ترويج فرهنگ ” امر به معروف و نهي ازمنکر”؛ گره گشاي معضلات اخلاقي/ مشارکت مردم در مبارزه با ناهنجاري هاي اجتماعي بزرگترين نياز امروز است

رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا با تاکيد بر اينکه مقابله با ناهنجاري هاي اخلاقي و اجتماعي بدون همراهي و مشارکت مردم نتيجه بخش نيست، گفت: ترويج فرهنگ عفاف و توجه به مقوله امر به معروف و نهي از منکر راهکار حل معضلات اجتماعي و اخلاقي است.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس حجت الاسلام و المسلمين “غلام حیدر  حيدري”  در خصوص اولويت ها و برنامه هاي آتي پليس امنيت اخلاقي ناجا اظهار کرد: همانند گذشته؛ اجرايي کردن “مفاد قانون” اولويت هميشگي اين پليس است، اما در مرحله بعد “مسئول سازي” دستگاه ها و نهادهاي متولي در بحث “اخلاقيات” و ” پيشگيري از “ناهنجاري هاي اجتماعي” نيز حائز اهميت است.

وي افزود: جلب مشارکت و بهره گيري از ظرفيت مردمي براي گذر از درياي متلاطم ناهنجاري ها و آسيب هاي اخلاقي ، اجتماعي و جنگ نرم نيز بسيار مهم و ضروري است.

رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا با اشاره به وظايف ذاتي نيروي انتظامي ادامه داد: اقدامات “عملياتي” و “سلبي” از وظايف ذاتي ناجا مي باشد، اما از آنجايي که ما به نوعي با آسيب هاي اجتماعي سروکار داريم اتخاذ “رويکرد اجتماعي” در برخورد با ناهنجاري هاي اجتماعي و اخلاقي نيز در مأموريت هاي ما تعريف شده است.

اين مقام مسئول اشاره کرد: آسيب هاي اجتماعي يک معلول اجتماعي است و بايد براي شناسايي عواملي که بستر و زمينه ساز اين معلول ها هستند نيز برنامه ريزي شود، حال اگر بسترساز اين معلول ها کساني باشند که به ترويج بي بندوباري هاي اخلاقي و اجتماعي مي پردازند قطعا به عنوان ضابطان قانوني با آنها برخورد مي کنيم.

وي با اشاره به اهميت مقوله “عفاف و حجاب” در جامعه اسلامي بيان کرد: واضح است که “حجاب و عفاف” يک باور و اعتقاد ديني و قلبي است، خوشبختانه مردم ما شهرونداني عفيف، مومن و معتقد هستند؛ مصاديق اعتقاد مردم به “باورهاي مذهبي” روزانه و در ايامي چون ماه محرم، رمضان، مراسم هاي مذهبي و … به خوبي مشهود و نمايان است.

حجت الاسلام والمسلمين حيدري بيان کرد: متأسفانه امروز با پديده اي به نام “جنگ نرم” مواجه هستيم که دشمن با توسل به ابزارهاي ارتباطي، ارزش هاي اخلاقي و مذهبي را هدف گرفته است و ما بايد ضمن بهره گيري از ظرفيت و مشارکت مردم در مقابله با اين پديده، به عنوان متوليان امور اجتماعي و فرهنگي کشور اقدامات پيشگيرانه و حتي مقابله اي داشته باشيم.

رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا به توسعه استفاده از فضاي مجازي به ويژه در ميان جوانان اشاره و گفت: امروز خواه  ناخواه در فضاي مجازي آسيب هايي در حال وقوع است که نمي توانيم به عنوان مسئول نسبت به آن بي تفاوت باشيم، آنچه که اهميت دارد بايد براي انجام اقدامات ” فرهنگي و اجتماعي ” و ” ايجابي ” در بستر فضاي سايبري و مجازي برنامه ريزي داشته باشيم، بي تفاوتي و  سهل انگاري نسبت به اتفاقات فضاي مجازي امري اشتباه است.

مقابله با ناهنجاري هاي اجتماعي با مشارکت مردم

وي با بيان اينکه فعاليت شبکه هاي اجتماعي در واقع به نوعي زيربناي تغيير محيط هاي واقعي نيز است، تأکيد کرد: بزرگترين نياز امروز ما همراهي مردم در مبارزه با ناهنجاري هاي اجتماعي و به ويژه جنگ نرم است، فضاي مجازي عليرغم اينکه فرصت هايي را ايجاد مي کند متأسفانه تهديدهايي را نيز به ويژه براي جوانان داشته است، بنابراين بايد ضمن استفاده بهينه از فرصت ها ، “درست” و “به موقع” از تهديدها پيشگيري شود.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه جوانان ما مومن ، انقلابي و پايبند به ارزش هاي اخلاقي هستند، خاطر نشان کرد: به عنوان متوليان امر بايد تهديدات فضاي مجازي را “آسيب شناسي” کنيم و راهکار “راهبردي و کاربردي ” ارائه دهيم.

حجت الاسلام والمسلمين حيدري در ادامه با تأکيد بر لزوم توجه و تمرکز بر مقوله “امر به معروف و نهي از منکر” عنوان کرد: اگر امر به معروف و نهي از منکر با لايحه ها و مراحلي که “شرع ” معرفي کرده است، انجام شود قطعا به دستاوردهاي مطلوبي مي رسيم.

وي اضافه کرد: شناخت “معروف و منکر” اولين مرحله از فرآيند توجه به اين مقوله مهم ديني و اخلاقي است؛ اينکه تعريف درستي از معرفي معروف ها و منکرها ارائه شود، به طور مثال رعايت ادب، تکريم، دلسوزي، مهرباني و … از مصاديق معروف، همچنين ايجاد آلودگي صوتي و بوق زدن هاي مکرر ، گرانفروشي، بدپوششي و … نمونه هاي از مصاديق منکر هستند.

ترويج فرهنگ عفاف و امر به معروف و نهي از منکر ؛  گره گشاي حل معضلات اجتماعي

اين مقام مسئول با اشاره به حادثه “پلاسکو” بيان کرد: متأسفانه شاهد بوديم که در اين حادثه برخي بدون در نظر گرفتن شرايط، با گرفتن “سلفي” و يا عکسبرداري هاي بي مورد، فرآيند امدادرساني به موقع و سريع را با مشکل مواجه کردند، طبيعتا بروز چنين رفتارهايي نيز از مصاديق منکر است که بايد با فرهنگ سازي از وقوع و ادامه چنين اقداماتي جلوگيري شود و يا صف مردم براي اهداي خون به حادثه ديدگان پلاسکو نيز نمونه اي از يک معروف است که ترويج “معروف ها” نيز بايد برنامه ريزي شود.

رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا ادامه داد: در نظر گرفتن “زمان و مکان ” در مقوله امر به معروف و نهي از منکر بسيار حائز اهميت است.

وي با تأکيد بر اينکه امر به معروف و نهي از منکر را بايد با در نظر گرفتن مراحل و شرايط مناسب انجام دهيم، افزود: در اقدام به اين عمل نيز بايد “ترتيب” را رعايت کنيم، به طوري که در ابتدا با اشاره و نگاه و در مراحل بعد از “لسان” و “تذکر” بهره بگيريم تا به نتيجه مطلوب برسيم.

اين مقام مسئول با تأکيد بر اينکه نيروي انتظامي با توجه به وظيفه قانوني با مصاديق ناهنجاري هاي اخلاقي و اجتماعي برخورد مي کند، خاطر نشان کرد: براي ترويج فرهنگ “عفاف و حجاب” و ترويج مقوله “امر به معروف و نهي از منکر” همه نهادهاي فرهنگي و اجتماعي بايد نيروي انتظامي را همراهي کنند.

حجت الاسلام والمسلمين حيدري تأکيد کرد: در اتخاذ رويکرد و اقدامات اجتماعي تمرکز نيروي انتظامي بر مراکز آموزشي، فرهنگي، مدارس و … بيشتر است.

 در برخورد با معضلات اخلاقي نبايد درگير بازي هاي سياسي شد

رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا ادامه داد: اخلاق، فرهنگ و آسيب هاي اجتماعي موضوعاتي هستند که همه گروه هاي سياسي و اجتماعي بايد بر آن تمرکز، برنامه ريزي، توجه و هزينه کنند و اگر اقداماتمان راهبردي و اجرايي نباشد راه به جايي نمي بريم.

وي تأکيد کرد: در توجه به مسائل اخلاقي، اجتماعي و پيشگيري و مقابله با ناهنجاري هاي اجتماعي نبايد درگير بازي هاي “سياسي ، اجتماعي” و يا “اقتصادي” شويم.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *