واکنش فخاری به خودروسواریش در روز جهانی بدون خودرو

رییس کمیته اجتماعی،شورای شهر تهران بهوحواشی ایجاد شده در مورد استفاده اش از خودرو در روز جهانی بدون خودرو واکنش نشان داد.

به گزارش سادس، الهام فخاری در واکنش به انتقاد از وی به دلیل استفاده از خودرو در “روز جهانی بدون خودرو” که در حین انجام مصاحبه تلویزیونی مورد پرسش مجری قرار گرفت، گفت: به دلیل وضعیت ستون مهره‌ها و بیماری فعلا امکان استفاده از مترو را ندارم ولی همیشه در شرایط سلامتی از مترو استفاده می کردم.

وی با بیان اینکه من منتقد افرادی هستم که فقط روزهای خاص از خودرو استفاده نمی‌کنند گفت: سال گذشته به سمن‌ها پیشنهاد دادم که زندگی مسولان، مدیران شهری و اعضای شورا در روزهای عادی را زیر نظر بگیرند و ببینند آنها در روزهای غیرخاص هم از خدمات حمل‌و نقل عمومی یا دوچرخه استفاده می‌کنند یا فقط به صورت نمادین و روزهای خاص سوار خودرو نیستد.

فخاری ادامه داد: ابتذال واقعی، مردم‌فریبی و وانمود کردن چیزی جز واقعیت جلوی دوربین است. برخی افراد بنا بر وظیفه شغلی، یا کسی که بیمار است و در حال درمان و گذراندن دوره فیزیوتراپی است مسلما نمی‌تواند به صورت پیاده، با مترو یا بی‌ارتی سر کار برود.

وی تاکید کرد: من برای رفتن به جلسه شورا داروی مُسکن استفاده کرده بودم در خودرو نشسته بودم، بنابراین خلاف واقعیت صحنه‌آرایی نکرده و نمی‌کنم. بله، می‌شد بروم کنار پیاده‌رو و در گفتگوی اسکایپی تصویر پیاده‌پیمایی در پس‌زمینه باشد ولی این کار دروغ‌پردازی و خلاف فلسفه نام‌گذاری روز جهانی بدون خودرو است. باور دارم خیلی‌ها در مورد مناسبت‌ها و روزهای نمادین متاسفانه دچار نمایش غیرواقعی و گاهی فشار همرنگی با دوربین شده‌اند. عده‌ای انگار باید جلوی دوربین به چیزی وانمود کنند در حالی که این روش‌ها یا کارها برای بسیاری افراد ناشدنی است و این ابزارها برای همگان دسترس‌پذیر نیست! روز نمادین بدون خودرو که نباید ادا و اطوار غیرواقعی باشد.

فخاری با بیان اینکه شهرها بدون خودرو نبوده‌ و نمی‌شوند و این نامگذاری برای مهار گرایش و کاهش به‌کارگیری خودرو شخصی و ترویج روش‌های جابه‌جایی جایگزین بوده اما حالا ما اینجا می‌بینیم اتفاقا برای تامین منابع مالی برای حمل و نقل عمومی همکاری نمی شود،افزود: البته که باید برای توسعه و بهبود زیرساخت‌ها تلاش کرد، توجه کنیم که یک دوره‌ای منابع چشمگیر مالی برای رکوردشکنی سازه‌ای مانند پل صدر هزینه شده در حالی که می‌توانست کل شبکه جابجایی همگانی تهران و استان تهران را زیروزبر کند، نیمی از جامعه شهروندی(زنان) هم برای به‌کارگیری دوچرخه کم و بیش با اماواگر و حاشیه‌ها روبرو هستند. سرویس‌های همگانی اداره‌ها هم فراگیر نیست، در این شرایط چگونه باید به مردم گفت که از خودرو استفاده نکنید!؟

وی با بیان اینکه شاید نظر بعضی این باشد که فخاری هم مثل دیگر مسوولان حداقل در روز جهانی بدون خودرو از خودرو استفاده نمی‌کرد. گفت: با این نظر موافق نیستم و جریانی که به راه افتاده را حاشیه‌پردازی اقتضایی و سازمان‌یافته می‌دانم چراکه ناگهان به طور سازمان‌یافته و تخریبی جریانی راه می‌افتاد و افراد را تمسخر می‌کنند. همان را که هستم و زندگی می‌کنم، مردم می‌بینند. تا جایی که به حقوق فردی و همگانی دیگران آسیب نرساند، آنچه را که هستم، بی‌هراس زندگی می‌کنم و علاقه‌ای ندارم جلوی دوربین کار نمایشی انجام بدهم. اگر یادتان باشد سال ۹۶ هم با انتشار عکسم با حیوان خانگی خواستند تمسخر و تخریب کنند، نه قانونی نقض کرده‌ام نه به حق دیگران آسیبی رسانده‌ام، آن‌چه با آگاهی و مهر زیسته‌ام نمایان و روشن است. آن سوژه کردن اتفاقا فرصت خوبی برای بیان خواسته و سبک زندگی بخشی از مردم شهر شد، فضای گفتگو فراهم شد و بر همراهان‌مان افزود. عده‌ای البته نه به محتوای سخن شما کار دارند و نه مساله‌شان درستی و راستی است، وظیفه و ماموریتی دارند، معذورند خودشان را به آب و آتش بزنند خودنمایی کنند تا چیزی را مسخره کرده باشند.

فخاری گفت: اگر پیش از این از مترو استفاده کرده، برای نمایش نبوده و نمی‌خواهم جلوی دوربین به مردم دروغ بگویم. من “شهامت خودبودن” دارم. این رابطه واقعی و صادقانه من با مخاطب را نشان می‌دهد، مجری از من سوال کرد و من واقعیت را گفتم. بله، تا قبل از این که مشکل درد حرکتی و ستون مهره پیدا کنم و چند دوره فیزیوتراپی را پشت‌سر بگذارم، با مترو سر کار می‌رفتم. در بعضی از مواقع هم در خیابان ولیعصر از بی‌آرتی استفاده می‌کنم، تا پیش از همه‌گیری کرونا در بسیاری محورها هم از تاکسی استفاده کرده‌ام بدون این که به رفتارهای نمایشی نیازی باشد. به اندیشه و سخنم پایبند هستم و در روزمره‌های صفحه‌های مجازی‌ امثال من کم و بیش تصاویری هست که به زندگی شهروندی در شرایط مردم باور دارم و طبقه‌متوسطی بودنم برایم محترم است و از حمل و نقل عمومی و ترکیبی استفاده کرده ام و می‌کنم. نظر بعضی‌ها این است روز بدون خودرو هرچند جهانی است اما بزرگداشت این روز در شرایط کرونا بیشتر آسیب‌زننده است. فخاری هم با این عده موافق است.

وی معتقد است نه تنها در شرایط کرونایی که در شرایط اقتصادی فعلی، شعار دادن در این مناسبت‌ها بی‌معنا و حتی برای مردم آزاردهنده است: در شهری و شرایطی که مردم توان اقتصادی و فرصت و امکان انتخاب خودرو سالم و سازگار با سلامت محیط زیست ندارند، اکنون که اصلا انتخابی در کار نیست هرکه هرچه دارد فقط تلاش می‌کند از دست ندهد، در وضعیتی که دولت به تعهدات مالی برای توسعه و تجهیز حمل و نقل همگانی عمل نکرده، و از سویی تحریم ظالمانه امکان خرید تجهیزات مترو و اتوبوس و توسعه خدمات را دچار چالش کرده است، هنگامی که کاهش چشمگیر توان اقتصادی مردم را ناچار به جابجایی خانه‌هایشان به شهرهای پیرامون تهران کرده و در شرایط کرونا و وضعیت قرمز و ستاد کرونا در مورد شهر تهران پی‌درپی هشدار می‌دهد، من آدم نمایش فانتزی دوچرخه به دست گرفتن، وقتی نمی‌شود سوار دوچرخه شد، یا وانمود به پیاده‌پیمایی غیرواقعی نیستم و باور دارم پنهان کردن استفاده از خودرو، معنایی ندارد.

براساس گزارش دفتر این عضو شورای شهر تهران، وی در پایان خاطرنشان کرد: همین برنامه به مردم بگوئیم شهر بدون خودرو و با خودرو نیایید؟ وضعیت شهر که قرمز است، خدمات حمل و نقل عمومی متراکم و فاصله خانه مردم با محل کارشان زیاد؛ برای چه دروغ بگوئیم و با چه هدفی شعار بدهیم؟ حتی اگر همه چیز سر جای خود و درست می‌بود، کسانی که بیمار باشند یا درگیر دوره‌ درمان، ناگزیر هستند مدتی از خودرو شخصی استفاده کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *