بازی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر

این روزها برخی کاسبان برای کسب سود هرچه بیشتر از هر چیزی مایه می‌گذارند، حتی از جان نوزادان شیرخوار.

به گزارش سادس به نقل ازرویداد۲۴، یک مرکز صنایع پزشکی واقع در خیابان ولیعصر نیز با دست‌کاری تاریخ انقضای بسته‌های «کیسه ذخیره‌سازی شیر مادر» سعی دارد محصولات تاریخ مصرف گذشته را بار دیگر وارد بازار کند و هیچ ابایی از لطمه زدن به جان نوزادان ندارد.
این مرکز محصولاتی را به بازار عرضه می‌کند که تغییر تاریخ انقضایشان می‌تواند بازی با جان نوزادانی باشد که مادرانشان با اطمینان از کیفیت مراکز صنایع پزشکی از آن‌ها خرید می‌کنند.
مرکز صنایع پزشکی آ.ت واقع در خیابان ولیعصر جنوبی بالاتر از خیابان حامی پلاک… برای فروش بسته‌های «کیسه ذخیره‌سازی شیر مادر» به‌تازگی دست به ابتکاری نه‌چندان جدید زده که اگر جان نگیرد سلامت نوزاد تازه متولد شده را شدیدا در معرض خطر قرار می دهد.
این مرکز بسته‌های «کیسه ذخیره‌سازی شیر مادر» با برند اسپکترا (spectra) کره که تاریخ انقضایشان به سال 2012 میلادی بازمی‌گردد را پاک می‌کند و درحالی‌که هنوز ژانویه سال 2017 به پایان نرسیده، تاریخ انقضای این محصول بهداشتی را سال 2020 روی آن درج می‌کند.
با مشاهد این اتفاق وقتی خبرنگار رویداد۲۴ (در قالب مشتری) از پرسنل مغازه می پرسد چرا تاریخ مندرج را پاک می‎کنید؟ می‎گوید چون تاریخش گذشته است! وقتی پرسید پس چرا محصولی که تاریخ گذشته است را می‎فروشید؟ می‎گوید برای اینکه این محصول تاریخ انقضا ندارد! اما موضوع وقتی جالب می‎شود که پرسید پس چرا محصولی که تاریخ انقضا ندارد را بر رویش برچسب انقضای جدید می‎چسبانی؟ که پاسخ داد چون برای مصرف کننده بار روانی دارد و اگر بداند تاریخ مصرف کالا گذشته دیگر خریداری نمی کند!!!
با چنین شرایطی مصرف‌کننده‌ای که به این مرکز مراجعه می‌کند با اطمینان از اینکه محصول خریداری شده سه سال تا تاریخ انقضا زمان برای مصرف دارد، به زعم فروشنده محصولی را خریداری کرده که پنج سال از تاریخ انقضای آن گذشته است.
کیسه نگهداری شیر مادر کره‌ای اسپکترا (spectra) در حال حاضر یکی از پرمصرف‌ترین انواع کیسه‌های ذخیره‌سازی شیر مادر در بازار است.
بازی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر (فیلم و تصاویر)
گاهي لازم مي‌شود مادر شير خود را بدوشد و به‌وسیله فنجان، قاشق، قطره‌چكان، سرنگ و يا حتي لوله معده به كودك بخوراند ازجمله زمانی که نوزاد نارس و يا دارای بيماری است كه در بيمارستان بستری است و نياز به شير مادر دارد. دوم، آن دسته از شيرخواراني كه به دليل نقايص مادرزادی مانند شكاف بزرگ كام قادر به مكيدن مستقيم پستان نيستند و سوم مادری كه خارج از منزل اشتغال دارد و به‌هیچ‌وجه امكان تغذيه مستقيم شيرخوار در ساعت كار براي او وجود ندارد و يا مجبور است مدتي از فرزندش دور باشد.
مدت نگهداري شير دوشيده شده مادر در دماي اتاق به شرطي كه دور از آفتاب، گرماي چراغ، شوفاژ، دستگاه فتوتراپي و يا بالاي انكوباتور نوزاد (در بخش نوزادان) باشد، براي شيرخوار نارس حداكثر 4 ساعت و براي شيرخوار سالم حداكثر 8 ساعت است. اگر امكان استفاده از شيري كه تازه دوشيده شده در ظرف مدت مذكور فراهم نباشد بايد آن را داخل يخچال يا فريزر (با ذكر تاريخ دوشيدن شير) قرار داد. شير دوشيده شده در جايخي يخچال معمولي، تا دو هفته و در فريزر‌هاي معمولي (18-درجه) 3 تا 6 ماه قابل نگهداري است.
حال تصور کنید ماده حیات‌بخش نوزاد که نگهداری‌اش خارج از بدن مادر تا این اندازه حساس و مهم است، در کیسه‌های پلاستیکی نگهداری شود که تاریخ انقضای آن به چهار سال پیش برمی‌گردد. اگر همین اهمال که از سر سودجویی صورت می‌گیرد، باعث از دست رفتن جان نوزادان شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
این اتفاقات تلخ به گونه ای است که در جلوی پیشخوان مغازه و در مقابل دیدگان مشتریان اتفاق می افتد به شکلی که هیچ ترس ویا ابایی از برملا شدن این شیوه کثیف خود ندارند و این موضوع علتی ندارد جز نبود نظارت کافی توسط سازمانهای متولی امر.
چراکه تغییر دادن تاریخ مصرف محصولات یکی از مصادیق جرم جعل تلقی می شود و با بازخواست قانونی همراه است. جعل عبارت است از ساختن يا تغيير آگاهانه نوشته يا سند برخلاف حقيقت به ضرر ديگري. ساختن مهر يا امضاي اشخاص رسمي يا غير رسمي، خراشيدن، تراشيدن، قلم بردن، الحاق، محو، اثبات، سياه كردن يا دست بردن در تاريخ سند، الحاق نوشته‌اي به نوشته ديگر يا به كار بردن مهر ديگري بدون اجازه صاحب آن به قصد جا زدن آنها به عنوان اصل براي استفاده خود يا ديگري و به ضرر غير.
از سوی دیگر فروش و عرضه جنس فاسد یا موعد گذشته نیز به موجب بند چهار ماده یک  خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 1346 «فروش و عرضه جنس فاسد و یا فروش و عرضه جنسی‌ که موعد گذشته باشد»، جرم بوده و مرتکب مجازات مقرر در مواد ۲ و ۳محکوم می‌شود.
ازنظر عرفی، کلمه فاسد بر جنسی اطلاق می‌شود که ویژگی‌های اساسی و کیفیت آن‌به گونه‌ای تغییر یافته باشد که مصرف آن نه تنها نفعی ندارد، بلکه باعث ضرر وآسیب است، اما عرضه کالای موعد مصرف گذشته، منوط به فاسد شدن آن نیست‌بلکه معیار، همان تاریخی است که بر روی کالای تولید شده یا بسته‌بندی آن درج‌شده است‌.
بازی یک مرکز صنایع پزشکی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر (فیلم و تصاویر)
بازی یک مرکز صنایع پزشکی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر (فیلم و تصاویر)
بازی یک مرکز صنایع پزشکی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر (فیلم و تصاویر)
بازی یک مرکز صنایع پزشکی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر (فیلم و تصاویر)
یکی از نکات قابل‌توجه در اقدام به جرم این مرکز صنایع پزشکی این است که مسئولان آن هیچ آگاهی نسبت به تاریخ تولید و انقضای محصولی که اقدام به فروش آن می‌کنند، نداشته‌اند.
آن‌ها در حالی برچسبی با محتوای «تاریخ انقضا 2020» (EXP DATE 2020) را روی بسته‌های کیسه ذخیره‌سازی شیر مادر الصاق می‌کنند که با جستجویی ساده در سایت اصلی فروش این محصول و سایت‌های معتبری چون آمازون و ای‌بی (ebay) که اقدام به فروش این محصول می‌کنند، دقیقاً به نکته‌ای اشاره شده که متقلب و ناآگاه بودن این مرکز صنایع پزشکی را نشان می‌دهد.
بازی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر (فیلم و تصاویر)
در سایت آمازون و ای‌بی به‌طور مشخص عنوان شده که «لطفاً دقت کنید که تاریخ درج‌شده روی این کیسه‌ها، تاریخ تولید است. این کیسه‌ها تاریخ انقضا ندارند.»
اما ناآگاهی و تلاش نیروهای این مرکز صنایع پزشکی برای قالب کردن جنسی که به گمان خودشان تاریخ انقضای آن به پایان رسیده، باعث شد که آن‌ها تاریخ تولید درج شده روی بسته‌ها که 2012 بود را به 2020 تغییر دهند و این یعنی کیسه‌های ذخیره‌سازی شیر مادر در شرایطی که ما در ماه نخست سال 2017 هستیم، در سال 2020 یعنی سه سال دیگر تولید و به بازار عرضه شده‌اند.
بازی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر (فیلم و تصاویر)
بازی با جان نوزادان برای سودجویی بیشتر (فیلم و تصاویر)
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *