انجام آزمایش سواب بینی توسط ربات

آزمایش سواب بینی یکی از آزمایش‌هایی است که به منظور اطلاع از این موضوع که آیا فرد به کووید-۱۹ مبتلا است یا خیر انجام می‌شود، اکنون یک شرکت تایوانی موفق به توسعه سیستمی رباتیکی شده که این آزمایش را بدون دخالت پزشک و تنها انجام می‌دهد.

به گزارش سادس و به نقل از مدگجت، شرکت تایوانی “Brain Navi ” اخیرا از توسعه یک سیستم رباتیک خبر داده است که می‌تواند به تنهایی عملیات آزمایش سواب بینی افراد را انجام دهد.

سیستم رباتیک مذکور” Nasal Swab” نام دارد و توسعه دهندگان از آن در نمایشگاه “Bio Asia Taiwan ۲۰۲۰ “رونمایی کردند. این دستگاه از تکنیک‌های تشخیص چهره برای یافتن سوراخ بینی فرد و قرار دادن سواب در داخل بینی استفاده می‌کند.

برای انجام این کار افراد ابتدا می‌بایست سر خود را در مکانی که برای سر کاربران بر روی سیستم تعبیه شده، قرار دهند و سپس تمامی کارها به صورت اتوماتیک و توسط ربات انجام می‌شود.

پزشکانی که این کار را انجام می‌دهند باید مجهز به تجهیزات حفاظتی شخصی(PPE) باشند و استفاده از چنین پوشش‌هایی در طولانی مدت می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. تجهیزات حفاظتی شخصی به ابزار، تجهیزات و پوشش‌های محافظتی اطلاق می‌شود که استفاده‌ کننده را در برابر هرگونه خطرات سلامتی یا ایمنی در محل کار محافظت می‌کند. تجهیزات حفاظتی شخصی شامل مواردی چون کلاه ایمنی، دستکش، حفاظت از چشم، کفش ایمنی، ماسک غواصی، محافظ گوش و تجهیزات تنفسی است. علاوه بر این، از آنجایی که اکنون نمونه‌برداری به طور گسترده در  مراکز کلینیکی انجام می‌شود و هوا رو به گرم شدن است، استفاده از چنین تجهیزاتی برای افرادی که این آزمایش‌ها را انجام می‌دهند، بسیار سخت است؛ بنابراین استفاده از چنین سیستم‌هایی بسیار کاربردی است.

اخیرا محققان “دانشگاه جنوب دانمارک”(University of Southern Denmark) نیز موفق به توسعه رباتی خودکار برای انجام آزمایش سواب گلو برای بیماری کووید-۱۹ شده‌اند.

از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان آزمایش‌های بسیاری برای تشخیص بیماری کووید-۱۹ توسعه داده شده است که یکی از آنها برداشتن سواب گلو است. به طور معمول پزشکان برای اینکه دریابند فردی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا است یا خیر، آزمایش کشت/سواب گلو را برای جمع آوری نمونه و سپس پردازش آن استفاده می‌کنند.

اخیرا، تیمی از مهندسان رباتیک دانشگاه جنوب دانمارک دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند بطور خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی، آزمایش سواب گلو را انجام دهد. این ربات یک وسیله‌ای همانند گوش پاک‌کن که انتهای آن پنبه دارد را به داخل گلوی افراد فرو می‌برد و آن وسیله را برای جمع آوری نمونه درون گلو می‌چرخاند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *