ارائه شناسه فراگير به اتباع خارجي هنگام ورود به کشور / تردد بيش از 23 ميليون تبعه ايراني و خارجي در مرزهاي کشور طي 10 ماه

رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا از عملياتي شدن شناسه فراگير (کد يونيک) براي اتباع خارجي خبر داد و گفت: در راستاي تسهيل تردد اتباع خارجي، اين شناسه که 16 رقمي و شامل اطلاعات فرد است، هنگام ورود به کشور و پس از ثبت مشخصات،ارائه مي شود.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، سرهنگ ” مجيد صمدي” صبح امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به خدمات پليس گذرنامه در کنگره عظيم اربعين با بيان اينکه از اول ماه محرم تا 20 صفر، يک ميليون و 268 هزار و 144 گذرنامه براي زائران عتبات صادر شد، اظهارداشت: سال گذشته که 998 هزار و 711 جلد گذرنامه صادر شد که اين رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، نشان از رشد 27 درصدي صدور گذرنامه براي زائران اربعين دارد.

وي افزود: به منظور ارائه خدمات سريع به زائران، چاپ گذرنامه را در اين مدت کاهش داده به گونه اي که زمان آن را به 72 ساعت و گاهي اوقات به 48 ساعت رسانده ايم.

رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا با بيان اينکه براي براي تسهيل و سرعت بخشيدن به اين موضوع در مرزها سامانه جديدي براي صدور گذرنامه طراحي شد، خاطرنشان کرد: در اين ايام، دو ميليون و 215 هزار و 103 زائر از کشور خارج شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه که يک ميليون و 616 هزار نفر از مرز تردد داشتند نشان از رشد 37 درصدي دارد.

تردد بيش از 23 ميليون اتباع ايراني و خارجي در 10 ماهه امسال

سرهنگ صمدي از تردد 23 ميليون و 929 هزار و 718 تبعه ايراني و خارجي در ده ماهه امسال خبر داد و گفت: از اين ميان 15 ميليون و 873 هزار و 820 تبعه ايراني از مرزهاي کشور تردد داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تردد اتباع ايراني 16 درصد رشد داشته است.

به گفته وي، طي اين مدت، هشت ميليون و 55 هزار و 898 نفر اتباع خارجي در مرزهاي کشور تردد داشتند که در مقايسه با مدت مشابه هفت درصد رشد داشته است.

اين مقام انتظامي، ورود اتباع خارجي به ايران از مرزهاي هوايي را يک ميليون و 267 هزار و 328 مورد عنوان کرد و افزود: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج درصد رشد داشته است.

رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا درباره خروج ايرانيان از مرزهاي هوايي، گفت: در ده ماهه امسال، سه ميليون و 793 هزار و 93 ايراني از طريق مرز هوايي از کشور خارج شده اند.

سرهنگ صمدي با اشاره به خروج دو ميليون و 791 هزار و 699 هزار نفر ايراني از طريق مرزهاي زميني، گفت: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد رشد داشته است.

وي به ورود 17 هزار و 77 اتباع خارجي از مرزهاي دريايي به کشور در ده ماهه امسال اشاره کرد و افزود: طي اين مدت، 125 هزار و 270 ايراني از طريق مرز دريايي به خارج از کشور سفر کرده اند؛ اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، رشد منفي داشته است.

رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا درباره ورود و خروج اتباع ايراني در ده ماهه امسال، با اشاره به اينکه برخي از اين اتباع، مقيم ايران هستند، ادامه داد: برخي از اتباع خارجي ، شناور بوده و بعضي ديگر در قالب توريست سلامت و گردشگري وارد کشور مي شوند که طي اين مدت، 150 هزار و 347 مورد گذرنامه براي اين افراد صادر يا تمديد شده است.

به گفته وي، طي اين مدت، رواديد 134 هزار و 700 نفر از اتباع مقيم کشور که نياز به خروج و بازگشت داشتند، تمديد شده است.

تشکيل دايره “مهاجرت” ويژه ايرانيان مقيم خارج از کشور

اين مقام انتظامي به تشکيل دايره اي با عنوان “مهاجرت” در پليس مهاجرت اشاره کرد و گفت: اين دايره، ويژه مقيمين (ايرانيان مقيم خارج از کشور) است که به آنان خدمات مشاوره اي ارائه مي دهد؛ ممکن است شهروندان ايراني براي ورود به کشور دچار مشکل شوند و از اين بابت نگران هستند، اين در حالي است که پليس برنامه اي براي “راستي آزمايي” هويت و اسناد مدارک ايرانيان مقيم کشورهاي ديگر ندارد و کسي نبايد نگراني داشته باشد.

سرهنگ صمدي ادامه داد: براساس قانون، تابعيت کشور براي هر ايراني قابل احترام است چراکه سرمايه ملي ارزشمندي به شمار مي آيد؛ همچنين در سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري نيز به اين امر اشاره شده که تمام نهادهاي قدرت بايد زمينه را براي حضور و بهره گيري از ظرفيت و توانمندي ايرانيان خارج از کشور فراهم کنند بنابراين پليس به دنبال راستي آزمايي هويت آنها نيست.

رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا تصريح کرد: براساس قانون، خدمات ويژه اي در تمام مرزها براي اتباع ايراني ايجاد شده تا با حداقل امکانات شناسايي مثل کارت گواهينامه ، شناسنامه يا کارت ملي بتوانند وارد کشور شوند.

به گفته وي، ميزان اقامت و تمديد گذرنامه براي اتباع ايراني از شش ماه به يک سال افزايش يافته است.

اين مقام انتظامي به حضور دو ميليون و 969 هزار و 733 نفر اتباع خارجي در کشور اشاره کرد و ادامه داد: اتباع عراقي با يک ميليون و 199 هزار و 105 ، آذربايجان با 891 هزار و 411 نفر و افغانستان با 550 هزار و 711 نفر رتبه هاي اول تا سوم ورود به کشور را به خود اختصاص داده اند.

عملياتي شدن شناسه فراگير براي اتباع خارجي

رئيس پليس گذرنامه ناجا از عملياتي شدن شناسه فراگير و کد “يونيک” به اتباع خارجي هنگام ورود به کشور خبر داد و گفت: همانند ما ايراني ها که داراي کد ملي هستيم براي اتباع خارجي نيز شناسه منحصر به فرد تحت عنوان “فراگير” صادر مي شود.

وي افزود: اين شناسه داراي اعداد 16 رقمي شامل اطلاعات فرد تبعه خارجي است که هنگام ورود به کشور پس از ثبت مشخصات به صورت سيستمي براي وي صادر مي شود؛ اتباع خارجي در بدو ورود پس از دريافت اين کد مي توانند از تمام خدمات اعم از بيمه، خدمات درماني و پزشکي بهره ببرند.

سرهنگ صمدي افزود: با وارد کردن اين شماره در سامانه، تمام اطلاعات فردي تبعه خارجي اعم از شماره گذرنامه ساعت ورود به کشور و … ثبت مي شود؛ که تاکنون به يک ميليون و 500 هزار نفر تبعه خارجي که وارد کشور شدند اين شناسه ارائه داده است./

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *