پاکسازی خیابان ولی عصر از فیلتر سیگار


در آستانه روز جهانی پاکسازی زمین (۱۹ سپتامبر)، و با حضور داوطلبان سازمان های مردم نهاد شهر تهران و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری، خیابان ولی عصر تهران از ته سیگار پاکسازی شد.

به گزارش سادس، انجمن خانه نجات ایران با همکاری ستاد سمن های شهر تهران پویش روز جهانی پاکسازی زمین را با محوریت پاکسازی خیابان ولی عصر از صبح روز جمعه در ۷ محور آغاز کرد که بیش از یکصد نفر از فعالان و داوطلبان محیط زیستی در این پویش شرکت کردند و در حین پاکسازی، برخی شهروندان تهرانی نیز با آگاهی از خطرات فیلتر سیگار به یاری داوطلبان محیط زیستی شتافتند.

در همین راستا ۵ تن از اعضای شورای شهر تهران از جمله شهربانو امانی، الهام فخاری، سید آرش حسینی میلانی، حجت نظری و محمد جواد حق شناس نیز از اول صبح با حضور در بین داوطلبان محیط زیستی به جمع آوری فیلترسیگارها در باغچه های حاشیه پیاده روها پرداختند و مسیر میدان تجریش تا خیابان راه آهن را در ۷ محور پاکسازی کردند.

روز جهانی پاکسازی زمین، چندسالیست که با محوریت پاکسازی زمین از فیلتر سیگار در بیش از ۱۵۷ کشور جهان برگزار می شود . در ایران نیز به همت انجمن زیست محیطی خانه نجات ایران، پاکسازی زمین از فیلتر سیگار سال گذشته با مشارکت بیش از سه هزار نفر از داوطلبان و شهروندان در تهران برگزار شد و امسال به دلیل شیوع کرونا با حضور یکصد نفر داوطلب از سازمان های مردم نهاد شهر تهران از مبدا پارک ملت آغاز شد.

در حاشیه این پویش، محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، مدیران شهری و کشوری را به چالش “یک بطری ته سیگار”دعوت کرد و گفت: من در مدت کمتر از ۲۰ دقیقه فقط در پیاده روی پارک ملت در خیابان ولی عصر به اندازه یک بطری یک لیتری ته سیگار از زمین و باغچه جمع کردم و این نشان می دهد که ما تا چه اندازه این آلاینده خطرناک را نادیده گرفته ایم، به همین منظور برای جلب توجه بیشتر مسئولان به اهمیت حفظ خاک از فیلتر سیگار، آقایان محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، رحمانی فضلی وزیر کشور و نیز وزیر جهاد کشاورزی را به پیوستن به چالش جمع آوری “یک بطری ته سیگار” دعوت می کنم.

وی افزود: من این بطری ته سیگار را تا پایان دوره شورا در دفتر کارم نگه می دارم تا بدین طریق باعث ایجاد حساسیت همکاران و مدعوین شوم و اگر هر یک از ما به این پویش رو بیاوریم امیدوارم روزی برسد که دیگر فیلترهای سیگار را روی زمین رها نکنیم تا بیش از این باعث نابودی آب و خاک و منابع طبیعی مان نشویم.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز که به همراه برخی معاونین و مشاوران خود به این پویش پیوسته و مسیر میدان ولی عصر تا خیابان آذربایجان را از فیلتر سیگار پاکسازی کرده بود همچنین در پاسخ به مطالبات سازمان های مردم نهاد برای نصب سطل های ویژه جمع آوری فیلتر سیگار گفت: این وعده را می دهم که تا پایان آبان ماه، سطل های ویژه جمع آوری فیلتر سیگار را در سراسر خیابان ولی عصر تهران نصب می کنیم تا به تدریج این مهم را در سراسر شهر تهران گسترش دهیم.

شرکت کنندگان در پویش پاکسازی خیابان ولی عصر از صبح تا ظهر جمعه بیش از ۲۰ کیلو فیلتر سیگار از سطح معابر خیابان ولی عصر جمع آوری کردند.

حجت نظری، عضو شورای شهر و رییس ستاد سمن های شهر تهران در حالیکه در کنار داوطلبان محیط زیستی مسیر میدان منیریه تا میدان راه آهن را از فیلتر سیگار پاکسازی کرده بود گفت: ستاد سمن های شهر تهران قصد دارد با همکاری سازمان های مردم نهاد پویش یک بطری ته سیگار را به منظور آگاهی رسانی به شهروندان و مسئولان شهری و کشوری از خطرات فیلتر سیگار ادامه دهد.

بر اساس گزارش روابط عمومی ستاد سمن های شهر تهران، وی همچنین رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمد رضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، آرش میلانی عضو شورای شهر و سعید طهماسبی رییس شبکه تشکل های زیست محیطی شهر تهران را به چالش جمع آوری یک بطری ته سیگار دعوت کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *