نقش من در كاهش آلودگي هوا

معاون آموزش فرهنگ ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي با اشاره به نقش تک تک افراد جامعه در کاهش آلودگي هوا، گفت: نقشي كه ما در كاهش آلودگي هوا، ايفا مي­كنيم از مقولات رعايت حقوق شهروندي است .

به گزارش سادس به نقل ازپايگاه خبري پليس، سرهنگ “مراد مرادي” معاون آموزش فرهنگ ترافيک پليس راهور تهران به مناسبت روز هواي پاک در يادداشتي آورده است: اهميت روز افزون موضوع محيط زيست و روند رو به ازدياد آلاينده­هاي زيست­محيطي، مسئولان امر را بر آن داشت تا افكار عمومي و اقشار مختلف جامعه را نسبت به داشتن هواي پاك، برانگيزند چرا که راهكار اصلي کاهش آلودگي هوا، مشارکت مردمي و تشريك مساعي بين نهادهاي مختلف دولتي و غير دولتي است.

عليرغم تصويب قوانين و مقررات لازم و تلاش مسئولين متأسفانه با گذشت 20 سال از تصويب قانون جلوگيري از آلودگي هوا،‌ توفيق چنداني در اين زمينه حاصل نشده است که علت اين امر را بايد در ميزان مشاركت و نحوه دخالت و مسئوليت­پذيري آحاد مختلف مردم در جاي جاي اين مرز و بوم جستجو كرد.

لذا شايسته است با سرلوحه قرار دادن اصل 50 قانون اساسي كه حفاظت از محيط زيست را وظيفه همگاني قلمداد مي­كند، نسبت به ايفاي نقش خود در اين باره، حساسيت وي‍‍‍ژه­اي داشته باشيم.

بايد توجه داشت كه يك فرد مي­تواند هم نقش منفي و هم نقش مثبت در آلودگي هوا داشته باشد؛ به عنوان مثال خودروهاي تك سرنشين به روند افزايش آلودگي هوا دامن مي زنند اما افرادي كه از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند در جهت كاهش آلودگي هوا گام بر مي دارند.

لازم به يادآوري است، نقشي كه ما در كاهش آلاينده هاي زيست محيطي و بالاخص كاهش آلودگي هوا، ايفا مي­كنيم از مقولات رعايت حقوق شهروندي است و از اين جنبه هم، تمام اشخاص حقيقي و حقوقي در قبال يكديگر مسئوليت قانوني و حقوقي دارند.

در جريان كاهش آلودگي هوا اشخاص حقيقي و حقوقي داراي نقشهاي كوتاه مدت و بلند مدت هستند، كه در ادامه به برخي از آنها اشاره مي­كنيم.

ـ كاهش استفاده از وسائل نقليه شخصي و توسعه سيستم حمل و نقل عمومي و ترغيب شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي

ـ استفاده از سوختهاي پاک

ـ مراجعه مالكان خودرو به مراكز مجاز معاينه فني و حصول اطمينان از سلامت زيست محيطي خودرو

ـ الزام سازندگان خودروها به رعايت آخرين استانداردهاي زيست محيطي

ـ جايگزيني خودروهاي نو و داراي استانداردهاي بالاتر به جاي خودروهاي فرسوده

ـ توسعه سيستم هاي مديريت هوشمند ترافيک (ITS)

ـ تشويق دارندگان وسايل نقليه به نصب دستگاههاي کاهش دهنده آلاينده هاي خروجي از اگزوز خودروها.

ـ كاهش ميزان سفرهاي درون شهري از طريق توسعه دولت الكترونيك

ـ هم‌پيمايي و استفاده از خودروهاي اشتراكي توسط ساكنين مجتمع هاي مسكوني و اعطاي تسهيلات تشويقي به آنها.

در پايان ضمن آرزوي داشتن هواي پاك در تمام روزها و ساعات شبانه روز، از شهروندان محترم تقاضا داريم با تأسي از آيه شريفه «يد الله مع الجماعه» كه مردم را به مشاركت در امور دعوت مي­كند، در كنار مسئولان دولتي و غير دولتي به اين مهم همت بگمارند تا با تحقق “شعار همه با هم به سوي هواي پاك”، اين موهبت خدادادي را كه به دست خودمان به ورطه نابودي كشانده­ايم، مجددا به شرايط عادي و مطلوب برگردانيم.

گفتني است، بحران آلودگي هوا در تهران و شش شهر آلوده کشور شامل تبريز، مشهد، اراک، اصفهان، شيراز و اهواز موجب شد تا مسئولان ستاد اجرايي كاهش آلودگي هوا با هدف ايجاد حساسيت در بين اقشار مختلف جامعه، از سال 1374 روز 29 دي ماه را به عنوان روز ملي هواي پاك اعلام کنند.

با توجه به اينکه كليد اصلي كاهش آلودگي هوا، مشاركت مردمي و افزايش هماهنگي بين بخشي است اين روز مي تواند عامل مهمي در ايجاد اين مشاركت باشد.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *