تعیین بخش هایی از کتاب های درسی حجیم به عنوان خودخوان و مطالعه آزاد


سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن مروری بر کارکردهای بسته های تربیت و یادگیری که در دست آماده سازی برای سال های آتی هستند گفت: طبق " راهنمای درسی در وضعیت زرد و قرمز" چندی پیش ابلاغ شد، در کتاب های درسی که حجیم هستند، در شرایط قرمز بخش هایی را تحت عنوان خودخوان و مطالعه آزاد معین کردیم.

علی محبی در گفت وگو با سادس، با اشاره به آماده سازی راهنماهای برنامه درسی تحولی تا بهمن ماه سال جاری اظهار کرد: پس از آماده سازی این راهنماها، احتمالا بتوانیم برای مهر ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد بسته های تربیت و یادگیری را تولید کنیم.

وی در پاسخ به اینکه بسته های تربیت و یادگیری شامل چه محتوایی خواهند بود؟ گفت: هیچ چیزی جایگزین کتاب درسی نمی شود. کتاب درسی ارزش و اعتبار خاص خودش را دارد، اما اگر تا کنون همه چیز منحصر به کتاب درسی می شد، پس از این بسته های یادگیری جایگزین می شوند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد که بسته های تربیت و یادگیری به پایداری و ثبات کتاب های درسی کمک بیشتری  می کنند.

محبی افزود: به این معنا که وقتی کتاب درسی را تالیف و نهایی می کنیم دیگر لزومی ندارد برای تغییرات جزئی، کل کتاب را تغییر دهیم بلکه در بسته های مکمل هرگونه تغییری که مورد نیاز است اعمال می شود. این بسته ها اعم از فیلم و محتواهای دیگر آموزشی است که به جریان یادگیری کمک می کند.

وی درباره اینکه آیا ارزشیابی از دانش آموزان محدود به همان کتاب درسی است یا از کل بسته تربیت و یادگیری خواهد بود؟ عنوان کرد: بستگی به این دارد که هر بخش بسته تربیت و یادگیری با چه هدفی ارائه می شود. به عنوان مثال امسال راهنما و بسته های تربیت و یادگیری برای کووید ۱۹  را هم برای خانواده ها و هم دانش آموزان فرستادیم و برای خود کتاب های درسی نیز مواردی مشخص شده بود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: به عنوان مثال در ” راهنمای درسی در وضعیت زرد و قرمز” که چندی پیش ابلاغ شد در کتاب های درسی که حجیم هستند در شرایط قرمز بخش هایی را تحت عنوان خودخوان و مطالعه آزاد در معین کردیم. خب این را نمی شود داخل کتاب تغییر داد، اما بسته های تربیت و یادگیری مکمل کمک کننده هستند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *