سپاهان از فقدان همزمان مدیرعامل و سرمربی رنج می برد


سپاهان از فقدان همزمان مدیرعامل و سرمربی رنج می برد

سادس/اصفهان بازیکن سابق تیم فوتبال سپاهان گفت: سپاهان این فصل برای قهرمانی بسته شده بود و تا نیم فصل نیز عملکرد خوبی داشت، اما در نیم فصل دوم دچار افت زیاد شد که بخشی آن فنی است و بخش دیگری از آن را می توان نتیجه اشتباهات داوری دانست.

احمد جمشیدیان در گفت‌وگو با سادس، در خصوص عملکرد امیر قلعه‌نویی در سپاهان و استعفای او از این تیم، اظهار کرد: عملکرد امیر قلعه‌نویی در سال گذشته با توجه به تحویل گرفتن تیمی بحران زده مناسب بود. سپاهان در سال گذشته با هدایت این مربی پس از پرسپولیس نایب قهرمان لیگ شد، پرسپولیسی که سال‌ها با برانکو کار می‌کرد و از ثبات خوبی برخوردار بود.

وی ادامه داد: در جام حذفی هم اگر مهدی کیانی در نیمه‌نهایی پنالتی را به گل تبدیل می‌کرد؛ چه بسا سپاهان سال گذشته به جام هم دست پیدا کرده بود، اما سپاهان امسال برای قهرمانی بسته شده بود و تا نیم فصل اول نیز این هدف را نشان می‌داد.

بازیکن سابق تیم فوتبال سپاهان با اشاره به عملکرد نیم فصل دوم سپاهان در لیگ، گفت: نقطه ضعف دوران عملکرد امیر قلعه‌نویی نیم فصل دوم است که خود او باید علت این اتفاق را ارزیابی کند. قسمتی از این اتفاق را به اشتباهات داوری یا بدشانسی می‌توان اختصاص داد؛ اما درصد کمی از عملکرد یک تیم است و بقیه این اتفاقات به عملکرد فنی باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: امسال سپاهان تیمی بود که پرسپولیس را در تهران شکست داد و در نیم فصل اول صدرنشین لیگ بود و تیم در آن مقطع کیفیت فنی خوبی داشت و اشتباهات داوری یا بدشانسی تاثیری بر عملکرد آن نمی‌گذاشت.

جمشیدیان با بیان اینکه سپاهان در نیم فصل دوم لیگ امسال عملکرد نامناسبی داشت، خاطرنشان کرد: نقطه عطف این عملکرد ضعیف بازی برگشت برابر پرسپولیس در اصفهان بود که تیم با عدم حضور در زمین باعث شد تا ۳ امتیاز دیگر به حریف مستقیم اختصاص داده شود و پس از آن بازی بلافاصله تیم به آبادان می‌رود و باتوجه به حواشی بازی با پرسپولیس متحمل شکستی سنگین برابر نفت آبادان می‌شود تا اختلاف از ۲ امتیاز پیش از بازی با پرسپولیس به یکباره به ۱۰ امتیاز برسد.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق هم شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی چند ماهه لیگ ‌شد. تیمی که ابتدای کرونا منتظر پیروزی برابر پرسپولیس و بازگشت به صدر جدول بود، به یکباره با اختلافی ۱۰ امتیازی با پرسپولیس به تعطیلات اجباری لیگ به دلیل کرونا رفت و با حجم زیادی از انتقاد و فشار مواجه شد. در تعطیلی موقت هم منتظر تعطیلی کامل لیگ بودیم که لیگ مجددا ادامه پیدا کرد تا نتایج بد سپاهان با این حجم فشار ادامه پیدا کند.

ملی پوش سابق سپاهان با اشاره به فشار روانی بر تیم سپاهان، گفت: به یاد ندارم که سپاهان سه بازی پیاپی مغلوب حریفان شود، که دو بازی آن برابر استقلال تهران باشد و عمده دلیل این اتفاق فشار روانی، فشار هوادار و فشار بیرون از زمین بر تیم است که این اتفاق رخ می‌دهد. سپاهان این بازی‌ها را در بیرون از زمین باخت که منجر به استعفای امیر قلعه‌نویی شد.

جمشیدیان در پاسخ به ارزیابی او از شرایط فعلی سپاهان، اظهار کرد: من از سال ۸۵ که بازیکن باشگاه سپاهان و پس از آن به عنوان هوادار شرایط سپاهان را پیگیری می‌کنم، به یاد ندارم که اتفاقاتی اینگونه برای تیمی به بزرگی سپاهان رخ دهد. سپاهان اکنون از فقدان سرمربی و مدیرعامل به طور همزمان رنج می‌برد.

وی افزود: باشگاه با سرپرست اداره می‌شود و همه می‌دانیم که اختیارات سرپرست نسبت به مدیرعامل محدودتر و موقتی است. مدیرعامل آن هم در باشگاه سپاهان می‌تواند از اکنون برای سال‌های آینده باشگاه سپاهان برنامه‌ریزی کند؛ اما سرپرست نماینده‌ای از سوی هیئت‌مدیره است.

به اعتقاد وی، بازنده اصلی لیگ امسال سپاهان بود. روش مدیریت امروز باشگاه پرسپولیس همانند مدیریت سال‌های پیش سپاهان است که با یک هزینه کلی تیمی هماهنگ بسته می‌شد و سال‌ها از آن بهره می‌برد. بازیکنی را به خاطر دل یک مربی یا دلال جذب نمی‌کرد و ثبات در بازیکن و باشگاه داشت.

وی افزود: در دوره‌ای که در سپاهان حضور داشتیم به جز نظر سرمربی در جذب بازیکن، باشگاه نیز در این امر دخالت می‌کرد تا بازیکنی در شان باشگاه جذب شود و سال‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. چنین اتفاقی باعث می‌شود تا تیمی اگر پنجره نقل و انتقالاتش هم بسته شود، بتواند به راه خود ادامه داده و از بحران خارج شود.

جمشیدیان تصریح کرد: باید به سال گذشته اشاره کنم که سپاهان در اقدامی صحیح امیر قلعه‌نویی را به سپاهان آورد تا تیمی که تبدیل به یک تیم معمولی شده بود را با هزینه‌ای بیشتر و جذب بازیکنانی که در حد نام سپاهان بود را به جمع مدعیان بازگرداند، اما حالا به نظر من مشکل فعلی سپاهان بحث مدیریت باشگاه است. سپاهان قبل از هر تصمیم باید مدیرعامل خود را انتخاب کند. مدیرعاملی که باشگاه نخواهد عنوان برای او درست کند؛ بلکه مدیری که سابقه درخشان داشته است. اصفهان مدیران ورزشی قدرتمندی دارد و اگر این اتفاق رخ دهد سپاهان راه خود را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سپاهان تیمی نیست که امروز به دنبال سرمربی باشد و مطئنم باشگاه از هفته‌ها قبل گزینه‌های خود را برای سرمربیگری فصل آینده باشگاه مدنظر داشته است. اگر هیئت‌مدیره و سرپرست، سرمربی را انتخاب کند و بعد مدیرعاملی بیاید و این سرمربی مدنظر ایده‌های آن نباشد، مشکل به وجود می‌آید. مدیرعامل و سرمربی باید همسو باشند تا یک تیم موفق باشد. معتقدم گزینه‌های مدنظر سپاهان تا ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد، چراکه برای بازی‌های آسیایی زمانی ندارند.

بازیکن پیشین سپاهان با اشاره به هیئت مدیره این باشگاه، گفت: قدرت مسائل فنی هیئت‌مدیره در سال‌های گذشته بیشتر شده است که این مسئله را یک ضعف و مشکل می‌دانم، چراکه هیئت‌مدیره باید سیاست‌گذاری کند. می‌دانم که هیئت‌مدیره کارخانه فولادمبارکه هم در این زمینه‌ها دخالت می‌کند که این به دلیل اختصاص بودجه به باشگاه است و با توجه به هزینه‌های انجام شده دغدغه‌هایی دارند.

وی ادامه داد: سپاهان زمانی ندارد و هیئت‌مدیره خیلی زود باید مدیرعاملی انتخاب کند تا با نظر او از میان گزینه‌های مدنظر سرمربی برای فصل آینده برنامه‌ریزی کنند. باشگاه نباید اجازه خراب شدن وضعیت دو سال گذشته‌اش را بدهد و به سال‌های بحرانی قبل از آن بازگردد.

جمشیدیان تاکید کرد: سپاهان تیم کوچکی نیست و هزاران هوادار را قبل از کرونا به ورزشگاه می‌آورد. این تیم پتانسیل‌ بالایی دارد و به عنوان یکی از بهترین‌ تیم‌های ایران، شناخته می‌شود.

وی در واکنش به منحل شدن کمیته‌ فنی در باشگاه سپاهان و اینکه نظارتی بر عملکرد کادر فنی نمی‌شود، اظهار کرد: معتقدم کمیته فنی در ایران معنی خاصی ندارد و دلیلی برای آن دارم. معمولا کمیته‌ فنی زمانی که تشکیل می‌شود از پیشکسوتان گذشته باشگاه را عضو آن می‌کنند و نظراتی می‌دهند که گویا منتظر هستند سرمربی برود تا خودشان به جای او بنشینند. برخی از آن‌ها هم به لیگ فعلی مشرف نیستند و در زمان‌های گذشته هستند.

بازیکن پیشین سپاهان ادامه داد:  کمیته ‌فنی باید به لیگ مسلط باشد و آن را رصد کند و تمام بازیکنان لیگ را بشناسند و در نقل و انتقالات در جذب بازیکن نظر بدهند و سرمربی که به تیم می‌آید ۲ تا ۳ بازیکن را با خود بیاورد نه تیمی با او بیایند و تیمی با او بروند؛ همانند امروز که امیر قلعه‌نویی هنوز جدا نشده، چند نفر کادرفنی و بازیکن از تیم جدا شدند.

وی با اشاره به موضوع جدایی برخی از بازیکنان و کادرفنی، گفت: سپاهان باید با توجه به بودجه و برنامه خود بازیکن جذب کند و به مربی اجازه درخواست چند بازیکن را بدهد. سپاهان در ایام گذشته ثبات داشت و زمانی که ما در باشگاه بودیم فصل تمام نشده بود، اما به باشگاه می‌رفتیم و برای چند فصل دیگر تمدید می‌کردیم؛ اما متاسفانه امروز قراردادهایی برای نیم فصل یا یک فصل بسته می‌شود.

جمشیدیان در پاسخ به پرسشی مبنی به خواسته هواداران و زمزمه‌های حضور بازیکنانی چون هادی عقیلی و محرم نویدکیا به عنوان سرمربی تیم سپاهان، گفت: زمانی که بخواهیم نسل جدیدی را به باشگاه و کادرفنی بیاوریم، نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت داریم. اگر مدیرعامل کارخانه و باشگاه به این نتیجه برسند که می‌خواهیم یک نسل را چه داخل زمین چه خارج زمین بسازیم که سال‌ها بتوانم از آن‌ها استفاده کنم، آن زمان به سمت چنین نفراتی می رویم.

وی ادامه داد: در باشگاه‌های متمول هم می‌بینیم که حتی به این سمت رفته‌اند، در آخرین مورد یوونتوس “پیرلو” را به سمت سرمربی خود انتخاب می‌کند. این بازیکن تا دو سال پیش در کنار همین بازیکنان بازی می‌کرده است. اگر باشگاه و هواداران به این نتیجه برسند که به دنبال برنامه‌ریزی بلندمدت در این زمینه هستند، می‌شود؛ اما اگر بخواهند محرم را سرمربی تیم کنند و در هفته دهم فشار بر روی او باشد، تیم و محرم را نابود می‌کنند و سرمایه را می‌سوزانیم. محرم و هادی بازیکنان محبوب سپاهان هستند که باید حرمت آن ها نگه داشته شود.

بازیکن پیشین سپاهان در پایان گفت: بحث دیگری که می‌توان این کار را انجام داد، حضور یک مربی با تجربه در سپاهان و استفاده این نفرات در کنار او در کادرفنی است تا با کسب تجربه بیشتر از وضعیت لیگ در قامت یک مربی به صورت مرحله‌ای به عنوان سرمربی تیم معرفی شوند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *