نماز عالی‌ترین پل ارتباطی خالق با مخلوق/ مسئولان با نظارت مشکلات مساجد را مرتفع سازند

نماز به عنوان پل ارتباطی مابین خالق و مخلوق همیشه مد نظر متولیان امر بوده است تا به بهترین نحو ممکن در بین آحاد مردم نهادینه شود.

به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نماز به عنوان نخستین واجب دینی و اولین فروع دین مقدس اسلام بر همه مسلمانان واجب شده است. و بر همه مومنان فرض است که این فریضه واجب دین را به بهترین شیوه ممکن ادا کنند. در واقع نماز پل ارتباطی مابین خالق و مخلوق است که بشر را با ربوبیت پیوند می دهد.
در قرآن و احادیث تأکید زیادی بر این فریضه الهی شده است. بدون شک در این واجب شرعی آرامشی نهفته است که در کل اعمال دیگر وجود ندارد از طرفی بار روانی نماز است که آدمی با ادای آن به آرامشی وصف ناپذیر می رسد.
شکی نیست این فریضه در تمامی مساجد کشور همزمان با ادای اذان اقامه می شود و نمازگزارانی که توفیق یافته و خود را به مسجد رسانده اند، می توانند نماز اول وقت را به جای آورند در این میان برخی از نمازگزاران به دلیل مشغله کاری و یا دوری از مساجد نتوانسته اند خود را برای نماز جماعت به مسجد برسانند و به دلیل بسته بودن مساجد در ایام غیر اداری نماز دچار مشکل شده و در نهایت در بوستان ها یا پارک ها نماز را اقامه کرده اند.
در این میان شهرداری برای حل مشکل و در راستای ترویج فرهنگ نماز و ادای این فریضه دینی با احداث نمازخانه هایی در حاشیه بوستان ها و پارک ها به برپایی این واجب الهی در پایتخت کمک کرده و ضمن توسعه فرهنگ نماز به مسافران خدمات رسانی می کند. البته همه دستگاه ها و ادارات باید به ترویج فرهنگ حسنه نماز کمک کنند، تا اثرات برگزاری نماز را در برخورد با ارباب رجوع، وجدان کاری و صداقت در عمل مشاهده کنند.
مسجد در لغت به معنای محل سجده است و در صدر اسلام مکانی برای استراحت افراد و تشکیل سپاه جنگی و بسیاری از امورات دنیوی استفاده می شد و شاید بسته شدن چندان نمی تواند شایسته باشد.
بدون شک با نظارت متولیان امر بر امورات مساجد، مشکلات سر راه ادای این فریضه الهی برداشته خواهد شد و با برپایی نماز، آرامش را به آحاد نمازگزاران هدیه می دهیم.

*مسئولان با نظارت مشکلات مساجد را مرتفع سازند
محمد رضا رحمانی کارشناس دینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت برپایی نماز به عنوان نخستین فریضه الهی و فروع دین، اظهار کرد: بدون شک نماز فرد مومن را از هر گونه عمل زشت و ناروا باز داشته و نوعی بار روانی را با خود به همراه دارد و فرد نمازگزار از آرامش خاصی بهره می گیرد، چرا که نوعی راز و نیاز با خالق خویش است.
وی در ادامه افزود: با توجه به حدیث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) نخستین عملی که از فرد مومن بازخواست می شود نماز است و اگر پذیرفته شود تمامی اعمالش قبول می شود.
رحمانی با اشاره به بسته شدن مساجد پایتخت در غیر از زمان نماز گفت: متاسفانه این فرهنگ اشتباه نه تنها در تهران بلکه درشهرستان ها نیز وجود دارد و باید مسئولان بر امورات مساجد نظارت کنند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: طبق آیه شریفه ان المساجدالله و ترجمه مساجد از خداست و مال رب است دیگر حق بسته شدن مساجد را نداریم و باید کاری کنیم همه بتوانند این فریضه را در خانه خدا ادا کنند و در پارک و بوستان ها جایز نیست چرا که هر مکانی برای کاری درست شده است.
وی گفت: بسته شدن مساجد هیچ سند شرعی ندارد و اگر نمازی از مومنی قضا شود باید در گناه قضای نماز مسافر یا نمازگزار شریک شوی که کار ناپسندی است.
رحمانی تصریح کرد: روحانیون همیشه پرچمدار فریضه الهی نماز بوده و امید می رود با نظارت دقیق بر امورات مساجد در ترویج فرهنگ ناب نمازخوانی پیشگام باشند.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: با کمی نظارت مسئولان می توان این مشکل را به سادگی حل کرد، چرا که اگر از این مکان مقدس در راستای مسائل دنیوی استفاده شود بدون شک اسراف شده است و همگان به توسعه و ترویج فرهنگ نماز کمک کنند تا در همه اقشار نهادینه شود.
وی یادآور شد: امیدوارم با ادای فریضه نماز به عنوان ستون دین محکم ترین و استوار ترین ستون را بنا کنیم.
نماز به عنوان نخستین واجب دینی محسوب شده که امیدواریم همگان به سهم خود در ترویج این فرهنگ حسنه بکوشند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *