جامعه پزشکی مثل زمان جنگ روسفید شد

، سید مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و اولین فرمانده بهداری سپاه در گفتگو با سادس:

ویروس کرونا در قبل هم وجود داشت و ویروس جدیدی نیست اما رفتار کووید ۱۹ برای متخصصان ما ناشناخته بود. بعنوان مثال متخصصان در ابتدا تصور می‌کردند که این ویروس با گرم شدن هوا از بین می‌رود، اپیدمی می‌شود ولی پاندمیک و جهانی نمی‌شود. متأسفانه تمام این تصورات محقق نشد.

کرونا دنیا را غافلگیر کرد. امروز متخصصان ما توانسته‌اند راه‌های پیشگیری را تشخیص دهند مثل ماسک زدن. از این وضعیت امروز یک نتیجه می‌توان گرفت، آن هم این است که حمله میکروبی یقه ابرقدرت‌ها را خواهد گرفت.

نظرات مختلفی در رابطه با شیوع ویروس کرونا هست. بعضی معتقدند این ویروس قرار بوده در سفر اربعین شیوع پیدا کند برخی دیگر معتقدند که چینی‌ها این ویروس را تولید کرده بودند برای آمریکا و برخی دیگر می‌گویند آمریکایی‌ها این ویروس را برای چینی‌ها تهیه کرده بودند و چینی‌ها با تغییراتی آن را در سراسر جهان شایع کردند.

جامعه پزشکی ما امروز هم مثل زمان جنگ روسفید شدند. بازهم کادر پزشکی در دل حادثه حضور پیدا کردند. پرستاران در این قضیه در خط مقدم این نبرد قرار داشتند. از تلویزیون تصاویر این ایثار را همه ملاحظه کردند.

صحنه‌ای که پزشک بیمارستان بقیه‌الله بعد از چندین روز دختر خود را دیده بود و به دختر خود می‌گفت: نازنینم این بیماران همه برای ما نازنین هستند. مقام معظم رهبری واژه شهید را برای قربانیان کادر درمان به کار بردند.

من از وضعیت کشورهای دیگر در این ایام اطلاعی ندارم اما یکی از بستگانم که در اسپانیا در اثر ابتلا به این بیماری فوت کرد ، اطرافیانش می‌گفتند بدلیل اینکه سن او بالای ۷۰ بوده بیمارستان پذیرشش نکرده است و در گوشه منزل فوت کرد، در حالیکه شما مشاهده می‌کنید در ایران افراد زیادی با سنین بالا بهبود یافتند و از بیمارستان مرخص شدند.

وزارت بهداشت ما با تمام مشکلاتی که وجود دارد عملکرد بسیار خوبی در درمان این بیماری داشت. بعضی‌ها درکی از بحران ندارند و فقط ایراد می‌گیرند. بیشترین فشار را وزارت بهداشت ما متحمل شد. درست مثل زمان جنگ که فرماندهان ما در خط مقدم حضور داشتند مسئولین ارشد وزارت بهداشت ما هم در دل خطر حاضر شدند و از داخل بیمارستان‌ها اوضاع را پیگیری کردند.

قائم‌مقام وزیر ما مبتلا شد، رئیس اورژانس ما در آی‌سی‌یو بستری شد و با خطر مرگ دست و پنجه نرم کرد. خوشبختانه مردم ما به نحو احسن از وزیر بهداشت و همکاران‌شان قدردانی کردند. مقام معظم رهبری چندین بار به اسم از وزیر بهداشت تشکر کردند.

من از نزدیک در بیمارستان شهرستان ایثار کادر درمان در مبارزه با کرونا را ملاحظه کردم و گاهی اوقات هم در اورژانس بیمارستان‌های تهران حاضر می‌شوم، وقتی کادر درمان را با لبا‌س‌های مخصوص و سرعت حضورشان مراقبت‌های‌شان از بیماران را می‌بینم یاد آن صحنه‌هایی از جنگ می‌افتم

در دوران دفاع مقدس وقتی مجروحین به اورژانس می‌آوردند سریعا پزشکان و امدادگران خود را بالای سر بیمار می‌رساندند. ایثار امروز کادر درمان شباهت زیادی به فداکاری جامعه پزشکی در آن روز دارد.
گفتگو از حسین مخلص آبادی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *