواسته است که رسانه ملی خود را به رعایت عدالت تبلیغاتی ملزم بداند.

 
به گزارش سرویس سیاسی سادس، در نامه حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به دکتر علی عسگری آمده است: انتظار این است به منظور برگزاری انتخاباتی «سالم، پرشور و رقابتی»، رسانه ملی خود را به رعایت عدالت تبلیغاتی ملزم بداند. وی تصریح کرده است: متأسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رئیس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند، به طور پی‌در‌پی و پرحجم در صدا و سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند. رئیسی افزوده است: از آنجا که بسیاری از برنامه‌های مزبور، جزو شئون انحصاری رئیس دولت نبوده و انجام آنها متوقف به حضور ایشان نیست، از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و مأموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جداً پرهیز نماید.
رئیسی همچنین در نامه‌ای جداگانه به حجت‌الاسلام روحانی وی را به رعایت اخلاق انتخاباتی توصیه کرد.

به گزارش تسنیم، در نامه حجت‌الاسلام رئیسی به رئیس‌جمهور آمده است: بنده و جنابعالی پیش از آنکه حقوقدان باشیم، هر دو مفتخر به کسوت روحانیت هستیم و این انتساب، ما را به رعایت امور اخلاقی بیش از دیگران ملزم و موظف می‌نماید. اگر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت برای خدمت به مردم می‌باشد و همین مایه مباهات ماست، حیف است که به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند، آلوده شود.

فشار سیاسی به رسانه ملی با ابزار مالی
پیش از این برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند: دولت در آستانه انتخابات با ابزار مالی و فشار سیاسی، رسانه ملی را که باید فراجناحی و ملی باشد به ستاد انتخابات حجت‌الاسلام روحانی بدل کرده است. خبرگزاری تسنیم چند روز پیش در گزارشی انتقادی نوشته بود: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، پوشش ویژه و زنده سخنرانی‌های حجت‌الاسلام روحانی از سوی رسانه ملی با واکنش‌های زیادی همراه و این رسانه متهم به جانبداری از این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. پوشش زنده و کامل مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور و سخنرانی روحانی در ۲۰ فروردین، پخش زنده نشست خبری رئیس دولت مستقر درست یک روز قبل از ثبت‌نام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری و در نمونه آخر پخش مستقیم حضور او در عسلویه ــ که حالا داوطلب محسوب می‌شود ــ و از سوی دیگر قراردادن سخنرانی‌ها و برنامه‌های روحانی در صدر اخبار سیما، از جمله رفتارهایی است که رسانه ملی در حمایت از روحانی انجام داده است. تسنیم ادامه داده بود: به‌باور برخی کارشناسان، پوشش سخنان رئیس‌جمهور مستقر که داوطلب انتخابات پیش‌ِرو است، تا انتخابات باید در حد معمول همچون سایر داوطلبین باشد. با این توصیف تسنیم، علت حمایت جانبدارانه رسانه ملی از روحانی در آستانه انتخابات را  فشار سیاسی دولت از طریق ابزار مالی بر صدا و سیما عنوان کرده است.

رسانه ملی، گروگان بودجه دولتی
اما اعتراض‌ها به عملکرد جانبدارانه رسانه ملی در پوشش برنامه‌های روحانی به این موارد محدود نشده و دفاتر شصت گانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز دو روز پیش در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما تأکید کرد: دولت «رسانه ملی» را با حربه «بودجه» گروگان گرفته است. در بخشی از این نامه، خطاب به دکتر علی‌عسگری تأکید شده است: علی‌رغم خدمات بی‌سابقه رسانه ملی و تبدیل شدن همه شبکه‌های رادیویی_تلویزیونی به روابط عمومی دولت یازدهم، تنها عایدی این رویکرد شما، ادامه هجمه بی‌امان دولتمردان و رسانه‌های متبوع آن به رسانه ملی بوده است!

این تشکل‌های دانشجویی ادامه دادند: علی‌رغم آنکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید نهادی مستقل بوده که نباید وام‌دار دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای صاحب قدرت، احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی کشور باشد، اما این اصل مهم در دوره کوتاه مدیریتی شما بارها نقض شده است. در ادامه تأکید شد: رسانه ملی که باید پژواک صدای مردم در انعکاس مشکلات و انتقادهای‌شان از دولت بخصوص مشکلات اقتصادی سال‌های روی کار بودن دولت تدبیر و امید باشد، متأسفانه به سمت برنامه‌های بی‌محتوا، بدون شفافیت، سازشکار و تملق‌گو با دولت اعتدال پیش رفته است!

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *