استقبال از کرونا؛ به سبک چراغ خاموش


سادس/کردستان کافی است دم‌دمای غروب و خنک هنگام شب، سری به پارک‌ها و بوستان‌های شهر سنندج بزنید تا افرادی را ببینید که به رغم خاموشی اغلب پارک‌ها و بوستان‌ها، در تاریکی و به سبک چراغ خاموش به استقبال کرونا نشسته‌اند.

گرمای شدید اواسط تابستان همیشه بهانه خوبی برای تفریحات شبانه و دورهمی‌های دوستانه و فامیلی و پناه بردن به هوای خنک پارک‌های شهر است.

اگر دم دمای غروب به دل شهر بزنید و از کنار پارک‌ها گذر کنید، خانواده‌هایی را خواهید دید که فارغ از غوغای جهان دورهم جمع شده‌اند تا برای دمی در کنار یکدیگر بیاسایند و اوقات فراغت خود را سپری کنند.

هرچند که همیشه تاکید بر این است که تفریح می‌تواند با ایجاد نشاط و اثرگذاری، بر بهداشت روان و سلامت جسمی و روحی و برقراری ارتباط بهتر افراد در جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ اما در شرایط کرونایی این روزها تفریح نه تنها سبب سلامت جسمی و روحی افراد خانواده نخواهد شد، بلکه همچون تیر خلاصی بر پیکره سلامت هر یک از اعضای خانواده خواهد بود.

با گذشت حدود ۶ ماه از حضور ویروس کرونا حال در گرماگرم هوای مرداد ماه مردم خسته از زندگی در حصار چهاردیواری خانه‌ها بازار شب‌نشینی‌های خود را به وسط پارک‌های شهر آورده‌اند تا فارغ از کار و دل‌مشغولی‌های روزانه دمی را با خیال راحت بیاسایند.

ترافیک‌های سنگین و نیمه‌سنگین عصرها و دم‌دمای پایان شب نیز حکایت از شور و شوق خانواده‌ها برای گذران اوقات در هوای خنک شب را دارد.

این روزهای سخت و پراسترس کرونایی که هنوز تب کرونا در استان فروکش نکرده است، حتی چراغ خاموشی برخی پارک‌های شهر نیز نتواسته از حضور ازدحام جمعیت در پارک‌ها جلوگیری کند.

از کنار برخی از پارک‌ها که عبور می‌کنی، خانواده‌های پرجمعیتی را می‌بینی که با وجود چراغ‌های بی‌فروغ پارک‌ها، در تاریکی و در سایه نور کم چراغ قوه گوشی‌ها دورهم جمع شده و مشغول گپ و گفت‌های خودمانی هستند.

برگزاری اینگونه دورهمی‌ها در شرایط حاضر که کرونا با سرعت هرچه تمام می‌تازد می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای مردم جامعه به دنبال داشته باشد.

جدای از دیدن تصاویر تلخ و تاسف‌بار دورهمی‌های عظیم و جمع شدن‌های به یکباره خانواده‌ها در پارک‌ها، که یک سرفه فرد آلوده کافی است تا سلامت یک خانواده را ببلعد، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نبود فاصله‌گذاری و عدم استفاده از ماسک تصاویر تلخی است که این روزها می‌توان در گوشه و کنار شهر شاهد آن بود.

در کنار همه این سهل‌انگاری‌ها می‌توان کودکانی را دید که بدون داشتن هر وسیله بهداشتی محافظتی در میان پارک‌ها و شهربازی‌ها می‌چرخند و در سایه بی‌تفاوتی و بی‌خیالی خانواده‌ها در دنیای کودکی خود سیر می‌کنند.

زمانیکه در حال گذر از کنار پارک‌های شهر هستی، و به بیخیالی و بی‌تفاوتی مردم شهر می‌نگری گویی آمدن کرونا خیالی بیش نبوده و از ابتدا واقعیت نداشته است.

اما قضیه تنها به پارک‌های سطح شهر هم ختم نمی‌شود، در حال گذر از خیابان‌های شهر می‌توانی خانواده‌هایی را ببینی که از فرط نبود جا در پارک‌ها یا برای فرار از خاموشی حاکم بر پارک‌ها در چمن‌زار میدان‌های شهر سور و سات دورهمی‌های خود را پهن کرده‌اند.

هرچند که از همان ابتدا گفته شد که قلیان سرعت انتشار ویروس کرونا را افزایش خواهد داد و بند و بساط قلیان‌سراهای سیار و قهوه‌خانه‌ها از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا برچیده شد، اما حال می‌توان شاهد خانواده‌هایی بود که علاوه بر دورهمی‌های شبانه بساط قلیان‌های مشترک را نیز با خود به وسط پارک آورده‌اند.

این روزها که شاهد کاهش آمار نزولی کرونا در استان هستیم عدم هرگونه موازین بهداشتی می‌تواند وضعیتی خطرناک‌تر و شدیدتر از قبل را بوجود آورد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *