رد پیشنهاد شهرداری بر ارائه تخفیف ۲۵ درصدی به بدهکاران شهرداری


اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه پیشنهادی شهردار در خصوص تخفیف ۲۵ درصدی به بدهکاران حوزه شهرسازی شهرداری تهران را رد کردند.

به گزارش سادس، در صحن علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران بررسی لایحه شهردار تهران در مورد اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران روی میز بررسی قرار گرفت و حسن رسولی در تشریح جزئیات این لایحه به قرائت گزارش کمیسیون تخصصی شهرسازی و بودجه پرداخت و گفت: شهردار در لایحه خود به صورت خلاصه متقاضی است که مصوبه قبلی شورا در تاریخ ۳۱ تیر ماه ۹۹ به‌عنوان پاداش خوش حسابی برای کسانی که مطالبات شهرسازی را نقدا به جای اقساط پرداخت کند از ۲۵ درصد تخفیف یا جایزه برخوردار شود.

وی با بیان اینکه  شهردار طی لایحه‌ای و بنا به استدلال‌هایی که داشت، تقاضا کرد شورا این مهلت ۳۱ تیر ماه ۹۹ را تا پایان سال تمدید کند، افزود: بحث‌های مفصلی شد. رفت و آمدهای متفاوتی بین دو کیمسیون صورت گرفت. خلاصه بگویم به استناد اعلام یکی از مدیران صاحب نظر شهرداری که دیروز در جلسه حاضر بودند و امامی معاون مالی و اقتصادی شهرداری‌ تهران، تایید یا عدم تایید ۲۵ درصد تخفیف اثر چندانی ندارد. برخی نظرات در کمیسیون از سوی آقایان سالاری و فراهانی مطرح ‌شد که این ۲۵ درصد محرک نیست و باید به ۳۰ یا ۳۳ درصد تغییر کند.

وی ادامه دادد: اولا این تغییرات نفیا یا اثباتا در میزان درآمد شهرداری تاثیر وضعی قابل توجهی دارا نیست. ثانیا علامتی است که شورا و شهرداری به مودیانش می‌دهد و این رفتار همواره مورد انتظار است و وصول مطالبات شهرداری را به صورت عملی با شک و تردید مواجه می‌کند. دلیل آخر اینکه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت مواد و مصالح کافی است نرخ یک تن میلگرد برای امروز را با ۱۰ ماه قبل مقایسه کنید یا سایر مصالح و هزینه‌های احداث ساختمان و قیمت خرید و فروش زمین و مسکن را در نظر بگیرید. کل این عوارض به‌طور متوسط بر اساس محاسبات حوزه معاونت شهرسازی و معماری در منطقه یک تا سه زیر ۱.۲ و در تهران زیر یک درصد است.

رسولی اظهار کرد: با وضعیت اسفبار بودجه شهرداری، آقایان سالای و فراهانی با این پیشنهاد موافق بودند و اکثریت اعضای حاضر در کمیسیون مشترک با رضایت نمایندگان شهرداری رای دادند. نظر ما این است که  «رد» لایحه به رای گذاشته شود.

شهرداری به دنبال تعیین تکلیف است

رسولی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همان‌طور که توضیح داده شد، قدرالسهم عوارض حوزه شهرسازی و معماری از کل هزینه‌های تمام شده یک متر مربع ساختمان در مناطق ۲۲ گانه تهران ۱.۱ درصد است و اینکه ما فکر کنیم با این ۱.۱ درصد می‌توانیم در شرایط آشفته بازار اقتصاد امروز که قبل از ظهر دلار ۳۰ هزار تومان و چهار بعد از ظهر ۳۲ تومان است،  شفاف عمل کرد، مثل این است که یک دکمه داشته باشیم و به خیاط درخواست کت بدهیم. آقایان سلیمی و امامی اعلام کردند تاریخ ۳۱ تیر بلاتکلیف است و شورا این مسئله را تعیین تکلیف کند.

خزانه دار شورا عنوان کرد: آنچه مد نظر است، شهرداری دنبال تعیین تکلیف است که تا آخر سال تکلیفش مشخص شود و تصویبش بی‌فایده است.

در ادامه محمد سالاری با بیان این که ۵ نفر دراین جلسه حضور داشتیم و نهایتا سه به دو رای دادیم که لایحه پیشنهادی شهرداری رد شود گفت: اما در این فضایی که مدیریت شهری با مشکل نقدیندگی مواجه است بهتر است تخفیفاتی به مودیان بدهیم تا آنها راغب شوند که به صورت نقدی بدهی‌های خود را وصول کند.

وی با بیان این که در حال حاضر مودیان یا باید نقدی پرداخت کند یا چک بدهند گفت: اصولا این چک‌ها در شهرداری می‌ماند و پیگیری چک‌های برگشتی نیز به شدت سخت است و بهتر است برای کمک به شهرداری به افرادی که می‌خواهند نقدا بدهی‌شان را بدهند ۲۵ درصد تخفیف بدهیم.

در ادامه نژاد بهرام با بیان این که اگر بلد نیستیم که پولمان را بگیریم چرا تخفیف می‌دهیم؟ گفت:  این تخفیف‌ها براساس مصالح شهر و شهروندان نیست و بعضا افرادی از این تخفیف‌ها استفاده می‌کنند که سازندگان بزرگ هستند و صبر می‌کند که بدهی‌شان را در زمان تخفیف‌ها بدهند.

در ادامه وحید عرب مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران در دفاع از این لایحه گفت: در دو ماهی که این تخفیف‌ها اعمال شد بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و برآورد ما این است که با تمدید تخفیف ۲۵ درصدی برای خوش حساب‌ها درآمدمان افزایش می‌یابد و دقت داشته باشید که ارائه این تخفیف‌ها همه ساله براساس نرخ تورم بوده و یک مسئله عرفی است که در همه ادوار شورا و شهرداری هم وجود داشته است.

به گزارش سادس، نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران به نظر کمیسیون مشترک برنامه و شهرسازی در خصوص رد لایحه پیشنهادی شهرداری رای مثبت دادند.

به گزارش سادس، همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران  ضمن بررسی لایحه شهردار در خصوص حذف بند  ۸ قسمت ج پیوست شماره دو متن نهایی مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط با ساماندهی وضعیت شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران رای مثبت دادند.  

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *