ستار صید: اسکی‌بازان رها شده‌اند/ برف داریم اما تجهیزات نه!


ستار صید: اسکی‌بازان رها شده‌اند/ برف داریم اما تجهیزات نه!

اسکی‌باز ایران می‌گوید اگر امکانات مورد نیاز اسکی در کشور موجود بود، ورزشکاران می‌توانستند هشت ماه از برف استفاده کنند، در حالی که اکنون تنها چند ماه زمستان را اسکی می‌کنند.

سید ستار صید، اسکی‌باز صحرانوردی ایران در مورد وضعیت این رشته به سادس گفت: شیوع ویروس کرونا همه ورزش‌ها را متوقف کرده است که شامل اسکی هم می‌شود اما به طور کلی هر چه بیشتر روی برف کار کنیم، نتیجه بهتری می‌گیریم اما متاسفانه زمان‌بندی خوبی برای استفاده از برف نداریم. در حالی که اکنون در علم‌کوه برف داریم اما تجهیزات مورد نیاز موجود نیست تا از آن استفاده کنیم. کشورهای صاحب نام دنیا حداقل هفت یا هشت ماه روی برف کار می‌کنند در حالی‌که ما تجهیزات نداریم و باید به چند ماه زمستان اکتفا کنیم.

او در ادامه افزود: اگر امکانات فراهم بود، می‌توانستیم مثل کشورهای اروپایی هشت ماه اسکی کنیم. جاهایی از علم کوه، دماوند و در برخی از ارتفاعات استان البرز برف جمع شده و یخچال طبیعی موجود است اما امکانات استفاده از آنها را نداریم.

صید در مورد استقبال مردم از اسکی اظهار کرد: رشته اصلی اسکی در ایران آلپاین‌ است که ۷۰ سال سابقه دارد و بعد از آن اسکی صحرانوردی با ۵۰ سال سابقه است اما این اسکی به دلیل سختی طرفدار زیادی ندارد چون باید ضمن آمادگی بدنی به ورزش‌های استقامتی علاقه داشته باشند. بنابراین بیشتر علاقه‌مندان در اسکی آلپاین و اسنوبرد کار می‌کنند.

او با بیان اینکه ایران مصرف کننده تجیهزات اسکی است و نه سازنده، ادامه داد: کشورهای اتریش، سوئیس، آلمان، ایتالیا و فرانسه کشورهای تولید کننده اسکی هستند و ما هم مصرف کننده و خریدار هستیم. اکنون هم با توجه به قیمت ارز نمی‌توان تجهیزات زیادی خریداری کرد. البته این شرایط حتی برای ورزشکاران ملی هم صدق می‌کند چون با وجود تحریم‌ها اقلام اسکی به راحتی وارد نمی‌شود و جنس‌های موجود هم از سال‌های قبل وارد شده است. بنابراین استقبال زیادی از اسکی نمی‌شود، البته این فقط مختص اسکی نیست، در رشته‌های دیگر هم این شرایط اینگونه است و تنها فوتبالمان رنگ و لعاب دارد.

صید با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی پیست‌های اسکی در فصل زمستان، تنها راه جبران عقب‌افتادگی این رشته را حضور در کمپ‌های خارجی دانست و گفت: باید زودتر از فصل اسکی روی برف برویم. شاید فدراسیون اسکی و فدراسیون جهانی برای ورزشکاران ملی برنامه‌ریزی کنند و آنها را به کمپ‌های سایر کشورها بفرستند در غیر این صورت عقب افتادگی جبران‌ نمی‌شود. مسئولان ما باید قبول کنند که اسکی‌بازان باید روی برف کار کنند؛ چقدر در جاده چالوس بدوم، کوه بروم و وزنه بزنم؟ پایه رشته من کار روی برف است.

او در ادامه افزود: همین که اسکی‌بازان ایران تاکنون توانسته‌اند در مسابقات پرچم کشورمان را به اهتزار دربیاورند خیلی خوب بوده و باید آنها را حمایت کنند چون از جان مایه گذاشته‌اند اما متاسفانه انگیزه‌ها از بین رفته، ورزشکاران رها شده‌اند و هر کسی دنبال کار و زندگی خودش رفته، بنابراین باید آنها را حمایت کنند و حداقل کمبودها جبران شود. ‌

صید به حواشی اسکی اشاره کرد و گفت: همیشه سعی کرده‌ام از حاشیه‌ها دور باشم و باتوجه به انگیزه‌ام کارم را دنبال کنم؛ می‌خواستم در رشته خودم وارد المپیک شوم و جزو سه نفر یا حداقل ۱۰ نفر برتر شوم. با اینکه تلاشم خوب بود اما نشد. اکنون هم به همه ورزشکاران توصیه می‌کنم وارد حاشیه نشوند و کار خود را دنبال کنند.

انتهای پیام 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *