تعامل دوسویه با رسانه ها؛ نسخه پلیس برای کاهش آسیب ها و بزه های اجتماعی

دستاورد این همکاری و تعامل رسانه و پلیس ارتقای احساس امنیت در جامعه می باشد که به نوبه خود می تواند در کاهش آسیب ها و بزه های اجتماعی موثر باشد و جامعه ای سرزنده و شاداب را ایجاد کند.

سرویس اجتماعی سادس:  آنچه از منظر عمومی اثر گذار و قابل قبول است نوشته ها ،تصاویر و مطالب ارائه شده در رسانه های جمعی است زیرا سهل الوصول بودن روزنامه و سایت های خبری برای عموم مردم و تاثیر پذیر بودن افکار عمومی به اخبار ظاهری، قبل از تحقیق و پی بردن به اصل خبر آن هم به واسطه اعتماد به رسانه ها عاملی موثر در تاثیر پذیر بودن احساس امنیت از عملکرد رسانه ها به خوبی روشن می شود. می توان گفت رسانه ها زبان گوياي مردم هستند و انتقادات سازنده اصحاب رسانه مي تواند گره گشاي بسياري از مشكلات و نابساماني ها در جامعه باشد.یکی از کارکردهای اساسی رسانه ها اطلاع رسانی از وقایع است که در محیط اجتماعی واقع می شود؛ پیشرفت سریع وسایل ارتباط جمعی درقرن حاضر ، جهان را به دهکده کوچکی تبدیل کرده است که انسان ها امکان اطلاع یابی از همه وقایع و حوادث جهان را به طور سریع و جامع دارند.در عصر ارتباطات هیچ حادثه ای هر چند در دورترین مناطق جهانی باشد، منحصر به یک منطقه جغرافیایی نیست و از این رو سه ویژگی فرا زمانی، فرا مکانی و سرعت فوق العاده از خصیصه های وسایل ارتباط جمعی است.

در هر جامعه ای رسانه تأثیر مستقیم در شکل‎گیری افکار عمومی دارد و با توجه به شناختی که رسانه‎ از آسیب‎های اجتماعی دارد می‎تواند هم در موضوع پیشگیری از جرائم و ناهنجاری در جامعه به نیروی انتظامی کمک کند؛  و هم در ایجاد و تقویت انگیزه های تعاملی مردم با پلیس در پیشبرد برنامه های  پیشگیرانه پلیس موثر باشد. به عبارت دیگر رسانه‎ ابزار بسیار موثری در موضوع آموزش و هوشیاری جامعه و همچنین بستر بسیار مناسبی برای کاهش بزهکاری و ناهنجاری در جامعه است که در این راستا می‎تواند یاری‎رسان پلیس برای ایجاد فضایی توأم با مهربانی و نفوذ اجتماعی، شکل‌گیری فرآیند ارتباط، اعتماد و مشارکت همگانی به عنوان سرمایه های اصلی پلیس جامعه محور باشد. رسانه‌ها به عنوان بخشی از سامان‌دهنده افکار عمومی و ابزاری در جذب مشارکت‌های همگانی و ارتقاء‌دهنده سطح منزلت اجتماعی و ایجاد رفتاری درمان‌گر در نزد جامعه نسبت به پلیس و پلیس نسبت به مردم هستند که باید با در نظر گرفتن تکنیک‌های زیباشناسی، فرم و ارکان مستتر در محتوای پیام را نسبت به تنوع و تعدد مخاطب بیان کنند؛ که اگر این نشود، کارکرد ضدتبلیغ و مشوش‌کننده افکار عمومی رسانه‏‌ها بیش از سازندگی‌اش شود همانگوه در بسیاری از نشریات موسوم به زرد به وضوح قابل مشاهده است که بدون تعهد اخلاقی و حرفه ای با نشر ناقص اخبار حواث سبب تشویش اذهان عمومی و آسیب رسیدن به خانواده ها می شوند و همچنین اعتماد عمومی را که در ایفای درست نقش پلیس در جامعه بسیار حائز اهمیت است خدشه دار می نماید حتی اگر رسانه احساس می کند در جایی نقدی به عملکرد پلیس وارد است باید با دقت این نقد خودر ابیان کند تا این نقد به بی انصافی و نتایج غیر منطقی منجر نشود به طور مثال اگر درجامعه ای پلیس با تمام امکانات و توانمندی خود در راستای برقراری نظم و امنیت عمومی گام های موثر و مفید بردارد و در مقطع زمانی موقت به دلایل خاص و تخصصی ، موفق به دستیابی به بخشی از اهداف خود نباشد ؛ در این اوضاع برخی از رسانه های جمعی ، بدون در نظر گرفتن حق انصاف ، فقط آن بخش از عدم موفقیت پلیس را مهم و حساس جلوه دهند و با نگاه غیر منطقی و غیر واقعی و یا با هدف تخریبی ،مجموعه تلاشهای ماموران اجرائی قانون را زیر سؤال ببرند، اما اگر رسانه به وظیفه اصلی خود که همان جهت دهی درست افکار عمومی در راستای حفظ ارزش ها و آرمان ها و همچنین برقراری نظم وثبات در جامعه، توجه کند می تواند بسیاری از رفتارهای نادرست که در فرهنگ عمومی کاملا نهادینه شده است و به نظر نمی رسد که قابل تغییر باشد را، تغییر دهد به عنوان مثال بسیار واضح می توان به تعامل خوب نیروی انتظامی و صدا و سیما اشاره کرد؛ صدا وسیما همکاری بسیار مطلوبی با پلیس در ارتقاء فرهنگ ترافیک داشته است و ما در پانزده سال گذشته شاهد تغییر الگوی رفتار فرهنگ عمومی در این زمینه و یا بستن کمربند بوده ایم.

لذا می توان چنین گفت که رسانه ها در انعکاس اخبار همواره رسالت خطیر بر عهده دارند و باید با در نظر گرفتن “مصالح جامعه ، صداقت و امانت داری ” اخبار و اطلاعات را منعکس کنند. تا به عنوان بازوی مهم مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی به نیروی انتظامی به عنوان عامل اقتدار و مظهر امنیت در تحقق هر چه بهترامنیت اجتماعی کمک کنند.

دستاورد این همکاری و تعامل رسانه و پلیس ارتقای احساس امنیت در جامعه می باشد که به نوبه خود می تواند در کاهش آسیب ها و بزه های اجتماعی موثر باشد و جامعه ای سرزنده و شاداب را ایجاد کند.

در کنار آن پلیس نیز باید به رسانه های جمعی به عنوان یک فرصت نگاه کند و تعامل خود را با رسانه ها افزایش دهد تا از این طریق باعث توانمندی رسانه در تولید  تحلیل اخبار ناظر به حوزه امنیت و جامعه شود و هم جلوی مقدمات استفاده سوء استفاده گران در شایعه پراکنی و تشویش اذهان عمومی را بگیرد.

محمد وحید سهیلی

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *