قاچاق مواد مخدر سلامت جامعه را تهديد مي‌كند

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان گفت: امروزه معضل قاچاق و خريد و فروش مواد مخدر، سلامت جامعه به خصوص قشر جوان و نوجوان را تهديد مي‌كند.

به گزارش سادس به نقل ازپايگاه خبري پليس،سرهنگ”حيدر اقبالي مطلق”  افزود: با تمام تلاشي که انجام شده است شاهد افزايش تعداد معتادان و نيز کاهش سن اعتياد و راهيابي و توزيع مواد مخدر در بين جوانان هستيم.

وي با اشاره به اينکه خريد و فروش موادمخدر يکي از منابع اصلي درآمد برخي از افراد سودجو است، افزود: خريد و فروش و توزيع موادمخدر در برخي از منازل يا مغازه ها نمونه هايي است که تاکنون مأموران انتظامي با کارهاي اطلاعاتي به جمع آوري چنين مکان هايي اقدام کرده اند.

اين مقام انتظامي با بيان اينکه ترويج موادمخدر يكي از مهم‌ترين اهداف دشمنان در به تباهي كشاندن فرزندان ايران اسلامي است، گفت: والدين به عنوان مهم‌ترين منبع تامين عواطف و اخلاقيات جوانان مي‌توانند با تربيت و آموزش اسلامي و منطقي در پيشگيري از اعتياد جوانان، نقش خود را به بهترين نحو ايفا كنند.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان خراسان شمالي در مورد راهکارهاي پيشنهادي براي جلوگيري از بروز اعتياد، بيان داشت: برنامه هاي مفيد آموزشي، تربيتي، تفريحي و سرگرمي با وسايل ارتباط جمعي مي تواند در اين زمينه نقش موثري داشته باشد، زيرا برنامه هاي جذاب و آموزنده زمينه ساز گرايش جوانان به زندگي سالم و دوري از اعتياد خواهد بود.

سرهنگ اقبالي مطلق تصريح کرد: واضح است که براي دور نگه داشتن جوانان از اين بلاي خانمان سوز، نهادهايي همچون مدرسه، نهادهاي فرهنگي و ورزشي، نيروي انتظامي و مؤسسه هاي مذهبي مي توانند بسيار مفيد و ثمر بخش باشند، اما اهميت هيچ کدام از آن ها به اندازه تأثير خانواده نخواهد بود.

اين مقام انتظامي در ادامه خاطرنشان کرد: خانواده به عنوان اساسي ترين واحد جامعه نقش به سزايي در دور نگه داشتن فرزندان از مواد مخدر دارد.

وي افزود: اساسي ترين نيازهاي جوانان، تحصيل، اشتغال، ازدواج، امکانات سالم تفريحي و ورزشي است. با شناخت دقيق نيازها و تصميم جدي براي برطرف کردن اين نيازها در حد توان توسط خانواده ها، جوانان و مسئولان مي توان اميد جدي به پيشگيري از اعتياد و درمان معتادان داشت.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان گفت: اگر بخواهيم علل گرايش به اعتياد را مورد بررسي قرار دهيم بايد ابتدا از خانواده شروع کنيم زيرا در برخي از خانواده ها مسائلي وجود دارد که موجب گرايش فرزندان به سوي مصرف مواد مخدر مي شود و در خانواده فرد معتاد، در بسياري مواقع کنترل مناسب و نظارت صحيح بر رفتار فرزندان وجود ندارد.

سرهنگ اقبالي مطلق همچنين يادآور شد: پرداخت پول بيش از حد به فرزندان و نظارت نداشتن بر مصرف آن، بي تفاوتي و ناتواني پدر در درجه اول و سپس مادر، موجب آزادي عمل فرزندان و گرايش به سوي دوستان ناباب مي شود.

وي رفتار خشونت آميز والدين و وجود درگيري و طلاق آن ها را موجب فرار فرزندان از محيط خانواده بيان کرد و افزود: در اين خانواده ها فرزند احساس کمبود محبت و از محيط خانه فرار مي کند و با افراد منحرف آشنا مي شود که در اين حالت امکان گرايش او به مصرف مواد افيوني افزايش مي يابد.

اين مقام انتظامي تصريح کرد: در سنين جواني و پس از ازدواج، برخي عوامل از قبيل اختلافات زناشويي، بد رفتاري زنان، ازدواج هاي اتفاقي و تحميلي، برخي مشاغل در مورد افرادي که آمادگي لازم را براي انجام آن کار ندارند، زندگي در محله هاي فقير نشين و فقر اقتصادي موجب گرايش فرد به اعتياد مي شود.

وي افزود: در خانواده هايي که يکي از والدين به مواد مخدر اعتياد دارد بيشترين زيان را فرزندان خانواده متحمل مي شوند و دچار مشکلات روحي، رواني، عاطفي و کمبود محبت مي شوند و احساس تنهايي و افسردگي مي کنند.در اين خانواده ها، فرزندان استعمال مواد مخدر را ياد مي گيرند و ممکن است در سنين پايين براي رفع کمبودهاي خود به مواد مخدر روي آورند.//

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *